En del byggfläktar kan man koppla om invändigt så att fläktmotorn går via
termostaten eller inte.
Termostat/Relä till Värmefläkt 3fas
Re: Termostat/Relä till Värmefläkt 3fas
fosken skrev:Vet ej, jag har inte haft upp den. Funderar mest på att antingen tidsstyra den eller köra tidsstyrning + termostat enligt förslaget.
En "rulle" vid motorn är tecken på enfas (eller en "trefasmotor" som drivs med enfas).
http://images.staticjw.com/elf/2978/kon ... utning.jpg
Sen är det ju så dom 250 watten som fläkten drar blir ju värme det med. Så du får nog en mindre besparing än du tänkt dig.
Ja, det enda man sparar är bullret och slitaget på fläktmotorn.
Jag gissar att motorn är trefas, eftersom det borde vara enklast när man bygger en sånhär burk.
Tänk på att termostaten inne i fläkten kanske också funkar fel om du gör såhär. Även om ställer den på max så kanske den tycker att det är 40 grader inne i lokalen på grund av att eftervärmen når termostaten istället för att friskluft via fläkten når termostaten. När din yttre koppling med egen termostat + kontaktor försöker slå på igen så måste kopplingen vänta på att termostaten inne i värmefläkten kallnat. Då kommer temperaturen att gunga onödigt mycket upp och ned.
Jag gissar att motorn är trefas, eftersom det borde vara enklast när man bygger en sånhär burk.
Tänk på att termostaten inne i fläkten kanske också funkar fel om du gör såhär. Även om ställer den på max så kanske den tycker att det är 40 grader inne i lokalen på grund av att eftervärmen når termostaten istället för att friskluft via fläkten når termostaten. När din yttre koppling med egen termostat + kontaktor försöker slå på igen så måste kopplingen vänta på att termostaten inne i värmefläkten kallnat. Då kommer temperaturen att gunga onödigt mycket upp och ned.