"Kodak neutral test card"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

"Kodak neutral test card"

Inlägg av prototypen »

Den här reflexdetektorn har som "referens" ett "Kodak neutral test card" för att ange känsligheten.
Någon som vet hur ett sådant kort ser ut, google skickade mig runt bland svartvita foton och Amazon och all Datsheet
http://www.vishay.com/docs/83751/cny70.pdf

Protte
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: "Kodak neutral test card"

Inlägg av tecno »

Det är en pappskiva med 18% reflektion dvs grått
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag antar att det är vad man i fotosammanhang brukar kalla för gråkort.

http://www.scandinavianphoto.se/kategor ... 05/grakort

Där finns t.ex. Kodak R27 på 18% och 90% (18% är det vanligaste, det är 18% grått som alla exponeringsmätare är kalibrerade efter).

Man KAN göra eget gråkort på laserskrivare, jag har nåt svagt minne av att om man har ett pixelmönster med hälften vita och hälften svarta pixlar så motsvarar det 18% grått (jag vet att det låter ologiskt men jag tror det beror på att skalan inte är linjär). Problemet är att det blir en rastrerad bild så det fungerar bara på tillräckligt stort avstånd.

Här finns några PDF:er, inklusive just en sån där 18% grå som består av 50% RGB
http://www.workwithcolor.com/gray-card-6475.htm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns att köpa hyggliga på ebay

har ett original och några kopior

fulvarianter är
kollegiblocksbaksidan av grått papp
råkade köpa ett kladdblock, postit utan klister med 5 färger där dom gråa var nästan ok, aningens för blått men helt funkis om man korrigerade för det

svårigheterna med utskrifterna är att dom är för blanka
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Välsorterade fotoaffärer har sådan också.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har för mig att det finns post-it lappar som har just exakt 18% grått och dessa har klister över nästan hela ytan.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev:Man KAN göra eget gråkort på laserskrivare, jag har nåt svagt minne av att om man har ett pixelmönster med hälften vita och hälften svarta pixlar så motsvarar det 18% grått (jag vet att det låter ologiskt men jag tror det beror på att skalan inte är linjär). Problemet är att det blir en rastrerad bild så det fungerar bara på tillräckligt stort avstånd.
Detta kan nyttjas för att kalibrera en skärm! Genom att dels återge ett sånt svart-vit-rutigt mönster och dels återge en jämn grånivå, växelvis i olika fält, så kan användaren dra i ett reglage till båda upplevs ha samma ljusstyrka. Då har datorn "koll" på vilken grånivå ut som motsvarar dessa 18% grå.

(I princip borde man även kunna kalibrera andra nivåer).

Detta finns för övrigt inbyggt i Mac OS X. Jag vet inte varför Windows aldrig verkar ha haft det.

Om man kör OS X med nån gammal sur tjockskärm som inte alls är avsedd för nån slags fotoarbete eller liknande, så kan resultatet av kalibrering vara ungefär som att skaffa glasögon (om man behöver glasögon alltså) :wink:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det bör kanske nämnas här att det finns TVÅ primära användningsområden för gråkort.

Det ena är "ljusheten" (d.v.s. man vill ha nåt som ligger mellan svart och vitt) och det andra är vitbalans (där vill man ha något som är neutralt).

Bra gråkort täcker såklart bägge fallen, men det går att göra enklare kort om man nöjer sig med bara det ena.

Handens baksida eller en gräsmatta brukar sägas vara bra om man vill ha nåt som är 18% grått ur ljushets-synpunkt, men de (särskilt gräsmattan) är ju inte färgneutrala. Ett något underexponerat vitt papper fungerar antagligen bra för vitbalansen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Annars brukar vita delar i trafikskyltar (och andra "officiella" skyltar som typ t.ex. något järnvägsbolag eller liknande sätter upp) ofta vara bra för vitbalansering!
Skriv svar