Backupbatteri till Gammal Silva logg
Backupbatteri till Gammal Silva logg
Den går på 12V, men har en ingång för att hålla klockan vid liv som skall ha 6V. Har inte mätt än vad förbrukningen är, men antagligen inte mycket. Vad skulle ni sätta som batteri?
Re: Backupbatteri till Gammal Silva logg
2 st CR123 Litiumbatterier i serie
misstänker som du att det drar extremt lite ström och räcker troligen över 10 år på en sådan uppsättning - kolla att det inte går någon backström (skydda med en lågläckande diod) när apparaten är strömsatt med 12 Volt ifall det var tänkt att det skulle sitta NiCd-batterier där och laddas under drift..
misstänker som du att det drar extremt lite ström och räcker troligen över 10 år på en sådan uppsättning - kolla att det inte går någon backström (skydda med en lågläckande diod) när apparaten är strömsatt med 12 Volt ifall det var tänkt att det skulle sitta NiCd-batterier där och laddas under drift..
Mätte nyss. Den tar 1,59mA då den är strömlös och inget alls då den går på 12V. Kollade upp CR123 och de har tydligen ca 1400mAh kapacitet, så batteribyte efter 39 dagar? 
Tycker att 1,5mA är mycket. Med tanke på att loggen normalt drar 5mA. Kanske jag ändå sätter en LDO regulator från förbrukningsbatteriet.
edit: Typ en LT3061. 100mA max, 45uA tomgång.

Tycker att 1,5mA är mycket. Med tanke på att loggen normalt drar 5mA. Kanske jag ändå sätter en LDO regulator från förbrukningsbatteriet.
edit: Typ en LT3061. 100mA max, 45uA tomgång.
För att 'bara' mata en klockkrets så är det fruktansvärt mycket och det verkar vara mer som drivs...
till detta brukar en klockkrets kunna nöja sig med 3 Volt...
till detta brukar en klockkrets kunna nöja sig med 3 Volt...
eftersom jag hade upp den (den hade slutat fungera) så sitter det ingen separat klockkrets i den, bara en MPU från NEC. Det är 80-tals prylar. Felet var bara anslutningskabeln dock.
Min gissning är att den kör hela processorn i någonsorts sparläge.
Min gissning är att den kör hela processorn i någonsorts sparläge.