Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på?

SeaHawk

Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på?

Inlägg av SeaHawk »

Hej,

Står i valet att köpa mig en standardutrustning för att kunna utveckla mitt intresse för elektronik.
Är på inget sätt erfaren eller ens direkt kunnig, men glad amatör med stor entusiasm.
Detta är mitt första inlägg här, men lär komma fler. Har plöjt forumet mycket innan jag registrerade mig, mest för att jag i det tysta försökt lära mig.
Men då jag inte finner svar på det jag söker, som säkerligen för de flesta är en mycket subjektiv fråga, så ser jag mig "tvingad" att ställa den.

Är på G att inhandla ett Oscilloskop, Laboratorieaggregat och ev Funktionsgenerator.
Nivån är knappt så att jag vet hur man använder ovan (även om det kanske är att ta i), men är inte så att jag helt förstår alla specifikationer på instrumenten.

Nog tjatat och över till frågan.

Om jag säg är beredd lägga 10000kr på ett Oscilloskop, är det då bättre att välja ett "känt" så som HP, TEK, etc men som är lägre specificerat än ett RIGOL, HAMEG eller liknande. Summan är alltså densamme.
Vad förlorar jag gällande märke och hur mycket vinner jag på en bättre specifikation. Se till mig som ställer frågan, jag kanske inte känner den där känslan i knappen, men kanske inte heller har nytta av den höga specifikationen. Vad borde jag titta på?

Kan ju köpa en Rolex för 50000kr eller en billig klocka för 100kr, bägge visar tiden, dock kanske med lite olika noggrannhet, men kanske duger för mig till 80%. Sedan är det ju självklart finare med en Rolex, känslan etc, men kanske har den billigare tidur, datum och annat som jag inte får på Rolexen (ja datum lär jag nog få :-))

Tror Ni fattar vad jag är ute efter. Och jag förmodar att det är lite samma med laboratorieaggregat och Funktionsgenerator.

Multimeter har jag (Fluke 289) och lödstation. Men det är också allt utöver "vanliga" verktyg som mejslar etc.

Hade vart kul och intressant utöver svar på själva kärnfrågan veta i vilken ordning Ni anser mätinstrument och verktyg är viktiga. Samt vilka man bör satsa mer på än annat.

Som sagt amatör och mycket ödmjuk inför den kunskap som verkar finnas på detta forum.

Vänligen
/Christian
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Bra prestanda eller känt märke? Vad är det bäst satsa på

Inlägg av MiaM »

För alla burkarna du nämner så gäller givetvis att kraven på prestanda och funktioner beror på hur du mer exakt kommer använda dem.

Om du inte har tänkt att ge dig på höga frekvenser och bara saker där signaler upprepas acceptabelt ofta så räcker oftast även de enklaste oscilloskopen som man kan få för några hundralappar.

Vad gäller labbagg så är det väl ett par grejer som är av intresse.
En viktig grej att ha koll på är vad som händer vid till/frånslag. Det förekommer tydligen vissa nätagg som skickar ut spikar med för hög spänning precis när de slås av eller på. Vissa laborationer man gör kan tåla sånt rätt hyggligt, andra kan vara klart mer känsliga. En ungefärlig tumregel är kanske att digitala kretsar och IC-kretsar i allmänhet nog oftare är känsligare för kortare överspänningar än vad ett analogt bygge med diskreta komponenter.
Annat som är av intresse är dels hur bra nätagget reglerar vid snabba variationer (t.ex. strömvariationerna när man driver ett slutsteg som återger en sinuston) och vid långsamma variationer (t.ex. en krets som slår av och på en lampa).
Nätagg är också olika bra på att filtrera bort det inkommande elnätets brum.
Ytterligare något som kan skilja mellan nätagg är hur snabb strömbegränsningen är. I princip alla nätagg har någon tröghet här och den trögheten är mer eller mindre nödvändig för att klara snabba variationer i belastningen bra. Det gör att om det plötsligt blir kortis/överbelastning så kommer det ett kort ögonblick gå mer ström än man ställt in.

Jag har ingen större synpunkt på funktionsgenerator, jag tror att "alla" är tillräckligt bra för att komma igång med grunderna i elektronik.

En grej som kaske eller kanske inte är intressant att ha är frekvensräknare. Om man har en frekvensräknare så har exaktheten i inställningsskala på funktionsgeneratorn inte så stor betydelse, eftersom frekvensräknaren kan användas för att avläsa exakt frekvens.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tectronix är ju kända för att göra kvalitet - och med "kvalitet" menar jag grejer som kanske inte är med de flesta funktioner men som håller år efter år. Inget med att man måste klappa i övre högra hörnet för att glappet ska försvinna eller liknande.

Jämför det med verktyg. Jag köpte en verktygssats way back i 1983, Kamasa. Livstids garanti.

Jag har misshandlat det å det grövsta, förlängd spärrskaften med rör, hoppat på dom och allmänt gjort mitt yttersta för att ha sönder det. Och jag lyckades! Drog av en kort förlängare till 1/4", det är allt.

Det kostade en hel del - men det har tjänat in varenda krona, inte för att det är fancy eller häftigt men för att det är pålitligt.

Min styvfar har däremot handlat verktyg på rea, hittat smarta funktioner osv. och varje gång jag har skulle hjälpa dom har skiten gått sönder.

Min åsikt är att tillförlitlighet är värd väldigt mycket, att veta att verktyget inte går sönder och att man bryter armen innan man bryter verktyget är stabilt och tryggt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad man skall tänka på när det gäller Oscilloskop är att de billigare är rent usla när man närmar sig yttergränserna för sagda bandbredd, kvalitetsskopen är betydligt bättre på den punkten.
Tänk också på att digitalskop är just digitala, vilket påverkar den analoga bandbredden, samplingshastigheten måste vara betydligt högre (typ 10x, eller så) än maxfrekvensen man skall mäta.
SeaHawk

Inlägg av SeaHawk »

Förstår när man läser svaren att det är att föredra kvalitet framför kvantitet. Som sagt är ju ett subjektivt ämne.
Det gäller ju allt från vad som vissa tänker på som ett billigt instrument medan det för andra nått smärtgränsen ekonomiskt för länge sedan.
Och självklart som Mia påpekar så beror det ju på vad till och hur använda instrumentet. Men alltså hellre ett Tek med lite lägre spec än ett Rigol med högre om jag puttar in samma peng?

Om jag säg har 15000 till mitt förfogande, hur skall jag då fördela dessa pengar mest klokt för att ha gjort en god investering. Ja åter är det ju subjektivt och beroende på vad jag skall göra och använda dem till. Men se det så generellt som möjligt.

Känns samtidigt som om att utvecklingen går snabbt framåt så det är kanske dumt att försöka gardera sig för framtiden.

Mia-> när det gäller labbagg finns det vissa specifikationer man skall kolla på, kan tänka att en leverantör inte gärna skriver att aggregatet ger ifrån sig en strömspik när man slår av/på det.

Vad gäller den digitala/analoga delen har jag inte ens tänkt tanken (som sagt glad amatör). Är ju mer att man verkar få mer funktioner för pengarna och högre specifikation. Fast om man sedan behöver det är ju en annan femma.

Kan tilläggas att jag i dagsläget mest sysslar med Arduino, så vet Ni på vilken nivå jag ligger , men siktet är ställt högre än så. :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Börja med enkla begagnade instrument när Du inte ännu vet Dina exakta behov. Köpa för att "det kan vara bra att ha" är en dålig strategi som ganska säkert leder till alldeles för stora kostnader och en känsla av att ha en femkantig hylsnyckel när det är en vanlig sexkantig som behövs. Enkelt uttryckt, låt behovet komma först och köpet sedan.

Inget är enklare idag än att klämma in massor av digitala finesser i vad det än är. Däremot är och förblir det en konst att åstadkomma stabila instrument som uppfyller utlovad prestanda, håller kalibreringen under lång tid och tåler att användas. Fina analoga skop från de stora tillverkarna finns att få begagnade för väldigt mycket mindre pengar än de Du nämner. Ett begagnat Tek eller HP/Agilent med 50..100MHz bandbredd är ett mycket mera kostnadseffektivt köp än ett nytt Rigol & Co. Ett sådant kommer Du tämligen säkert att ha betydande nytta av.
mts

Inlägg av mts »

Så här ser min inköpslista ut.

[ ] Fluke Multimeter (en med livstids garanti.)
[X] Brymen 768 Multimeter (hög noggranhet.)
[X] Rigol DS1074z Oscilloskop, 4-kanaler, (Upplåst till 100MHz)
[X] Rigol DP832 Labbaggregat (Upplåst till 3 decimaler)
[X] Komponent-testare. (Oväntat användbart! köpte min från ebay)
[ ] Rigol DG1022 Funktionsgenerator.
[ ] Hakko FX888D Lödstation.
[ ] Värmekamera (om några år när de har sjunkit i pris)

Jag gillar Rigols Oscilloskop-gränssnitt, vilket gör att jag har snöat in lite på Rigol (har ingen erfarenhet av något annat iof.)
Dock låter mitt rum som ett kärnkraftverk då DP832 och DS1074 har fläktar som låter.
Om du vill jobba tyst, titta på TTi EL303R (labbaggregat).

Nu i efterhand skulle jag ha köpt ett billigare labbaggregat och lagt pengarna på en funktionsgenerator.
Mest uppskattade är som sagt Oscilloskopet, här måste man bara trivas. Så lägg rätt mycke tid på att hittar rätt.

Jag hoppas du postar dina inköp, så vi får se vilka val du gör. Instrumenten är trots allt viktigare än vad många vill erkänna, då de är som våra ögon och öran i elektronikvärlden. :roll: Sen vill man inte vill spenera all tid med att jaga instrument heller.
Senast redigerad av mts 21 oktober 2014, 08:10:20, redigerad totalt 2 gånger.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag säger bara: Tillbehör, tillbehör, tillbehör, service och möjligen kalibrering.
Användarvisningsbild
NH90-fan

Inlägg av NH90-fan »

Viktigt att välja ett bra oscilloskop som man trivs med. Men att dra alla asiatiska tillverkare över en kam och påstå att alla "kända märken" är så mycket bättre stämmer inte alls som vissa gärna vill hävda. (jämför t.ex. med när vi började få bilar och elektronik från Japan till Sverige, så skojade många med att säga -"Made in Japan" med ett skratt och syftade på dålig kvalitet. Idag låter det kanske lite annorlunda och skrattet fastnar nog i halsen :oops:
Alla Kinesiska tillverkare är dock inte bra, men kollar du in Rigol instrument och allt som finns att läsa på nätet om dessa, så ligger de in en klass som absolut kan mäta sig med de "billigare" oscilloskopen från t.ex. Tektronix och Agilent (som även de tillverkas i Kina...).

T.ex. så kan du köpa ett Rigol DS1074Z-S som är ett 4-kanals oscilloskop med inbyggd 25 MHz arbiträr funktionsgenerator för 5 660:- (+moms) hos t.ex. Instrumentcenter.
Då har du även fixat funktionsgeneratorn! :tumupp: 3 års garanti!
Tala gärna om vad det blev till slut och lite omdömen så vore det kul. Lycka till med dina trevliga problem!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad har du tänkt att börja skruva ihop då?
Analoga HIFI system
Digitala prylar
eller vad är det som lockar?
Det väger också in. själv har jag inte använt en funktionsgenerator på 10 år men det
finns de som använder dem dagligen....

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag känner att jag sett lite för många som handlar på sej en massa nya instrument, och sen knappt använder dom, eller ledsnar på hela "hobbyn".

Nu säger jag inte att TS kommer att göra så, men jag tycker inte man ska springa och köpa en massa dyra instrument innan man faktiskt har behovet, nu kanske det låter dumt efterssom jag har typ ett trettiotal instrument, men jag har å andra sidan inte köpt nåt nytt..

Det beror ju också som flera är inne på helt vad man ska syssla med, mitt första oscilloscope var ett analogt "meguro" 20MHz som jag fortfarande har kvar, även om jag har flera andra nyare och bättre, så gissar jag att typ 95% av det jag använder scopet till skulle funka exakt lika bra med det gamla analoga tvåkanals 20Mhz-härket..
H.O

Inlägg av H.O »

Alla Kinesiska tillverkare är dock inte bra, men kollar du in Rigol instrument och allt som finns att läsa på nätet om dessa, så ligger de in en klass som absolut kan mäta sig med de "billigare" oscilloskopen från t.ex. Tektronix och Agilent (som även de tillverkas i Kina...).
Så är det. Gissa t.ex vilka som är OEM till Agilents DSO1052] - just det, RIGOL. Så kvaliten på hårdvaran behöver det absolut inte vara något fel på.

Hade jag hellre haft ett Agilent eller Tek med den prestanda och funktioner som mitt DS4k har? Ja visst, men det hade jag aldrig haft råd med - så enkelt är det. Det finns helt enkelt inget som kommer i närheten, speciellt när man tar i beaktande att det går att öppna upp både bandbredd och andra features.

Det är vanligt att folk direkt "stampar på" Kinesiska tillverkare så fort ett problem uppdagas men ALLA tillverkare har problem med produkter då och då - frågan är hur de hanterar det. Se t.ex på RIGOLs DP832 och problemet med den ibland överhettade spänningsregulatorn - det tog ett tag men RIGOL tar sitt ansvar och ersätter korten med nya, oavsett om du faktiskt upplevt problem eller inte. (Själv har jag inte brytt mig om att göra nått åt mitt - fixar det nog själv istället.)

Med det sagt så är jag ändå lite besviken på deras support. Jag har ett DS4000 skop, det har funnits på marknaden i ca tre år, jag har haft mitt i två. För några veckor sedan kom en ny firmware som äntligen ser till att protokolldekodern fungerar med segmenterade minnet. En bugg jag anmälde för åtta månader sedan och jag lär knappast varit först med det. Dessutom fixade de den i de bliigare modellerna för länge sen men lät DS4k "släpa".

Och ja, deras (RIGOLs) fläktar låter väääldigt mycket.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Måste bara kasta in en brandfackla...Kolla in denna jämförelse på EEVBlog mellan ett Agilent 54622 och ett Rigol DS1052E. Det senare kostar 325$ nytt ex moms. Jämförelsen är ungefär 15 min in i videon.

Edit: GlömdeURLen
H.O

Inlägg av H.O »

Japp, ett gammalt skop (Rigol DS1052E) jämförs med ett ännu äldre (Agilent 54622D)....

I vissa fall (1) är det ännu äldre skopet (Agilent) bättre, i andra fall (2) är det inte så. Som vanligt beror det på vad man egentligen är ute efter.

Jag hoppas inte att någon köper DS1052E idag.
DS1054Z har 4 kanaler, 30000 wfms/s, 12MPts och intensity grading - för ca femhundring mer än vad det gammla DS1052E kostar. Är det bättre än ett gammalt Agilent? Säkert inte på allt men garanterat på mycket.

1) Analog bandbredd (100MHz vs 50MHz (på ett icke upplåst DS1052E)) intensity grading, waveform update rate och såklart den inbyggda logikanalysatorn
2) Sample rate (1GS/s vs 250Ms/s, minnesdjup (1Mpts vs 2kPts), färg-display, USB interface etc)

Var och en bestämmer såklart för sig själva och som jag skrev innan: Jag hade jättegärna haft ett Tek eller Agilent (nytt eller gammalt) med 4 kanaler, 4Gs/s, 500MHz bandbredd, 110k wfrms/s, LAN/LXI och protokollanalysatorer men jag har inte råd med det så det fick bli Rigol :-)
SeaHawk

Inlägg av SeaHawk »

Hej Alla,

Tusen tack för all input och engagemang.

Förstår att detta är en mycket mer komplex fråga än att svara 1 eller 0. Finns så många parametrar och känslor kring detta.

Vad jag än köper så kommer det nog vara mer än jag behöver just då, eller vad jag kan hantera. Sedan kan ju behoven snabbt ändra sig.
Eftersom jag befinner mig på en nivå där jag inte ens vet om jag behöver ett 40Mhz eller ett 100Mhz instrument bland mycket annat jag inte har en aning om så är det svårt att sikta rätt.
Men vill ju inte slå i taket med en gång även om jag kanske aldrig gör det ens med ett 25Mhz skåp. Lätt att man hela tiden pushar gränsen framåt.

Har sett lite på Hameg HMO1022 http://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/ini ... &toc=19174 mest nog för att det verkar finnas mycket runt omkring att köpa till samt en lång spec lista. Förstår att det inte är ett Rohde & Swartz instrument, men borde borga för lite kvalitet. Sedan är det kanske helt overkill. Kanske får samma spec med ett Rigol för hälften av pengarna eller hälften så mycket prestanda med något annat för samma pengar?
Fast är nog lite över budget om jag skall vara ärlig.

Tackar än en gång för Ert engagemang, det värmer och jag suger i mig all kunskap som finns.

/Christian
Skriv svar