Bistabilit relä?
Bistabilit relä?
Detta är min första tråd på detta forumet och det va många år sedan som jag gick utbildning i elsystem och hur man bygger elsystem så min kunskap och terminologi är troligtvis fel. Så ska försöka vara så tydlig jag kan och hoppas att ni kan ha överseende i detta.
"Knapp 1" i bilden kommer vara en nyckelbrytare med "latching" funktion så när jag vrider om nyckeln så sluts kretsen tills dess att jag vrider tillbaka nyckeln. (Kan man kalla det en latching-funktion egentligen?)
"Knapp 2" i bilden kommer vara knapp med "momentary" funktion. Men tanken är att när jag trycker in knappen så hålls knappen intryckt (inte fysiskt) av den del av kretsen som jag gjort röd. Så att oavsett om jag trycker på knappen fler gånger så händer inget med kretsen. För att bryta kretsen när jag redan vridit nyckeln och tryckt på knappen så måste jag vrida tillbaka nyckelbrytaren vilket stoppar matningen till knappen och den "hållande" kretsen.
Min fråga är nu vad en sådan krets eller relä som har funktion som "knapp 2" heter och vilken form den skulle kunna ta? Kretsen är tänkt att hantera 12V DC.
Bild1 är ingen brytare till
Bild2 är nyckelbrytaren tillslagen/omvriden
Bild3 är nyckelbrytaren tillslagen/omvriden och knappen har varit intryckt vid något tillfälle så att den hålls öppen av matningen som nu går igenom den. (behövs den en diod här för att tvinga matningen gå det hållet som pilarna visar? Typ backventil motsv.?)
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
"Knapp 1" i bilden kommer vara en nyckelbrytare med "latching" funktion så när jag vrider om nyckeln så sluts kretsen tills dess att jag vrider tillbaka nyckeln. (Kan man kalla det en latching-funktion egentligen?)
"Knapp 2" i bilden kommer vara knapp med "momentary" funktion. Men tanken är att när jag trycker in knappen så hålls knappen intryckt (inte fysiskt) av den del av kretsen som jag gjort röd. Så att oavsett om jag trycker på knappen fler gånger så händer inget med kretsen. För att bryta kretsen när jag redan vridit nyckeln och tryckt på knappen så måste jag vrida tillbaka nyckelbrytaren vilket stoppar matningen till knappen och den "hållande" kretsen.
Min fråga är nu vad en sådan krets eller relä som har funktion som "knapp 2" heter och vilken form den skulle kunna ta? Kretsen är tänkt att hantera 12V DC.
Bild1 är ingen brytare till
Bild2 är nyckelbrytaren tillslagen/omvriden
Bild3 är nyckelbrytaren tillslagen/omvriden och knappen har varit intryckt vid något tillfälle så att den hålls öppen av matningen som nu går igenom den. (behövs den en diod här för att tvinga matningen gå det hållet som pilarna visar? Typ backventil motsv.?)
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bistabilit relä?

Det var nån som la in ett bra klipp från tuben om reläer här för nån dag sen, kommer inte ihåg vilken tråd det var nu...

Om du vill ha det som text istället för youtube (jag har inte ens tittat):
Du behöver ett helt vanligt slutande relä som inte behöver vara bistabilt. Exempelvis ett enkelt bilrelä bör fungera.
Spolen kopplas in på spänningen som kommer ut från dina strömbrytare. Reläets "utgångar" kopplas parallellt med strömbrytare 2 i ditt exempel.
Ett bistabilt relä är ett sådan som växlar varje gång man slår till strömmen. Ett exempel är hel/halvljusreläet på bilar där en återfjädrande spak växlar hel/halvljus (jag tror t.ex. gamla folkvagnsbubblornas ljusreläer är sådana).
Du behöver ett helt vanligt slutande relä som inte behöver vara bistabilt. Exempelvis ett enkelt bilrelä bör fungera.
Spolen kopplas in på spänningen som kommer ut från dina strömbrytare. Reläets "utgångar" kopplas parallellt med strömbrytare 2 i ditt exempel.
Ett bistabilt relä är ett sådan som växlar varje gång man slår till strömmen. Ett exempel är hel/halvljusreläet på bilar där en återfjädrande spak växlar hel/halvljus (jag tror t.ex. gamla folkvagnsbubblornas ljusreläer är sådana).
Ett konkret förslag:
(Nyckel)brytaren S2 kan även placeras i serie med +12V, men då kommer all ström till lasten att passera denna.
I ovanstående koppling är det bara strömmen för reläet som går via S2, som då skonas lite och inte heller behöver dimensioneras efter lasten.
D1 är inget måste, men rekommenderas.
/J
[edit: ändrade lydelse för tydlighet]
Sifforna inom paranteser är terminalnummer på ett standard bilrelä. (Nyckel)brytaren S2 kan även placeras i serie med +12V, men då kommer all ström till lasten att passera denna.
I ovanstående koppling är det bara strömmen för reläet som går via S2, som då skonas lite och inte heller behöver dimensioneras efter lasten.
D1 är inget måste, men rekommenderas.
/J
[edit: ändrade lydelse för tydlighet]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jah 24 oktober 2014, 00:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Inte jättemycket mer konkret än det förslag MiaM redan anfört, du kanske kan förklara lite utförligare.
Skall man exempelvis tolka RE1 (85-86) som reläets spole och 30-87 som dess "normally open"-plint, eller hur är det tänkt?
Skall man exempelvis tolka RE1 (85-86) som reläets spole och 30-87 som dess "normally open"-plint, eller hur är det tänkt?
Nä, ingen jätteskillnad mer än ett ritat schema, vilket ju brukar vara önskvärt.
Gjorde ju också en variant för att slippa dra hela lasten genom nyckelbrytaren, vilket kan vara bra om man tänker belasta mycket (ett bilrelä tåler typiskt 30A...).
Originalbildens filnamn var något med "Pump", vilket ju antyder en lite tyngre last.
Förmodligen borde man lägga en diod istället från (87) till (85), för då kan även S1 dimensioneras ner.
Helt rätt angående numreringen. Justerade i inlägget för att förtydliga detta.
/J
Gjorde ju också en variant för att slippa dra hela lasten genom nyckelbrytaren, vilket kan vara bra om man tänker belasta mycket (ett bilrelä tåler typiskt 30A...).
Originalbildens filnamn var något med "Pump", vilket ju antyder en lite tyngre last.
Förmodligen borde man lägga en diod istället från (87) till (85), för då kan även S1 dimensioneras ner.
Helt rätt angående numreringen. Justerade i inlägget för att förtydliga detta.
/J
30, 85, 86 och 87 är standardbeteckningar i bil-el, tror det kommer från Bosch från början. "Alla" bilreläer har de märkningarna. 

Självhållande kallas grundkopplingen och den går såklart att göra även på andra sätt. Poängen är som sagt var att du kopplar reläets kontakt parallellt med knappen som drar relät. Sen exakt hur reläets spole matas beror ju lite på, att ha den i serie med kretsen är kanske inte helt lyckat, parallellt med utgången/lasten är troligen bättre (om man nu inte vill att relät ska falla även när lasten bryts).
Kretsen som jah visar är inte bra, den ger ju utsignal när man trycker på knappen, även om nyckelbrytaren inte är påslagen.
Kretsen som jah visar är inte bra, den ger ju utsignal när man trycker på knappen, även om nyckelbrytaren inte är påslagen.
-
Ja, eller så flyttar man väl helt enkelt nyckelbrytaren till direkt efter matningen så som jag tror andra föreslagit tidigare. Rimligen lär nyckelbrytaren tåla de strömmar som uppstår med råge.