Stora gamla kondensatorer, värt att spara?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
carpelux

Stora gamla kondensatorer, värt att spara?

Inlägg av carpelux »

Jag håller på att slänga en massa, bl.a. ett gammalt studioblixt-system.

I aggregatet finns det ju en stor kondensatorbank och jag har plockat ut tre olika typer av högvoltskondningar som jag funderar på att lägga undan. Frågan är om de är nåt att ha eller bara skräp.

Jag tänkte någon gång labba lite med rörstärkare och kanske skulle de passa in där.

Det är som sagt tre olika typer:

1.
Wicon type KAI X 96
700 ųF 500V
Detta verkar vara en vanlig elektrolyt, den har ena polen märkt med svart. Har mätt upp ett par till strax över 700ųF och ca 100 milliOhm ESR. Har 15 st, borde väl vara användbara?

2.
Wicon type KCU 97 X 2
100ųF 300V.
Hittar ingen info om polaritet, borde väl vara en bipolär elektrolyt. Står att den endast skall användas i "intermittent use", är det möjligen tunnare oxidskikt i den tro?
Uppmätt strax över 100ųF, 150 milliohm ESR.

3.
Rifa MP PMH 5214
32ųF 400V DC 200V AC
Antar att detta också är en bipolär?
Det är väl metalliserat papper i den, vad jag förstår är det ingen höjdare.
Uppmätt till 30ųF 50 milliOhm ESR.

Att mäta DC-resistans är ju inte lätt på så här stora kondensatorer, men när jag lade 60V över polerna på var och en och de drog ingen ström mer än initialt, och spänningen sjunker sakta när de frikopplas. Mitt nätagg mäter ner på mA-nivå.

Är det någon som har lite kunskap om dessa eller liknande kondningar. Är de värda att spara eller bara skrot? Risk för att det är PCB i dem? Något annat att tänka på? Jag skulle uppskatta årtalet på dem till runt ca 1980.

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
carpelux

Re: Stora gamla kondensatorer, värt att spara?

Inlägg av carpelux »

Så här dagen efter uppladdning till 60V så ligger 1 och 3 runt 55V medan 2 ligger runt 45V. Jag tolkar det som om det verkar vara fullt gångbara kondningar.

Dock är PCB-frågan fortfarande ett orosmoln. Frågan är hur man kan få reda på om de har det i sig?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du kan nog vara säker på att det inte är PCB i kondingarna.
PCB förbudet trädde i kraft 1972 i Sverige och att det ska levererats blixtaggregat med PCB in på 80-talet är inte troligt.

http://www.sanerapcb.nu/web/page.aspx?refid=32

http://www.scew.gov.au/sites/www.scew.g ... trical.pdf

Jag skulle behålla den första högen och slänga de andra.
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Enligt PDFen verkar det som PCB i elektrolytkondingar var väldigt ovanligt öht. Och oavsett är det ju inte farligt om man inte har sönder kondingen. Om de fungerar bra och du har nytta av dem, behåll. Om inte, sälj/skänk/lämna som elavfall.
Jag har en 500uF/500V blixtkonding från 80-talet eller tidigare som fortfarande fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Tack Mindmapper och GalFisk.
Jag har lagt dem i bra-ha-lådan i väntan på bättre tider.
Skriv svar