fråga kring 220v AC mini motorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Melzk

fråga kring 220v AC mini motorer

Inlägg av Melzk »

Fluktade runt på tradera och ramlade över ett göng med mini elmotorer som tydligen ska drivas med 220v

Så min fundering är vad händer om man kör sanna med likström? Eller måste jag fixa ett styrkort?

Står på dem att man ska ha ett 12k motstånd på

Edit:
räknade lite snabbt på nätet att A som ger med ett sånt motstånd är ju 0.018 A

Så då borde man väl kunna driva motorerna bara man har likström som ger samma ampere?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: fråga kring 220v AC mini motorer

Inlägg av SeniorLemuren »

Utan att veta vilken typ av motor det är frågan om så går det bara att gissa. En länk till motorerna kan kanske ge den informationen som behövs för att ge ett korrekt svar.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

nej
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med den låga ström kan det nästan enbart vara en synkronmotor av typen som används i urverk. Dessa kan uteslutande användas med AC.

Det går att göra en drivkrets för dom men det är alldeles för många okända faktorer just nu för att kunde bestämma mer. Med ett 12k motstånd i serie är de inte för 230V men ganska säkert för ett mycket lägre värde - men utan att veta exakt typ är det allt som man kan bestämma.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Melzk skrev:Fluktade runt på tradera och ramlade över ett göng med mini elmotorer som tydligen ska drivas med 220v

Så min fundering är vad händer om man kör sanna med likström? Eller måste jag fixa ett styrkort?

Står på dem att man ska ha ett 12k motstånd på

Edit:
räknade lite snabbt på nätet att A som ger med ett sånt motstånd är ju 0.018 A

Så då borde man väl kunna driva motorerna bara man har likström som ger samma ampere?
Är det en allströmsmotor går det.
xxargs

Inlägg av xxargs »

allströmsmotor på 18 mA ström - knappast...

som tidigare nämnt så är det nog urverksmotorer av synkronomotortyp och att tänka på är att de oftast har usel startmoment och kan behöva 'darra' fram och tillbaka mha glapp i drev-verket innan de kommer över 'kanten' och plötsligt snurrar åt rätt håll.
Skriv svar