LED belysning i sängskåp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: LED belysning i sängskåp

Inlägg av hanzibal »

Kalenderkoppling verkar ogenomtänkt men om man nu vill ha sådant lull-lull kan man ju lika gärna slänga in en RPi på direkten istället.

Pajen kan sköta allt och prata direkt med både time server och tex en Google-kalender. På med display, pekskärm och ljud vettja men då behövs NeoPixel också eftersom sänglampan ju lär vara färdig till jul - och jag syftar inte på 2014 :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja ska vi prata om kalenderintegration och såna funktioner, då är det nog lika bra att intrigera en raspberry pi i sängen och köra neopixel-strips från början, så att sängen kan växla färg när du får ett mail och sånt :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

For the record: Detta menar jag seriöst:
hanzibal skrev:Kalenderkoppling verkar ogenomtänkt men om man nu vill ha sådant lull-lull kan man ju lika gärna slänga in en RPi på direkten istället.

Pajen kan sköta allt och prata direkt med både time server och tex en Google-kalender.
Nedan på skoj men TS kan ju välja att se det som en utmaning...
hanzibal skrev:På med display, pekskärm och ljud vettja men då behövs NeoPixel också eftersom sänglampan ju lär vara färdig till jul - och jag syftar inte på 2014 :lol:
Även om min relälösning ju funkar hade jag satsat på en uC-lösning. I första hand mycket enkel som i mitt första förslag, inte med Arduino eller klon därav utan valfri ~16-bening i DIL-kapsel som har stöd för senare utsvävningar med PWM (för dimmer) och därtill lite annat i linje med vad Icecap angav på slutet.

Lycka till, glöm inte att lägga upp en projekttråd och visa hur det blev!
Skriv svar