minisockerbitar?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

minisockerbitar?

Inlägg av grym »

många gånger har jag velat ha sockerbitar / kopplingsplint
(http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbe ... -st-35810/)

men i liten storlek, passande 0.5-0.75 kvadrat som max och räcker för 12v/lågspänning

förslag?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: minisockerbitar?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag gillar dessa!
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... or-402412/
Men det beror på till vad

De finns som tvåor och femmor också.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Dom Lasp rekommenderade har jag flera kartonger av. Fantastiskt bra "bra-att-ha"-plintar.

Om man ska fokusera på just sockerbitarna som du nämner så finns det mindre. Du har tex här på eBay -> eBay_länk
Det är säkert inte billigaste stället men om du söker runt lite på "3A terminal block" så borde du till slut hitta någon säljare som får för sig att speca måtten.
Dom som jag ser som vanligast i min el-låda är dom som är specade runt 16-18A, så 3:an eller 5:an kanske är vad du söker.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Gamla televerket<tm> hade gråa sockerbitar för mindre dimensioner som var riktigt bra, som lär man väl kunna köpa nånstans antar jag.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, kan inte komma på att jag haft med televerkets att göra, eller så börjar jag bli glömsk av mig, någon som har sett sådanna till salu någonstans?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har lärt mig att sockerbitar är djävulens uppfinning! Och jag har lärt mig det av erfarenhet.

Senast brann(!) det lite ledningar i en lampa på verkstaden för att det var en sockerbit som höll ihop skiten.

Genom åren har sockerbitar skapat en hel del problem varför jag har dikterat att vi numera uteslutande använder riktiga plint eller Wago-klämmorna.

För att ett elektrisk förband ska vara stabilt måste det finnas lite "fjädring" i, annars blir det glappkontakt vilket ger värme vilket ger oxidering vilket ger ännu sämre kontakt vilket ger mer värme osv.

Alltså måste det vara fler-kardelig tråd man använder. Men är kardelarna tunna skärs de sönder, alltså är det bara FK man får använda ihop med sockerbitar.

Med Wago kan man ta snart sagt vilken typ och storlek som helt och det fungerar.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://www.google.se/search?q=fiskögon+ ... CAYQ_AUoAQ

Televerket sa någon och ja dom tar tunna kablar. Dessutom vasselin i dom så dom klarar fukt
Senast redigerad av Purre 19 oktober 2014, 22:30:49, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag är fullt medveten om nackdelarna , men jag är ute efter något som är litet, går att lossa kablarna på flertalet gånger och som har in och ut på var sin sida, ungefär som en vanlig sockerbit
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Gillar också wago-klossen.
Vad jag vet så är wago kontakten enda typen som är godkänd att köra både solid och flerkardelig i..
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Den grå Telesockerbiten är 15mm lång/st och har hål som är drygt 2mm.
Minne från 60-talet.
men jag har också vita,nästan likadana moderna som är CE-märkta,så de borde gå att få tag på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar