LED belysning i sängskåp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
YoruTen

LED belysning i sängskåp

Inlägg av YoruTen »

Hej!
Jag har nu fått in sängskåpet i lägenheten och hunnit konstatera att det blir ganska mörkt när man ska hitta fram till sängen.

Tänkte därför sätta in lite belysning i form av ca 140 cm LED-strip. Vill att den ska vara lite smart däremot. När sängen fälls ned ska belysningen tändas. Sen ska det finnas en knapp som man kan släcka och tända den med. Om belysningen är släckt när sängen fälls upp ska inte spela någon roll, utan det ska alltid tändas när sängen fälls ned.

Någon här som har en smidig lösning? Har letat runt på Google, men är inte helt säker på vad jag ska leta efter.

Det som känns svårt är att få till en knapp som kan tända och släcka men som inte påverkar att det tänds när sängen fälls ned.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: LED belysning i sängskåp

Inlägg av hanzibal »

Skall det gå att tända med knappen även när sängen är uppfälld?
YoruTen

Inlägg av YoruTen »

Det behöver inte gå att tända när den är uppfälld, skulle inte göra ngn större nytta.

Pratade med några kompisar om en Arduino och NeoPixel, men har inget större behov av att kunna sätta olika färger och det kändes lite väl dyrt bara för belysning.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

NeoPixel känns overkill, vilken vanlig 12V-slinga som helst bör ju funka fint om du inte behöver kunna dimma.

Logiken kan du fixa med valfri uC (t.ex. billig arduinoklon*), går nog med vippor/latchar också men har glömt hur man gör sånt. Sätt en slutande mikrobrytare som givare i sängmekaniken och koppla den mellan jord och en ingång (1) på till din uC. Använd en momentan slutande tryckströmbrytare att ha för manuell kontroll och koppla den mellan jord och en ingång (2) på din uC. Anslut en utgång från din uC till en MOSFET som du låter styra matning till LED-slingan.

Konfigurera båda ingångar så att de använder intern pullup (eller sätt t.ex. 100k extern) och aktivera interrupt för både låg och hög flank på ingång 1 men endast låg på ingång på 2.

1. När ingång 1 går låg, kör ut en 1:a på utgången
2. När ingång 2 går låg: Om ingång 1 är låg, toggla utgången, annars gör ingenting
3. När ingång 1 går hög, kör ut en nolla på utgången

Tänk på att hantera kontaktstudsar och race conditions kring utgången.

*) USB-anslutning gör att du slipper du skaffa separat programmerare och med spänningsregulator ombord (typ 7805) kan du köra allt på samma 12V-väggvårta.

Överkurs: Om du vill kunna dimma LED-slingan, kör ut PWM på utgången och låt pulskvoten bero på hur länge du håller tryckknappen intryckt (t.ex. starta jojo-slinga efter 500ms).
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Ärligt talat, räcker det inte med två strömbrytare?
En NC brytare som känner av om sängen är infälld eller inte och i serie en NO brytare. Eller var det för enkelt? :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den lösningen fallerar ju på att det inte är säkert att den alltid tänds varje gång man fäller ner sängen. Om du släcker och sen fäller upp sängen så kommer ju NO-brytaren att förbli släckt nästa gång du fäller ner.
YoruTen

Inlägg av YoruTen »

Två brytare skulle vara det enklaste men inte lika kul! Vill gärna få med funktionen av att det tänder varje gång den fälls ned.

Ska titta lite på Hanzibals förslag, borde nog fungera om jag lyckas konfigurera det hela!

Om någon har ett förslag på hur man kan lösa det med relän eller liknande så är jag lite intresserad, suttit och tittat på det men inte kommit fram till någon lösning.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Krånglar ni inte till det nu? googla på LATCHING RELAY CIRCUIT från den kan man bygga en likande. bara en knapp som akviveras när man fäller ned sängen, alltså på väg ner. och sen en knapp man bara tycker på så släpper reläet. är det 12v kan man ta ett vanligt bilrelä.

liten film på funktionen.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Exactemundo, (säger jag utan att ha följt länken) ett självhållande relä som aktiveras på vägen ner. Vill man släcka bryter man upp reläts hållström. :humm: Problemet är förstås att reläet aktiveras på vägen upp också, fast ytterligare en brytare i uppfällt läge kan förstås släcka det hela.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jag vidhåller att mitt förslag är det enklaste - förutsatt att man löser det mekaniskt att NO brytaren ställs i rätt läge när man fäller upp sängen :vissla:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, om du kan återställa NO-brytaren när sängen fälls upp så håller jag definitivt med dig.

Men om TS senare kommer på att han vill ändra logiken eller kunna dimma så blir det knepigt :-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ok, även om en ATtiny och mosfet nästan slår ett relä i pris så borde väl den här funka?
image.jpg
Kräver förvisso två* momentana tryckknappar - en slutande för att släcka och en brytande för att tända. S är mikrobrytaren i sängmekanismen.

*) Kanske kan man hitta en fiffig återfjädrande vipp som ersätter de båda knapparna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag hade nog byggt det med en självhållande reläkrets, tex den här ovan, det är ett såpass enkelt och driftsäkert sätt att få funktionen du efterfrågar.

Fördelen jag kan se med att bygga detta hela på en Arduinolösning i stället skulle vara att man kan fixa dimmerfunktion och att den dimmar på/av, lite mer fancy men även mer pill och känsligare delar.
YoruTen

Inlägg av YoruTen »

Sitter och funderar på att slänga in lite mer funktioner i det hela, tex att belysningen tänds på morgonen om jag har ngt i min kalender som jag ska på. Så en Arduino eller liknande blir nog det bästa isf.
Även kunna dimma på snyggt sätt. Får återkomma när det väl har börjat hända ngt med det hela!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Dimning och "sekvenserna" ger ju direkt att det bör blandas in någon µC i någon form. Om sedan Arduino är ett bra val kan man ju fundera över.

Men det behövs vissa saker om det ska fungera bra:
* En brytare för att känna sängens ställning. Inget konstigt med det.
* En betjäningsbrytare, evt. två. Ska det med dimning i bilden känns det som mest logisk att ha två där man har lite olika funktioner om man håller inne en knapp eller "bara" påverkar kort tid.
* Ska det till en väckareklocka-funktion - vilket man torde kalla en kalenderfunktion - ska det vara med EEPROM som klarar att ha data nog i sig samt en RTC för att hålla koll på tiden. Självklart måste det vara en rimligt noggrann klocka, jag skulle rekommendera DS323x.
* För att kommunicera med kalenderfunktionen behövs ett interface, enklast är det med en seriell port, då kan man skapa ett program till en PC som kan skicka rätt data. Det går såklart att montera display & knappsats men jag är starkt tveksam till att det blir enkelt att använda.
Skriv svar