sorgens dag...
sorgens dag...
Jag va på skroten i morse med mässing, då rullar det in lastbilar med styrda maskiner. Det känns helt sjuk att slänga dom. Tydligen från Volvo i Köping som har lagt ned? Man skulle vilja ha en möjlighet att köpa det man "behöver" innan skrotfirmorna tar hand om det. Jag hör inte allt för sällan att det är maskiner som går till skroten fast det egentligen har varit skitfel på dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: sorgens dag...
Jag jobbar på Sandvik AB. När Sandvik bestämmer sig för att ta bort maskiner anser dom att de inte duger åt andra, därför går det alltid till skrot.
Har med ce märkning med att göra. Säkerhetsrisker med att sälja äldre maskiner till privat perssoner. (på Sandvik alltså)
Har med ce märkning med att göra. Säkerhetsrisker med att sälja äldre maskiner till privat perssoner. (på Sandvik alltså)
Man borde väl kunna sälja dem som "delar"? Då är det ingen maskin, finns ingen CE-märkning utan den som renoverar maskinen blir själv tillverkare.
Men det kräver ju att de demonteras, och då gärna på ett sätt som gör att delarna fortfarande är användbara men att det inte bara är att sätta ihop allt. Och det är antgligen svårt att göra.
Det kan väl också vara så att även om man säljer som delar så bli man CE-märkningsansvarig för delarna... och det jobbet vill man ju inte ha.
Men det kräver ju att de demonteras, och då gärna på ett sätt som gör att delarna fortfarande är användbara men att det inte bara är att sätta ihop allt. Och det är antgligen svårt att göra.
Det kan väl också vara så att även om man säljer som delar så bli man CE-märkningsansvarig för delarna... och det jobbet vill man ju inte ha.
Maskiner tillverkade innan 1995 behöver inte och SKA INTE vara CE-märkta. Däremot ska dom uppfylla arbetarskyddsstyrelsens bestämmelser om dom används av anställd personal. Kör man en maskin privat eller som egenföretagare har inte arbetarskyddsstyrelsen så mycket att säga till om. Så har jag i alla fall fattat det hela
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Detta har inte storföretagen tid med, de har avtal (oftast) med någon skrothandlare typ Stena. En gång ute kommer man inte åt 'skrotet'.Man borde väl kunna sälja dem som "delar"?
Det här tycker jag är en fråga som miljöivrare borde ta tag i lite mer, både vad företag och privatpersoner slänger som kan vara användbart men inte "får" återanvändas.
Eftersom det idag inte går att fiska upp bra-att-ha-saker ur nån random container idag på det sätt som man kunde för 25 år sen, så blir resultatet nog att många av oss helt enkelt inte kastar "sopor" som kan tänkas gå att använda.
Eftersom det idag inte går att fiska upp bra-att-ha-saker ur nån random container idag på det sätt som man kunde för 25 år sen, så blir resultatet nog att många av oss helt enkelt inte kastar "sopor" som kan tänkas gå att använda.

Miljöivrarna GÖR det. Återbruk kallas det.
Men det kan ju bara göras på frivillig basis, framförallt när det gäller företag. Om det kostar mer för ett företag att sälja prylarna fungerande till nån än att skrota dem så kommer man såklart att förstöra sakerna så det blir oanvändbara innan man skickar dem till skroten.
Men får heller inte glömma att skrotföretagen tjänar pengar på grejerna, så även där finns ekonomiska incitament att bibehålla det nuvarande systemet.
Men det kan ju bara göras på frivillig basis, framförallt när det gäller företag. Om det kostar mer för ett företag att sälja prylarna fungerande till nån än att skrota dem så kommer man såklart att förstöra sakerna så det blir oanvändbara innan man skickar dem till skroten.
Men får heller inte glömma att skrotföretagen tjänar pengar på grejerna, så även där finns ekonomiska incitament att bibehålla det nuvarande systemet.
- Krille Krokodil
En icke-fråga. Flödet av naturresurser genom en sådan här maskin på 1 vecka kan lätt vara mer än
naturresurserna maskinen är uppbyggd av. Och det här ser ut som 20 år gamla maskiner, mekaniskt
kan de nog vara hyffsat OK men elen har rykt eller kan ryka vilken dag som helst och att fixa det är
inte att som att pyssla om ett par ekomorötter, det kräver kompetens som är sällsynt och delar som
man finner på typ Antikrundan.
"Miljöivrarna" gör bara sådant som intresserar dem, som är gulligt och som kan försörja en
medelklasslivsstil bakom fasaden av batikkläder & mullefrisyr, Stena däremot har riktiga
arbetare som rotar i vilken skit som helst och riktiga ingenjörer som jobbar på maskiner
som kan separera och återvinna värdefulla naturresurser.
naturresurserna maskinen är uppbyggd av. Och det här ser ut som 20 år gamla maskiner, mekaniskt
kan de nog vara hyffsat OK men elen har rykt eller kan ryka vilken dag som helst och att fixa det är
inte att som att pyssla om ett par ekomorötter, det kräver kompetens som är sällsynt och delar som
man finner på typ Antikrundan.
"Miljöivrarna" gör bara sådant som intresserar dem, som är gulligt och som kan försörja en
medelklasslivsstil bakom fasaden av batikkläder & mullefrisyr, Stena däremot har riktiga
arbetare som rotar i vilken skit som helst och riktiga ingenjörer som jobbar på maskiner
som kan separera och återvinna värdefulla naturresurser.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 249021.eceSvar:
En effektiv källsortering underlättar alltid materialåtervinningen, och kvalitén på de återvunna metallerna blir högre. Innan metallerna från återvinningsstationen skickas till smältverk sorteras de olika materialen ut efter deras egenskaper.
Med hjälp av konventionella magneter separeras järn och med virvelströmsmagneter aluminium. För att ytterligare förbättra kvalitén kan metallerna separeras efter densitet i vatten med uppslammat metallpulver. Aluminium flyter i en vätska med densitet 3 kg/dm3, medan koppar sjunker.
Ett klassiskt problem är föroreningar av koppar i järnskrot, vilka inte kan separeras i ett smältverk.
Christer Forsgren, Stena Metall AB
Oj vilket miljöfolkshat, komiskt! 
Som kontrast kan man ju nämna att i kapitalismens högborg USA där allt är värt pengar verkar ju inte folk resonera så här, där kan man köpa sönderplockade (eller hela) maskiner i parti och minut, bodde jag där så skulle jag ha en episk maskinpark!

Som kontrast kan man ju nämna att i kapitalismens högborg USA där allt är värt pengar verkar ju inte folk resonera så här, där kan man köpa sönderplockade (eller hela) maskiner i parti och minut, bodde jag där så skulle jag ha en episk maskinpark!
Om du har en stor industri med begränsad tid för driftstopp och service och uppgradering av maskinerna varje år då måste den gamla utrustningen ut direkt för att ge plats åt den nya, finns det då ingen som kan garantera nedmontering och bortforsling vid exakt rätt tidpunkt då blir det skroten istället. Att förlänga driftstoppet för att vänta på att någon skall hämta maskinerna kostar mycket mer än vad de är värda.tompi skrev:Jag va på skroten i morse med mässing, då rullar det in lastbilar med styrda maskiner. Det känns helt sjuk att slänga dom. Tydligen från Volvo i Köping som har lagt ned? Man skulle vilja ha en möjlighet att köpa det man "behöver" innan skrotfirmorna tar hand om det. Jag hör inte allt för sällan att det är maskiner som går till skroten fast det egentligen har varit skitfel på dom.
Svårt att ha att göra med privatpersoner i sådana lägen, det måste vara någon med pengar och kunnande som garanterat sköter sitt åtagande om de 20+ år gamla maskinerna inte är värda så mycket är det inte lönsamt att ta dem för en beg. maskinhandlare eller mindre industri.
Ytterligare en anledning att skrota dem är att se till att specialmaskiner inte hamnar i lågkostnadsländer och börjar producera reservdelar som origilatillverkaren själv säljer dyrt.
Att Powertrain ska lägga ner i Köping tror jag inte alls på, att de byter ut maskiner som är föråldrade eller inte längre behövs när det kommer nya lastbilsmodeller är inget konstigt.
Miljöivrarna jublar, ju mer industrin minskar desto mer minskar energiförbrukningen och utsläppen. Tänk vad många kärnkraftverk som smärtfritt kan läggas ner om vi avindustrialiserar Sverige, skitsmart!MiaM skrev:Det här tycker jag är en fråga som miljöivrare borde ta tag i lite mer, både vad företag och privatpersoner slänger som kan vara användbart men inte "får" återanvändas.
Här får man inte längre slänga t.ex. elektronik i containrarna utan det måste gå till återvinningen direkt, blir mycket mindre att plocka då om man inte har tillgång till en elskrot.MiaM skrev:Eftersom det idag inte går att fiska upp bra-att-ha-saker ur nån random container idag på det sätt som man kunde för 25 år sen, så blir resultatet nog att många av oss helt enkelt inte kastar "sopor" som kan tänkas gå att använda.
- frownlayer
Sen är det ett sätt att hålla priser på arbeten uppe. Om ingen annan har en maskin som har speciella egenskaper, då är det oftast långsiktigt mer lönsamt att skrota den istället för att sälja den vidare.
Nerre:
Det jag tänker på är väl mer att sälja grejerna icke-fungerande.
Jag vet inget om de specifika maskinerna som visas på bilden, men generellt så verkar "tillverkningsmaskiner" innehålla mängder av smått-och-gott som är typiskt bra-att-ha förr oss pysslare, men som inte har så stort skrotvärde i sig. För skrothandlaren så är det väl i eldelen så att de tomma skåpen och kopparn i kablarna, och möjligen guld i guldpläterade delar, är av störst värde antar jag. Att då kunna ta reda på t.ex. sådant som din-skenemonterade kopplingsplintar och annat som inte väger så mycket (= inte så stort skrotvärde) men som kan vara riktigt användbart för hempul, vore en bra idé.
Krille Krokodil
Här på forumet finns det väl rätt gott om personer som egentligen skulle vara kapabla att bygga ett helt nytt elsystem i nån såndär maskin, ifall det skulle behövas. Med en stunds reverse-engineerande och funderande så kan man kanske återanvända väl valda delar som är friska / lättservade men kasta ut det som är gammalt och svårjobbat.
Säga vad man vill om källsortering/materialseparering, men det måste vara ett enormt energislöseri att först smälta ner en din-skena full med plintar för att sedan tillverka en ny av den återvunna metallen, så att säga.
Vad gäller "Miljöivrarna" så visst finns det medelklass-batik-klubben (typ som Miljöpartiet blivit efter att näringslivs-lobbyn fått det partiet att bli en slags grönfärgade semi-folkpartister), men nog finns det folk med mycket större ambitioner.
Problemet är väl inte illvilja/lathet utan bara okunskap. En pinsam klassiker är de som föreslog att byta ut spårvagnarna mot "miljöbussar" i Norrköping...
Vad gäller driftstopp o.s.v. så är väl en stor skillnad mellan en företagskund och en privatpersonskund att privatpersonen kan ägna 100 timmar åt att skarva kablar som klippts av för att det tagit för lång tid att demontera dem "snyggt". Om bara strömmen brutits på rätt sätt före man börjat klippa och det går att luska ut vad som är klippt var så kan maskinen vara av värde för en privatperson även om man kastat ut den med öronen först så att säga.
Däremot har jag förståelse för ifall man vill skrota dels mekaniken i maskiner speciellt gjorda för att ta tillverka unika delar (snarare än universalmaskiner), och jag förstår också att man vill vara säker på att egna data i styrsystemet har raderats. Det är nog kanske mest där skon klämmer.
Det jag tänker på är väl mer att sälja grejerna icke-fungerande.
Jag vet inget om de specifika maskinerna som visas på bilden, men generellt så verkar "tillverkningsmaskiner" innehålla mängder av smått-och-gott som är typiskt bra-att-ha förr oss pysslare, men som inte har så stort skrotvärde i sig. För skrothandlaren så är det väl i eldelen så att de tomma skåpen och kopparn i kablarna, och möjligen guld i guldpläterade delar, är av störst värde antar jag. Att då kunna ta reda på t.ex. sådant som din-skenemonterade kopplingsplintar och annat som inte väger så mycket (= inte så stort skrotvärde) men som kan vara riktigt användbart för hempul, vore en bra idé.
Krille Krokodil
Här på forumet finns det väl rätt gott om personer som egentligen skulle vara kapabla att bygga ett helt nytt elsystem i nån såndär maskin, ifall det skulle behövas. Med en stunds reverse-engineerande och funderande så kan man kanske återanvända väl valda delar som är friska / lättservade men kasta ut det som är gammalt och svårjobbat.
Säga vad man vill om källsortering/materialseparering, men det måste vara ett enormt energislöseri att först smälta ner en din-skena full med plintar för att sedan tillverka en ny av den återvunna metallen, så att säga.
Vad gäller "Miljöivrarna" så visst finns det medelklass-batik-klubben (typ som Miljöpartiet blivit efter att näringslivs-lobbyn fått det partiet att bli en slags grönfärgade semi-folkpartister), men nog finns det folk med mycket större ambitioner.
Problemet är väl inte illvilja/lathet utan bara okunskap. En pinsam klassiker är de som föreslog att byta ut spårvagnarna mot "miljöbussar" i Norrköping...

Vad gäller driftstopp o.s.v. så är väl en stor skillnad mellan en företagskund och en privatpersonskund att privatpersonen kan ägna 100 timmar åt att skarva kablar som klippts av för att det tagit för lång tid att demontera dem "snyggt". Om bara strömmen brutits på rätt sätt före man börjat klippa och det går att luska ut vad som är klippt var så kan maskinen vara av värde för en privatperson även om man kastat ut den med öronen först så att säga.
Däremot har jag förståelse för ifall man vill skrota dels mekaniken i maskiner speciellt gjorda för att ta tillverka unika delar (snarare än universalmaskiner), och jag förstår också att man vill vara säker på att egna data i styrsystemet har raderats. Det är nog kanske mest där skon klämmer.
Tittade på när Stena skar en ganska modern cnc-svarv från Volvo, han som jobbade där sa att när tex Volvo byter ut en "line" så kommer allt till stena och skärs i småbitar.
Samma gäller prototyper av hjullastare osv, Då står gubbarna från Volvo och kontrollerar att de förstör maskinen. Sen tar de med sig däcken och styrboxar.
Samma gäller prototyper av hjullastare osv, Då står gubbarna från Volvo och kontrollerar att de förstör maskinen. Sen tar de med sig däcken och styrboxar.