[Bil-EL] Hur vet bilen att jag har släpkärra?
[Bil-EL] Hur vet bilen att jag har släpkärra?
Jag har en Nissan Almera men tror att detta omfattar många fler.
Någon säkerhets-fanatisk tekniker har troligen tänkt på att det kan vara lite farligt i trafiken med filbyten när man har en släpkärra på bilen. Hela ekipaget är ju betydligt längre och om föraren är ouppmärksam på detta så kan han av misstag köra in släpet i bakomvarande bil när han byter fil.
Där av denna funktion: Bilen detekterar att man använder släpkärra och varje gång man använder blinkers så får man inte det vanliga trevliga "dock - dock - dock"-ljudet utan istället ett betydligt högre "BEEP BEEP BEEP"-ljud.
Om man nu vill montera en backkamera på bilen så ligger det nära till hands att ta ström från lämplig glödlampa bak i bilen, tex back-ljuset. Det är ju inte raketforskning att peta in plus och minus om man har en multimeter.
Problemet är att bilen nu tror att den har släpvagn. Hur F-N kan den tro det? Vi pratar om 2,3 Watt här.
Det måste ju vara sjukt bra noggrannhet om den ska hitta den extra lasten och sätta "släpvagn = true".
Iofs så har ju den "DC/DC step down" jag använder en backdiod. Kan bilen på något smart sätt kontrollmäta alla lampor och få fram att något är skumt och troligen släpvagn?
Någon säkerhets-fanatisk tekniker har troligen tänkt på att det kan vara lite farligt i trafiken med filbyten när man har en släpkärra på bilen. Hela ekipaget är ju betydligt längre och om föraren är ouppmärksam på detta så kan han av misstag köra in släpet i bakomvarande bil när han byter fil.
Där av denna funktion: Bilen detekterar att man använder släpkärra och varje gång man använder blinkers så får man inte det vanliga trevliga "dock - dock - dock"-ljudet utan istället ett betydligt högre "BEEP BEEP BEEP"-ljud.
Om man nu vill montera en backkamera på bilen så ligger det nära till hands att ta ström från lämplig glödlampa bak i bilen, tex back-ljuset. Det är ju inte raketforskning att peta in plus och minus om man har en multimeter.
Problemet är att bilen nu tror att den har släpvagn. Hur F-N kan den tro det? Vi pratar om 2,3 Watt här.
Det måste ju vara sjukt bra noggrannhet om den ska hitta den extra lasten och sätta "släpvagn = true".
Iofs så har ju den "DC/DC step down" jag använder en backdiod. Kan bilen på något smart sätt kontrollmäta alla lampor och få fram att något är skumt och troligen släpvagn?
Senast redigerad av netrunner 10 oktober 2014, 22:01:13, redigerad totalt 1 gång.
Re: [Bil-EL] Hur vet bilen att jag har kör med släpkärra?
Skulle ju kunna vara att elektroniken känner av strömmen som krävs för att ladda upp kondensatorerna i kameran. Det ger nog en betydande strömstöt.
Fast 2,3W det är ju ändå nära 200mA. Borde inte vara svårt att känna av. Testa att koppla loss lampan, för att kompensera för ökad förbrukning, och se om den fortfarande varnar. Kanske går att sätta i en LED-lampa sen, om det funkar.
Fast 2,3W det är ju ändå nära 200mA. Borde inte vara svårt att känna av. Testa att koppla loss lampan, för att kompensera för ökad förbrukning, och se om den fortfarande varnar. Kanske går att sätta i en LED-lampa sen, om det funkar.
Re: [Bil-EL] Hur vet bilen att jag har släpkärra?
Kamera går på 3,3V och displayen på 12V.
Så dom har fått varsin PSU och det är där det finns elektrolyter på vardera 220uF.
Så dom har fått varsin PSU och det är där det finns elektrolyter på vardera 220uF.
Jag ska test att plocka bort lampan. Då bör jag väll få en "trasig lampa" varning istället.
Funderar på om det kan vara något med dioden i alla fall. hmmm...
Funderar på om det kan vara något med dioden i alla fall. hmmm...
Den känner av att det går en större ström än bara de vanliga bakre lysena.
I princip, bilens dator tänker följande:
Ström = 7A = Baklyse + skyltlyse
Ström < 7A = Trasig lampa
Ström > 7A = Baklyse + skyltlyse + något annat (släp)
Hade jag varit du hade jag dragit en tråd från en ledig säkringsplats (eller om sådan saknats, via säkring direkt från batteriet) till backkameran och struntat i det klassiska knepet att låna från baklyset.
Eller så betalar du en verkstad 25kkr för att ändra ett värde i datorn.
I princip, bilens dator tänker följande:
Ström = 7A = Baklyse + skyltlyse
Ström < 7A = Trasig lampa
Ström > 7A = Baklyse + skyltlyse + något annat (släp)
Hade jag varit du hade jag dragit en tråd från en ledig säkringsplats (eller om sådan saknats, via säkring direkt från batteriet) till backkameran och struntat i det klassiska knepet att låna från baklyset.
Eller så betalar du en verkstad 25kkr för att ändra ett värde i datorn.
- frownlayer
Jag hade satt ett relä som styrs av backlampan. det drar inte så mycket. på relät kan man sedan sätta dit vad man vill direkt från någon större källa, utan att den störs. som inte det går så får man väl ta och pilla dit en transistor, eller ett ssd-relä som drar väldigt lite. då kan den inte märka att man har något extra på.
Precis som frownplayer skrev, kör relä och du ska ha en lina direkt från batteriet i kabelstammen bak för att kunna ladda ett husvagnsbatteri.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är inte säkert. Den blå 54G är markerad som "Reserv/+12V till husvagn/Dimbakljus" så det beror helt och hållet på vad biltillverkaren föredragit.
Om man däremot har en nyare 13-polig kontakt (eller om det är förberett för en sådan) så ska 12V vara en orange kabel till pinne 9 (DIN 30). 8 är backljus (rosa).
Om man däremot har en nyare 13-polig kontakt (eller om det är förberett för en sådan) så ska 12V vara en orange kabel till pinne 9 (DIN 30). 8 är backljus (rosa).