Uppsamling av täckfilmen från komponentband

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Uppsamling av täckfilmen från komponentband

Inlägg av 6502 »

Jag sitter och klurar på ett system till min PnP maskin för att samla upp täckfilmen från komponentbanden. Typ som i filmen för detta system. Det ser ju himla enkelt ut. Skriv ut ett hjul på 3d skrivaren, stoppa in ett eller två lager med fast motstånd åsså är vi färdiga :) Det är bara det att jag kan inte hitta några lager som har dom egenskaperna. Skulle man kunna använda ett kullager med gummipackning ? Dom är ju lite tröga, men slits inte det in efter ett tag och tappar motståndet ?

Jag har labbat med att göra en friktionskoppling med en 3d skrivare men det blir inte tillräckligt bra precision i grejerna och det hackar friskt.
wheel.jpg
Förslag emotages tacksamt, jag är inte så sugen att lägga drygt $2000 till på maskinen och det är ju en lagom utmaning att få till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Uppsamling av täckfilmen från komponentband

Inlägg av prototypen »

Men gör sådär, men ta bort "lagret".
Halvorna spänner du åt med skruv och fjäder. Det kommer man åt under täckfilmen.
Använd en centerlesslipad axel då har inte plastytan så stor betydelse, kanske tom en fördel om det inte är helt slät.
Kanske det behövs labbas med olika plaster, teflon kanske är bra, måste ju svarvas men ändå.

Protte

Himla käckt med pinnen som drar fram bandet, tar ju dubbelt så lång tid men man kanske kan köpa 2 maskiner i stället.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja jag tycker det skulle kännas bättre om rullen slirade på axeln istället. De två halvorna skulle alltså fjädra ihop istället, och piggar ifrån rullen skulle sticka in i halvorna från utsidan så de hänger med runt, istället för som "lagret" gör inifrån där.
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Inlägg av 6502 »

Bra synpunkter, gör ju delen enklare också. Ska prova omgående.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

I gamla bandspelare hade man filt-rondeller som slirade mot plast, i sidled.
Skriv svar