Hur vet man om ATmegan är sönder eller man kan lita på den?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Hur vet man om ATmegan är sönder eller man kan lita på den?

Inlägg av Al_Bundy »

Hej igen!

Jag letade i gamla ESD-påsar och hittade två stycken ATmega328P-PU som jag inte kan bränna en sketch på. Det står i errorloggen att RST är "insert reversed". Men skulle jag använda en annan ATmega328P-PU så fungerar det.

Så jag antar dessa är sönder?

I ESD-påsen hittade jag också en ATmega8-16PU som fungerar helt OK om jag kopplar in den på Arduino UNO kortet. Men skulle jag köra en standalone-arduino(nej, inte en barebones, det är något annat). Dvs att jag bygger en egen arduino på ett kopplingsdäck så skulle det vara olika hastighet på
ATmegan.

Ibland så startar den OK, och efter en stund så rusar den och blinkar till med en lampa, om jag har kopplat in en sådan t.ex i pin 13. Just nu när jag kopplade in ATmegan på ett kopplingsdäck och brände över en blink-sketch så startade den efter ca 20 sekunder och det var ojämnt blinkande.

Så visst är denna sönder också?
Nerre

Re: Hur vet man om ATmegan är sönder eller man kan lita på d

Inlägg av Nerre »

Vet du ens vad du pysslar med?

En Arduino programmeras väl genom att dess boot-laddare tar emot ett program via serieport? Ska du programmera en ATmega som saknar bootladdare så kan du inte göra det via Arduiono-plattformen utan du måste använda nån annan metod (ex. SPI). Dessutom måste du antagligen veta hur "fuses" är satta.

Har du en Uno kan den tydligen köras i ISP-läge (se Option 2 på den här sidan https://learn.sparkfun.com/tutorials/in ... bootloader )
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har en AVR ISP MKii programmerare hemma som jag alltid kör med.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Även när du programmerar Arduino? (Då ska du absolut inte använda den där kondensatorn mellan RTS och Reset i den andra tråden).

Då är det bara frågan om ifall du har koll på hur fuses är satta, jag har inte koll på alla AVR-modeller men har nåt minne av att i vissa lägen av fuses så behöver man en "high voltage" programmering för att "ta sig in".
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Nej inte då. Jag använder bara en kondensator när jag kör FT232RL :)

Okej. Jag ska kolla upp det där med fuses.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag brände över ett program till en helt ny ATmega328P-PU och den blinkade seeegt(arduinos standard LED på pin 13/SCK). Men sen brände jag över en bootloader och sedan programmet igen. Då fungerade det perfekt.

Så jag antar att när man bränner över en bootloader så ändras fuses? Och när man bränner över en sketch via programmeraren så skriver man över bootloadern?
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Du kanske ska ta en tripp till arduino.cc och kolla på bootloaders och hur man bränner in program och vad som händer då. och varför det finns bootloaders på arduino och vad fuses är....
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Utan att veta nått i detalj hur en Arduino fungerar skulle jag säga, ja, du kommer skriva över bootloadern om den inte är i en skyddad minnessektor. Bootloadern ett program likt alla de andra som du laddar in med programmeraren. Fuses kommer finnas "med" bootloadern, ja (Just för att det är ett program likt alla andra). :)
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

prova läs:
http://arduino.cc/en/Hacking/Bootloader
speciellt en bit ner under "how it works"

fråga här i tråden om något är oklart :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Okej!
En bootloader sätter fuses. Men vad är fuses? :)
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Inställningar typ, konfigurering av tex. klockkälla eller skyddade minnessektorer. Snabb googling gav detta:
:)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En bootloader sätter inte fuses! Det går nämligen inte! De kan bara sättas när kretsen programmeras med t.ex. en AVRISP mk 2 eller liknande! Men när den programmeras första gång sätts de rätt (om man har vald rätt) och därför är den inte seg som sirap.

Så bootloadern är inte mirakelgrejen - men i den programfil som den är i finns det direktiver om att sätta fuses på rätt sätt och DET gör susen.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Behöver inte vara ATmegan som är sönder. Du kanske får in störningar i din labbuppkoppling, exempelvis om man har ostabil matningsspänning eller missat avkopplingskondensatorer eller något sådant. Om de kommer direkt nya från ESD-påsen låter det ganska osannolikt att de är trasiga. Men däremot har jag själv lyckats förstöra någon när jag labbat med dem.
Skriv svar