Mäta antal sågade kubikmeter i vedmaskin.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Mäta antal sågade kubikmeter i vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Bygger på en vedmaskin, efter som jag tror mig kunna så skulle jag vilja bygga in en funktion så att jag ser hur mycket ved som sågats i den. Mätningen behöver inte vara exakt, för hur mäter man exakt antal kubikmeter ved, stjälp mått, travad, eller i hela stockar. Alla de tre olika formerna ger olika mätvärden gentemot nått av de andra. Själv tycker jag att ta full pris för stjälp mått är lurendrejeri.

I vedmaskinen knappar man in en gång vid uppstart hur lång veden ska vara (om annat än 50cm), stocken matas fram och sågas på önskad längd, låt oss säga 50 cm för det är max vad vedmaskinen klara och pannan lika så.
Frågan, vilket sätt är lättast att inhämta diametern på stocken, säg att en arm går ner och håller stocken på plats för sågen.
En vinkel givare är kanske är det givna(?) valet för att inhämta diametern, fundering vad är robustast analog typ vridpot, eller digital typ absolutgivare, eller digital som i pulsgivare eller finns alla varianter att få i lika utförande. Det senare måste man nollställa vid uppstart, kanske inget jätte problem då allt kan ske på villkor i programmet.
Fördelen med den analoga är att omvandlingen från vinkel till cm borde vara lättar men jag kan ha fel. Vad finns det för komponenter att välja på som inte kostar shortan.

Bilder med mera på vedmaskinen. http://elektronikforumet.com/forum/view ... n&start=60
Det har tillkommit lite sedan sista bilden. Bland annat så håller jag på att bygga den hydrauldrivna sågen, som är klar för test körning i bänk nu.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Re: Mäta antal sågade kubikmeter i vedmaskin.

Inlägg av Rohan »

Varför inte ett visionssystem som "ser" tvärsnittet?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Berätta mer.
qx5

Inlägg av qx5 »

Laser som sveper och mäter "ping tiden" så att man får en 3D mätning. Sedan kan man använda en dator för att integrera ihop hur stor volym det är. En förenkling är att bara mäta vinkeln där veden börjar och därmed veta diametern. Ett svep 90° åt andra hållet ger längden.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag tänkte enkel kamera som ser änden på stammen före eller efter att den kapats. Med IR-filter och ett gäng ir-dioder borde man kunna få klar och tydlig bild på ~ 50 cm avstånd. Sen borde några enkla bildbehandlingsoperationer kunna ge antal pixlar för den stora fläcken i mitten (trädstammen). Varje pixel motsvarar förstås en viss yta i tvärsnittet. Borde kunna ge en skaplig skattning av volymen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns färdiga linjekameror som ex ger utsignal efter bredd på det man mäter (man måste ju göra om det så det passar ihop med linser o.s.v) dom jag annvänt har haft 1024 bitars upplösnng

men för att göra det funkis på en sådan maskin så kollar jag hellre efter skogsmaskinlösningar med hjul och pot/encoder
med lite god mekanik så kan man ha relativt linjär utsignal från en pot
Rondavouz

Inlägg av Rondavouz »

Kapa den första biten i en specifik längd, väga denna och sen väga de övriga kapade bitarna och räkna fram det hela?
Om man nu bara tar mellan tummen-pekfingret typ så behöver man ju inte ens mäta en ref bit. Förhållande bark / trä börde vara försumbart om nu inte diametern varierar något enormt.
Mätningen är främst för att se vad fukthalten ställer till med i det hela.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Det är lite för krångligt, uppskattningen ska ske automatiskt, oavsett om man knappat in nått på displayen eller inte.
Tror det kan bli lite ömtåligt med kamera, lösningen ligger nog som grym säger hur de löst vedmätningen i en skördare men i en sådan kan man väga veden. (tror jag iaf)

Har tänkt mig som på bilden, där en arm går ner och mäter av vinkeln. Undra just vad kruxet med den lösningen är.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Rondavouz skrev:Kapa den första biten i en specifik längd, väga denna och sen väga de övriga kapade bitarna och räkna fram det hela?
Om man nu bara tar mellan tummen-pekfingret typ så behöver man ju inte ens mäta en ref bit. Förhållande bark / trä börde vara försumbart om nu inte diametern varierar något enormt.
Mätningen är främst för att se vad fukthalten ställer till med i det hela.
Fukthalten lär väl inte påverka volymen??
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vinkelgivare på armen som håller fast stocken måste vara det absolut enklaste och pålitligaste. Om man tar ett medelvärde på början och slutet av den kapade biten kommer man väldigt nära verklig volym.

Eftersom slutet på en bit är samma som början på nästa borde det räcka med en arm.

Kolla på pulsvinkelgivare hos rsonline, dom är inte dyra alls.
Relativ eller absolut spelar ingen roll, du kan ju nolla värdet efter varje cykel om armen går upp mot ett fast stopp.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En variant är väl att mäta så här?

Den ger visserligen inte diametern rakt av, men även de flesta andra lösningar behöver ju "kalibreras" mot kända värden.

Den blir väl dock kanske extra känslig för ojämnheter i barken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag tror att den blir känsligare för avvikelser än att mäta med vinkeln. Säg att en gren fyller ut utrymmet prefekt, då blir en stor stock plötsligt en pinne, men och andra sidan så gäller den avvikelsen kanske bara för en sågning och det går kanske 6 sågningar på en stock.
Men jag tror som sagt att en arm, är mindre känslig för avvikelser.

Kanske lite lika denna sågtandade hållare, en arm som håller på tvären mot stocken.
https://www.youtube.com/watch?v=LshYF60 ... 831B775245
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Röstar även jag på idén med en arm som går ned och mäter, den går att sätta automatiskt och köra ned den strax innan sågklingan går ner och kapar. En pot på axeln och sen kan man bara räkna ut diametern via vinkeln, kör man den på analoga ingången på en arduino borde man få en lösning som blir ganska exakt och som håller.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Du kan inte mäta positionen på sågklingan?
Med en mikrofon eller liknande kan du ju mäta när sågen aktivt kapar. Och genom att mäta sågklingans läge samtidigt så får du ju ett mått på stockens tjocklek vid snittet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

sågen var ju :tumupp:
mäta varvtalet eller trycket på hydral? cylindern som matar den nedåt
Skriv svar