Står i valet att köpa mig en standardutrustning för att kunna utveckla mitt intresse för elektronik.
Är på inget sätt erfaren eller ens direkt kunnig, men glad amatör med stor entusiasm.
Detta är mitt första inlägg här, men lär komma fler. Har plöjt forumet mycket innan jag registrerade mig, mest för att jag i det tysta försökt lära mig.
Men då jag inte finner svar på det jag söker, som säkerligen för de flesta är en mycket subjektiv fråga, så ser jag mig "tvingad" att ställa den.
Är på G att inhandla ett Oscilloskop, Laboratorieaggregat och ev Funktionsgenerator.
Nivån är knappt så att jag vet hur man använder ovan (även om det kanske är att ta i), men är inte så att jag helt förstår alla specifikationer på instrumenten.
Nog tjatat och över till frågan.
Om jag säg är beredd lägga 10000kr på ett Oscilloskop, är det då bättre att välja ett "känt" så som HP, TEK, etc men som är lägre specificerat än ett RIGOL, HAMEG eller liknande. Summan är alltså densamme.
Vad förlorar jag gällande märke och hur mycket vinner jag på en bättre specifikation. Se till mig som ställer frågan, jag kanske inte känner den där känslan i knappen, men kanske inte heller har nytta av den höga specifikationen. Vad borde jag titta på?
Kan ju köpa en Rolex för 50000kr eller en billig klocka för 100kr, bägge visar tiden, dock kanske med lite olika noggrannhet, men kanske duger för mig till 80%. Sedan är det ju självklart finare med en Rolex, känslan etc, men kanske har den billigare tidur, datum och annat som jag inte får på Rolexen (ja datum lär jag nog få

Tror Ni fattar vad jag är ute efter. Och jag förmodar att det är lite samma med laboratorieaggregat och Funktionsgenerator.
Multimeter har jag (Fluke 289) och lödstation. Men det är också allt utöver "vanliga" verktyg som mejslar etc.
Hade vart kul och intressant utöver svar på själva kärnfrågan veta i vilken ordning Ni anser mätinstrument och verktyg är viktiga. Samt vilka man bör satsa mer på än annat.
Som sagt amatör och mycket ödmjuk inför den kunskap som verkar finnas på detta forum.
Vänligen
/Christian