"Trötta" vridspoleinstrument

Användarvisningsbild
MiaM

"Trötta" vridspoleinstrument

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Finns det något standardtips för att få halvdåliga vridspoleinstrument att bli friska?

Bakgrund/parantes/anekdot eller nåt:
Bredvid mig har jag en gammal elektronisk multimeter, TVM1063 av det obskyra fabrikatet British Physical Laboratories. Den har legat på to-do-listan i femtioelva år. Den vill ha två stycken 9V-batterier av den där gamla stora typen som väl inte funnits i affärerna på flera decenier. Till slut orkade jag riva fram två gamla ställbara stabbade Mascot-väggvårtor (så gamla att endast den ena fysiskt är väggvårta, den andra har nätsladd trots att de i övrigt är identiska), ställde dem på 9V (mätt med instrument, skalan är uppenbart helt värdelös, den ena visar ca 9V och den andra ca 7,5V på skalan när de ger 9V ut).

Hur som helst så verkar instrumentet fungera elektroniskt sånär som på att det kanske behöver lite avoxidering o.s.v.

Däremot är vridspoleinstrumentet inte riktigt friskt. Om jag lägger på en spänning som får det att göra hyggligt utslag, och sen tar bort spänningen, så går inte nålen tillbaka till noll. Genom att vrida på den elektroniska nollställningsratten så kan jag röra visaren till och med bortom noll, så det har inte fastnat. Jag provade att koppla en modern digitalmultimeter direkt över vridspoleinstrumentet och digitalmultimetern visar rimliga värden i förhållande till vad jag skickar in och hur jag rattar på instrumentet, så det är troligtvis verkligen fel på själva vridspoleinstrumentet och inte på elektroniken som driver det.

Om jag tar bort det genomskinliga plastlocket så att visaren friläggs så känner jag ingen som helst tröghet om jag försiktigt påverkar den förhand. Däremot uppstår även då problemet att den inte vill gå ända ner till noll om man släpper den från högerdelen av skalan. Om jag petar den nästan mot vänstra ändläget så går den inte alls lika långt upp som om jag släpper den från höger.

Jag provade det man antagligen inte alls ska göra, sprayade i en skvätt isopropanol kring vridspolen, men det gjorde ingen direkt skillnad.

Egentligen är det väl ingen större skada skedd om jag inte får ordning på instrumentet. Det är sådär lagom brittiskt märkligt såsom att det t.ex. inte har någon strömbrytare utan man förväntas ställa områdesväljaren i något annat läge än CAL eller BATT och då ska det dra så lite ström att det för nån slags normal användning så är det ändå det aktiva mätantet som kör slut på batterierna. Det lite roliga är att det kan mäta spänning och ström även på högre frekvenser, bananingången (100mV-300V, 1µA-100mA) ska klara upp till 10Hz-200kHz och med en medföljande probe (med IEC TV-koaxkontakt på instrumentet...) så ska man kunna mäta 100kHz-100MHz (då endast områdena 1V-30V). Som framgår av dessa siffror så har det alltså också ett strömområde med endast 1µA för fullt skalutslag vilket är mycket känsligare än alla andra instrument jag har, så det vore väl lite roligt att få fart på det. För att få den där optimala känslan av brittisk märklighet så är dessutom skalet av glasfiber istället för vanlig plast...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: "Trötta" vridspoleinstrument

Inlägg av grym »

är väl en av två saker

troligen gammal olja som bekat igen
på axlen , rengöra och smörj med urverksolja

eller är fjädern trött, , då skulle man teoretiskt sett kunna plocka ur den och härda och anlöpa den igen
inget jag har lust att göra, även om jag har gjort det med lite större fjädrar
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ibland går det-ibland inte.Bara häromdagen hade jag ett gammalt hembyggt(inte av mig) Ge-transistoriserat nätagg 12V och mer än 10A på bänken(nåja,köksbordet..)för att testa några små 12v kompressorer och där lyckades jag faktiskt få voltmetern att gå lätt igen med rengörande spray från ett visst bildelsföretag.Ingen olja efteråt.
(Kompressorerna drog från 2,5A och upp till 8A under belastning.En hade reedventiler och den andra kulventiler fann jag).
Ofta tänker man inte på att det på baksidan kan sitta samma fjäder och lager och de kommer man inte åt utan att ta ut instrumentet.
Engelsmän tycks ha ett enormt tålamod och kan renovera en gammal AVO genom att plocka ner den i molekyler och justera allt.Det skulle inte jag orka med.En ganska bra beskrivning på hur man balanserar ett instrument finns här:
http://www.jacmusic.com/Tube-testers/AV ... Tester.htm
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad är det för upphängning? Nållager eller spännband? I det senare fallet är där en felkälla mindre. De orsaker jag oftast har sett är att något satt sig mellan vridspolen och magnetpolerna eller att fjädern varit tilltufsad på något sätt så vindlingarna berört varandra. Med plastlocket på kan statisk elektricitet också ge sådana fenomen.

Trött fjäder som nämnts här har jag aldrig varit med om. Tycker det låter helt orimligt att det skulle uppkomma plastisk deformation i fjädern och om det trots allt skulle ske borde den rimligtvis snabbt utmattats och brustit. Finns det några referenser angående "trött" fjäder i detta sammanhang?
Skriv svar