Frågor om kraftig gjutjärnsfräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Frågor om kraftig gjutjärnsfräs

Inlägg av Krille Krokodil »

Så nytt är det inte, epoxi har funnits i 70 år och det är runt 40 år sedan man började göra
maskinstativ av det. Och det är ju världsledare i precisionsmaskiner som håller på med detta,
maskiner som de får en arg urmakare på luren av om de formförändras någon 0.001 mm över
åren.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Krille, du snackade tidigare om att om man sammanlänkar stål i en gjutform eller dyl och sen fyller med EG så har man fortfarande de hemska spänningarna. Jag besökte en kompis/firma där de nyligen köpt hem en EMCO MMV2000, de har plockat bort skyddshöljena där bak för maskinen ändå står så nära väggen, så han visade mig där. Vad jag kan se det som är att den är byggd av EG (hade det varit gjutgjärn hade det väl inte varit svetsfogar) och alla stålbitar är sammanlänkade med vad jag kan tyda från bilden ~10-20mm tjocklek, hur den interna strukturen ser ut vet jag dock inte, men den är som sagt fortfarande sammanlänkad. Har EMCO helt enkelt gjort fel/inte brytt sig om de spänningarna eller har jag missat nått helt? Kanske har de avspänningsglödgat formen innan fyllning med EG?
IMG_0005.JPG
IMG_0008.JPG
IMG_0006.JPG
Och en bild för skala, japp det är jag. :P
IMG_0011.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

:shock:
Den där sista bilden ändrade storleken på skönheten lite grann! Var ca hälften så stor i mitt huvud innan jag såg den bilden...
Har du fler bilder/filmer på den maskinen? Framsidan? In action? :drool:
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Jodu! Ser mindre ut på bild... :P Jag tog inga fler bilder på den, men borde finnas endel om den på nätet, är som sagt en EMCO MMV 2000, X slaglängd på 2000mm :shock:

Den ser faktiskt mindre ut på framsidan i verkligheten, men när man går bakom den är den galet maffig!

Här är firman som köpte hem den, finns lite bilder och filmer där. :)
https://www.facebook.com/GoteneProjektKonstruktionAb
Skriv svar