Driva 1kW LED utan transformator.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted

Re: Driva 1kW LED utan transformator.

Inlägg av svanted »

1kW LED genererar mycket lågtemperarerad värme, under 100°, och det är för kallt för att kunna strålas bort och då kostar det att kylas bort ...
till skillnad från en het glödlampa....
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

I stand corrected: 683.002 lumen/W är det teoretiska värdet så vi har en bit kvar http://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Theoretical limit (white LED with phosphorescence color mixing) 260-300 lm/W 38.1–43.9%. Står det oxå. Rätt intressant. 683 som jag fatta det var för grön färg.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kylning kan man skaffa nästan gratis om det är ok med tex gamla CPU-fläktar.

Om tex trådskaparen har en gammal lada där han odlar knark så är det inte bara en ekonomisk fördel att hela anläggningen drar så lite ström som det går, det är också mindre sannolikt att någon blir misstänksam och tipsar farbror polisen.

Det är inte ovanligt att knark-odlare helt enkel drar en lång sladd och snor el från en kommunal lampa / busshållplats / reklamskylt / fritids / närliggande granne. Dels är det billigare men framförallt så slipper dom ha sitt namn på ett el-avtal.

Så hoppas dom att ingen märker att det går åt 1kW mer el 12 timmar om dagen / 365 dagar om året.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har fruktansvärt svårt att tro att elbolagen skulle tipsa polisen över förändrade förbrukningsmönster...
Att elbolagen hör av sig till polisen vid misstanke om elstöld tar jag däremot för givet att dom gör.
Men jag blir gärna motbevisad om jag har fel.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nej, jag syftar på den som får sin el stulen (kommunal lampa / busshållplats / reklamskylt / fritids / närliggande granne) om personen som betalar räkningen märker en ovanligt hög förbrukning.

Elbolagen har nog inget emot att sälja el.

EDIT: teoretiskt sett så skulle man kanske på elbolaget kunna granska mönster i elförbrukningen för enskilda installationer. Om mönstret överensstämmer med knarkodling så kan dom tipsa polisen, för att göra samhällsnytta.

Nu förutsätter det att inte knarkodlingens förbrukning "drunknar" i annan förbrukning på samma installation. Men ett smart script i Excel skulle kanske kunna hitta mönstret.

EDIT2: Det skulle kunna vara ännu effektivare att använda 13000st 5mm lysdioder än 10st på 100Watt. Fast då kan han skippa knarket för han kommer att bli hög på lödröken.
Skriv svar