Blinkautomat med kvicksilver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Blinkautomat med kvicksilver

Inlägg av Nerre »

Nej, det var inte jag som skrev "Nån som känner till något", jag skrev och undrade hur de får kvicksilvret att röra sig.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Vad sägs om frånslagfördröjning med hjälp av kvicksilver:

http://www.sm7ucz.se/Kvicksilver/Kvicksilver.htm

Kjelle
superx

Inlägg av superx »

Synd att kvicksilver är giftigt, för det är onekligen användbart till lite av varje.

En av mina favoriter är roterande högtalare (snygg lösning för att åstadkomma vibrato f.ö.) där man för över strömmen till den roterande delen via kvicksilver. Leslie använde släpkontakter, men kvicksilver är klart tuffare.
Eugene

Inlägg av Eugene »

Nerre skrev:Nej, det var inte jag som skrev "Nån som känner till något", jag skrev och undrade hur de får kvicksilvret att röra sig.
Nej jag beklagar, det var trådskaparens inlägg jag svarade på...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det var inte lätt att förstå funktionen:
The description of the function is not easy to understand. There are two larger adjacent cylindrical vessels G1 and G2. About one third of the height from the top is divided by a closed bottom of each of these chambers in two vessels. I call these chambers with G1u = down and = G1o above. Similarly, the chambers of the vessel in accordance with G2 G2u and G2O. In the right vessel G2 is located in the lower part G2u a circular array of often strained ultra-thin heating wires. The two upper spaces of the vessels G2O G1o and G1 and G2 are connected by an arcuate balance tube. An existing lower equalizing pipe is sealed up in the middle and apparently serves only to stable position of the cylindrical vessels.

Furthermore, there are two U-shaped glass tubes, which I call times from left to right with U1 and U2. The respective legs of the U-tubes I denote by l = left, r = right. In the U-tubes is up to an appropriate amount of mercury. This dive from the top electrodes of different length. The spaces located above the mercury levels are connected via glass tubing connections to the chambers of vessels, G1 and G2 in various ways. What is this, is tells you how later.

Current is applied to the system, the heater in the vessel where the heated air G2u. This expands and pushes on the pipe connection to u2l the mercury levels down and in the right leg U2R up. If the leg U2R closed, would build up there with increasing mercury levels a pressure. Therefore, this chamber is connected to the upper part of the vessel G2O. This is large enough to accommodate the compressed volume. There is also a connection to the chamber U2R left leg U1l. Thus increasing de mercury levels in U2R, so the compressed air pushes the mirror in U1l down, whereby the electrode emersion in U1l from the mercury and immersed in U1R. The shifts in U1 be controlled so slightly delayed switching processes in U2.

If you were to put only value to a simple flashing process, so you would not need the left cylinder vessel G1 and the left U-tube U1. When switched on, all the mercury column commute constantly up and down.

All power cables to the outputs, but also for heating in G2u be routed through coils, presumably to the shocks generated during switching under load cushion by corresponding inductors. The connected capacitors should delete the liabilities incurred in the mercury during immersion of the electrode spark.
Svensk översättning var ännu mer omöjlig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Blev rätt intresserad av funktionen, så jag har försökt hitta mer, vilket uppenbarligen inte är helt lätt.
Oavsett, så verkar funktionen vara termisk, en luftpelare hettas upp och avkyls, vilket får kvicksilvret att åka upp och ned.
Vad jag inte kan förstå är hur man kan avkyla det så snabbt dock, men det kanske går.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den engelska texten tror jag är skriven av någon som inte kan engelska ordentligt. :p
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller inte kan tyska, han heter förresten google :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu har jag hittat en vettig förklaring till funktionen samt illustrationer, och till och med tekniska data på den.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

DSC_0684.JPG
DSC_0686.JPG
DSC_0682.JPG
Lovade lägga upp bilder på min apparat. Det är inget som glöder då man lägger på spänningen så kvicksilvret rör sig. Kan det vara någon form av gas som expanderar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Otäckt att så många verkar inneha kvicksilver i relativt ömtåliga produkter hemma, dessutom i ganska stora mängder... Läser just nu en miljökurs på högskolan inser hur relativt små mängder kvicksilver påverkar vår miljö och till slut även oss själva! Det är ju inte bara i direktkontakt som kvicksilver är ohälsosamt... :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kommer med fullständig funktionsbeskrivning om en stund, måste bara plocka bort lösenorden på pdf-filen :vissla:
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

PeterH skrev:Otäckt att så många verkar inneha kvicksilver i relativt ömtåliga produkter hemma, dessutom i ganska stora mängder... Läser just nu en miljökurs på högskolan inser hur relativt små mängder kvicksilver påverkar vår miljö och till slut även oss själva! Det är ju inte bara i direktkontakt som kvicksilver är ohälsosamt... :(

de som har sparat såna här föremål är nog medvetna om faran med dem, och antagligen till varje pris vill bevara dem för framtiden och inte släppa ut kvicksilvret i skogen..

Hur som, är de riktigt häftiga grejer!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Data och beskrivning som utlovat.
Enkelt uttryckt, Den enklaste utformningen består av tre glaskolvar, två med kvicksilver i, förbundna med ett kommunicerande u-rör.
Den tredje glaskolven är delad mitt itu internt, med ett membran mellan dem, i den nedre delen sitter det en värmetråd.
Denna tu-delade glaskolv är förbunden med de kvicksilverfyllda rören, gasen i systemet är vätgas.
När glödtråden i den nedre delen värms upp expanderar vätgasen och trycker ned kvicksilvret i den ena cylindern, följaktligen höjs pelaren i den andra cylindern, vilket då trycker gasen till den övre delan av den gasfyldea delade cylindern, membranet mellan cylinderdelarna agerar som "fjäder"
i bägge kvicksilvercylindrar finne ett antal kontakter placerade, dels för lasten och dels för glödtråden, så när trycket är tillräckligt högt, stängs glödtråden av, och gasen kallnar, trycks tillbaka osv.
En fullständigt genial konstruktion, utan "rörliga delar" typ, i det närmaste outslitlig.
Corel018.jpg
Corel022.jpg
Corel014.jpg
Corel015.jpg
Corel016.jpg
Samt orginalfilen
A. HEFER_1997_MA.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tackar för det! Helt genialiskt!

Då kommer den naturliga följdfrågan, finns det någon substans som kan ersätta kvicksilver i såna här applikationer? Såna här blinkautomater måste ju vara helt EMP-säkra, t.ex. så de borde ju fortfarande ha ett existensberättigande.
Skriv svar