Kan en laptop ta skada av 1v för lite spänning i laddström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PopUnoNkoK

Kan en laptop ta skada av 1v för lite spänning i laddström?

Inlägg av PopUnoNkoK »

Hej

Har en ny dator, den medföljande nätadaptern har:
Output: 19,5v 3,34A.

Jag har en äldre Nätadapter som har specifikationerna:
Output: 18,5v 3,5A

Kontakten är likadan och Plus och minus är på samma ställe. Jag testade lite snabbt och såg att det fungerade, datorn började ladda.

Min fråga är, kan det i längden vara mindre bra för datorn att få 1v för lite spänning?

Tänkte ha en adapter hemma och en på jobbet.

MVH Peter
Nerre

Re: Kan en laptop ta skada av 1v för lite spänning i laddstr

Inlägg av Nerre »

Risken finns väl att datorn drar mer ström än vanligt, eftersom det är lägre spänning, och då blir sakerna lite varmare.

Datorn drar ju normalt samma effekt hela tiden, siffrorna indikerar att orignalströmförsörjningen är på 65 W, medans den andra bara är på 63 W.

Men det är ju marginell skillnad, jag tror inte den lilla skillnaden påverkar så mycket. Men det kan ju vara så att den på grund av den lägre spänningen inte klarar att ladda batteriet fullt.

Jag har läst om folk som kör datorn direkt på 12 V istället för 19 V och datorn funkar som den ska, men laddar inte eftersom spänningen är för nära batteriets egen spänning. Troligen ligger batteriet på runt 14-15 V, det går då inte att ladda med 12 V, men med 18 V borde det ju gå.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Vad är det för toleranser på spänning ?

Mer tveksamt är lägre utström...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall man ladda batterier med tex 14.8 Volt (vilket kräver 16.8 Volt för att bli fulladdade) så behöver man en bit över 17 Volt tillgänglig.

och samtidigt kan spänningen gå under 12 Volt när batteriet är i slutfasen av sin urladdning.

Med andra ord själva laptopen kan hantera detta utan problem men 18.5 Volt kanske gör det lite trögladdat i slutfasen av laddning om man har 3.7 V celler istället för 3.6 V celler i batteripacken. har du bara 10.8/11.1 V batterier i din laptop så är det troligtvis inte några problem med laddningen.

om nätagget är otillräcklig så märker du det genom att batteriet urladdas sakta om du kör tyngre applikationer (läs spel med mycket grafikkortsaktivitet eller tuggar på något beräkningsintensivt) medans om du bara slösurfar eller kör lättare Office-applikationer så kan samma aggregat mycket väl räcka till med marginal.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Tackar för bra svar.

Då kommer jag att köra med bägge laddarna. En hemma och en på jobbet.
Skriv svar