Variabel tid mellan påslagning av ström?
Variabel tid mellan påslagning av ström?
Hej alla glada elektronikintresserade!
Jag har en fundering, och är verkligen inte speciellt kunnig inom elektronik, så jag tänkte att jag kan höra mig för här.
Jag är intresserad av att kunna styra hur snabbt man kan skicka ström till en motor. Upplägget är enligt följande:
Batteri (11.1V LiPo) => Brytare => Motor
Efter att brytaren sluts skall strömmen skickas tills den bryts av brytaren igen, men det ska inte vara möjligt för strömmen att ta sig fram igen innan angiven tid passerat (1-3 sekunder) oavsett om brytaren sluts igen innan. Med andra ord, motorn får inte börja snurra igen innan angiven tid passerat sedan den senast stannade.
Jag misstänker att det finns något som kan lösa detta, men är helt utan ide om vad denna pryl kan tänkas heta, eller var man kan få tag i den.
Om ni har några bra ideér så vore det väldigt uppskattat!
Simma lugnt!
Jag har en fundering, och är verkligen inte speciellt kunnig inom elektronik, så jag tänkte att jag kan höra mig för här.
Jag är intresserad av att kunna styra hur snabbt man kan skicka ström till en motor. Upplägget är enligt följande:
Batteri (11.1V LiPo) => Brytare => Motor
Efter att brytaren sluts skall strömmen skickas tills den bryts av brytaren igen, men det ska inte vara möjligt för strömmen att ta sig fram igen innan angiven tid passerat (1-3 sekunder) oavsett om brytaren sluts igen innan. Med andra ord, motorn får inte börja snurra igen innan angiven tid passerat sedan den senast stannade.
Jag misstänker att det finns något som kan lösa detta, men är helt utan ide om vad denna pryl kan tänkas heta, eller var man kan få tag i den.
Om ni har några bra ideér så vore det väldigt uppskattat!
Simma lugnt!
Re: Variabel tid mellan påslagning av ström?
Om jag fattar rätt ska den inte kunde starta inom 1-3 sekunder efter att man slog av strömmen. Är det korrekt?
Om jag har rätt kan det rimligt enkelt lösas med lite elektronik och ett relä, frågan är bara hur exakt tiden ska vara och om den ska vara ställbar eller "bara råka hamna därikring".
Om jag har rätt kan det rimligt enkelt lösas med lite elektronik och ett relä, frågan är bara hur exakt tiden ska vara och om den ska vara ställbar eller "bara råka hamna därikring".
Du har fattat helt rätt, efter att motorn stannats ska den inte gå att starta igen inom 1-3 sekunder.
Det vore trevligt att kunna ställa tiden, men det är inget krav, om den inte är justerbar skulle jag vilja ha den kring två sekunder. Den behöver inte vara exakt två sekunder men den måste hålla samma tid mellan varje gång, det är alltså inte ok att den startar efter 1 sekund efter första brytet, 2 sekunder gången efter, osv.
Det vore trevligt att kunna ställa tiden, men det är inget krav, om den inte är justerbar skulle jag vilja ha den kring två sekunder. Den behöver inte vara exakt två sekunder men den måste hålla samma tid mellan varje gång, det är alltså inte ok att den startar efter 1 sekund efter första brytet, 2 sekunder gången efter, osv.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Sök på "tillslagsfördröjt relä" så finns det en hel hög med färdiga produkter
Swech
Swech
Tack, det ska jag undersöka!
Edit: Hmm, det verkar inte vara riktigt vad jag är ute efter, eller så missar jag på hur du tänkt att jag ska använda den. Om jag förstår det rätt så tar det en bestämd tid efter att kontakten slagits till innan reläet skickar ström?
Det är inte riktigt vad jag är ute efter, mina användningsfall skulle se ut ungefär såhär:
1. Brytare slås på
2. Motor startar (utan fördröjning)
3. Brytare slås av
4. Motor stannar
5. Brytare slås på
6. Inget händer tills 2 sekunder passerat sedan slås motorn på
7. Brytare slås av
8. Motorn stannar
9. 5 sekunder passerar, brytare slås på
10. Motor startar (utan fördröjning)
Det är möjligt att det går att lösa med ett tillslagsfördröjt relä, men jag är inte insatt nog för att förstå hur det skulle kopplas för att uppnå önskad effekt
Edit: Hmm, det verkar inte vara riktigt vad jag är ute efter, eller så missar jag på hur du tänkt att jag ska använda den. Om jag förstår det rätt så tar det en bestämd tid efter att kontakten slagits till innan reläet skickar ström?
Det är inte riktigt vad jag är ute efter, mina användningsfall skulle se ut ungefär såhär:
1. Brytare slås på
2. Motor startar (utan fördröjning)
3. Brytare slås av
4. Motor stannar
5. Brytare slås på
6. Inget händer tills 2 sekunder passerat sedan slås motorn på
7. Brytare slås av
8. Motorn stannar
9. 5 sekunder passerar, brytare slås på
10. Motor startar (utan fördröjning)
Det är möjligt att det går att lösa med ett tillslagsfördröjt relä, men jag är inte insatt nog för att förstå hur det skulle kopplas för att uppnå önskad effekt

Det går säkert att lösa med någon ovanlig variant av relä med fördröjning, men det blir säkert en koppling med flera reläer (typ ett relä som reagerar på varje avslag och lägger på en egen brytning varje gång det skett ett avslag).
Vilka krav har du i övrigt? Hur mycket ström får kretsen dra i sig när brytaren är av respektive på?
Hur mycket ström drar motorn normalt respektive vid högsta topparna?
Vilka krav har du i övrigt? Hur mycket ström får kretsen dra i sig när brytaren är av respektive på?
Som jag ser det är det en lock-out-funktion. I 3 sekunder efter stopp ska start-signalen vara blockerad.
Det som behövs är alltså en krets som ger en puls i 2-3 sekunder efter att spänningen brutits. Den kretsen får dra ett relä som bryter spänningen. Det borde väl finnas pulsreläer som ger puls vid "negativ flank" så att säga?
Det som behövs är alltså en krets som ger en puls i 2-3 sekunder efter att spänningen brutits. Den kretsen får dra ett relä som bryter spänningen. Det borde väl finnas pulsreläer som ger puls vid "negativ flank" så att säga?
- SeniorLemuren
Och det går ganska utmärkt med ett relä och ett par transistorer.
Man tar ett relä som slår på strömmen till motorn.
En konding som via t.ex. en N-MOSFET och lite annat ser till att när den (kondingen) är urladdad tillåter att reläet dras. När det dras OCH knappen är intryckt kan det fortsätta med att dras men samtidig laddas kondensatorn upp.
När man släpper knappen och reläet faller börjar kondensatorn att laddas ur och innan det kommer under ett visst nivå är knappen ur funktion helt enkelt.
Man tar ett relä som slår på strömmen till motorn.
En konding som via t.ex. en N-MOSFET och lite annat ser till att när den (kondingen) är urladdad tillåter att reläet dras. När det dras OCH knappen är intryckt kan det fortsätta med att dras men samtidig laddas kondensatorn upp.
När man släpper knappen och reläet faller börjar kondensatorn att laddas ur och innan det kommer under ett visst nivå är knappen ur funktion helt enkelt.
- Jan Almqvist
Liten PLC är bäst.SeniorLemuren skrev:En liten 12V PLC löser problemet.
Billigt, färdigt, flexibelt, förutsägbart.
Att bygga något själv av lösa komponenter är mer komplicerat än man tror om det ska
fungera varje gång och inte bara nästan varje gång.
Så små fysiska dimensioner som möjligt, när brytaren är av så dras idealt ingen ström alls, när den är på så lite som möjligt.MiaM skrev:Vilka krav har du i övrigt? Hur mycket ström får kretsen dra i sig när brytaren är av respektive på?
Gällande hur mycket motorn drar så kan jag uppskattningsvis slå på och av motorn ca 2 gånger per mAh på batteriet.
Tackar, ska kika om jag kan hitta någon som kan tänkas passa.SeniorLemuren skrev:En liten 12V PLC löser problemet.
-
- Kontakt:
Det låter på TS att han vill ha denna anordning för att förhindra att strömmen kopplas på en motor medans den snurrar, han vill altså att motorn ska stanna helt innan man får lov att starta den igen. Antagligen för att minska stress och glapp i eventuell mekanik.
Vore det inte då bättre att detektera att motorn faktiskt stannat och då tillåta påkoppling direkt?
Altså borde man på något sätt kunna detektera back-EMF och inte tillåta påkoppling sålänge back-EMF genereras från motorn?
Vore det inte då bättre att detektera att motorn faktiskt stannat och då tillåta påkoppling direkt?
Altså borde man på något sätt kunna detektera back-EMF och inte tillåta påkoppling sålänge back-EMF genereras från motorn?
> Så små fysiska dimensioner som möjligt,
går kanske inte ihop med att:
> En liten 12V PLC löser problemet.
Vi har ju inte en susning om vilka krav/önskemål
det finns kring vikt/storlek på lösningen! Är det
t.ex för styrning av motorn i ett modellflygplan så
är knappast en PLC "lösning"...
Jag skulle fokusera på det som i första inlägget kallades
för "brytare". Vad är det och hur styrs den? Kanske funktionen
kan integreras i vad-det-nu-är som styr "brytaren". Då blir det
i bästa fall ingen extra vikt alls. D.v.s *om* det kan lösas med
justeringar i någon programvara någonstans...
Som så ofta så saknas det en hel del information för att
kunna ge ett väl underbyggt svar, det blir mest gissningar.
Vi har ju inte en susning om vilka krav/önskemål
det finns kring vikt/storlek på lösningen! Är det
t.ex för styrning av motorn i ett modellflygplan så
är knappast en PLC "lösning"...
Jag skulle fokusera på det som i första inlägget kallades
för "brytare". Vad är det och hur styrs den? Kanske funktionen
kan integreras i vad-det-nu-är som styr "brytaren". Då blir det
i bästa fall ingen extra vikt alls. D.v.s *om* det kan lösas med
justeringar i någon programvara någonstans...
Som så ofta så saknas det en hel del information för att
kunna ge ett väl underbyggt svar, det blir mest gissningar.
Nix, inte riktigt, jag bryr mig inte om hur länge motorn snurrar, men efter att den stannat ska man inte få starta den igen innan angiven tid passerat. Motorn stannar relativt ögonblickligt när man bryter strömmen.sebastiannielsen skrev:Det låter på TS att han vill ha denna anordning för att förhindra att strömmen kopplas på en motor medans den snurrar, han vill altså att motorn ska stanna helt innan man får lov att starta den igen.
Helt riktigt, efter att ha kikat runt lite så har jag inte hittat något som verkar vara i rätt storlek för mitt ändamål, eller ja, det går säkert, men det är inte optimalt.sodjan skrev:> Så små fysiska dimensioner som möjligt,
Det är en mekanisk lösning, metallpinne glider in mellan två kontakbleck och sluter systemet. Den styrs av att man trycker in en avtryckaresodjan skrev:Jag skulle fokusera på det som i första inlägget kallades
för "brytare". Vad är det och hur styrs den?

Jag tror jag har hittat en färdig lösning för mitt problem dock, det finns en krets som gör exakt det jag vill med ställbar tid mellan 0.2 till 12.6 sekunder så jag kör på den.
Om någon funderar vad i fanders det är jag håller på med så försöker jag begränsa eldhastigheten på ett elektriskt drivet luftgevär (se bifogad fil).
Tack för hjälpen allihopa!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.