En bra sak att göra är att skumma igenom pdf manualen. Där ser du snabbt om företaget bryr sig och har en känsla för detaljer.
Vilken lödstation köpte du, om det är okej att jag frågar?
Naturligtvis, men uppenbarligen är det så att märkesskopen, liksom märkesbilar håller priset bättre? Hur skall man annars förklara att gamla TEK eller HP/Agilent säljs för mera pengar än ett nytt Rigol?Japp, ett gammalt skop (Rigol DS1052E) jämförs med ett ännu äldre (Agilent 54622D)....
I vissa fall (1) är det ännu äldre skopet (Agilent) bättre, i andra fall (2) är det inte så. Som vanligt beror det på vad man egentligen är ute efter.
AndersG skrev:Naturligtvis, men uppenbarligen är det så att märkesskopen, liksom märkesbilar håller priset bättre? Hur skall man annars förklara att gamla TEK eller HP/Agilent säljs för mera pengar än ett nytt Rigol?Japp, ett gammalt skop (Rigol DS1052E) jämförs med ett ännu äldre (Agilent 54622D)....
I vissa fall (1) är det ännu äldre skopet (Agilent) bättre, i andra fall (2) är det inte så. Som vanligt beror det på vad man egentligen är ute efter.
-Hela poängen är att förr i tiden (typ 10-15 år sedan) så var de kända märkena bra och långt före alla "lågprisinstrument" som då fanns. Nu så är de "prispressande asiaterna" minst lika bra som motsvarande "märkesskop" med bandbredder på 50-500MHz. (Det var inte länge sedan man rynkade på näsan åt bilmärken som KIA och Hyundai, men idag så är deras kvalitet tillräckligt bra för de flesta om man inte bara vill visa upp sig i en dyr märkesbil...)
Egentligen bordejag ha köpt det DSOX3014A som jag blev erbjuden för 3000€ vilket var ca 30% billigare. Det hade kalibrering till 2015 och garanti till 2016, men det finns gränser för vad man kan rättfärdiga inför familjen.
Kort sagt: Ju mera man kollar runt och läser, desto mera villrådigt blir man
Säker kan man aldrig vara. Finns en översikt över 54000-seriens skop här.Är du säker? Jag får det till att 54622x har 200Msa/s - inte 2Gsa/s. Motsvarande med 2GSa/s heter 54642x men då snackar vi 500MHz bandbredd och 4(!) Mpts minne.
Nej, det var en bekant som bytt upp sig och nu hade ett nästan oanvänt extra. Hursomhelst så var det utanför vad jag ansåg som rimligt för mitt bruk. Det är definitivt inte heller något instegsskop.30% billigare än vad? Nytt? Var det ett "factory refurbished"?
Oavsett vilket så snackar vi ju där om en helt annan klass (både i pris och prestande) än DS1054Z och liknande instegsmodeller.....
Absolut! Jag klarade mig i 35 år med ett gammalt TrioMen jag tror du kommer bli nöjd vad du än köper!