Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ronnylov

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av ronnylov »

Många bra tips i den här tråden! Kanske själv ska kolla på något lärorikt projekt såsom bygga labbagg.
Magnus_K skrev:
....

I mts:s labbaggstråd så tipsade han om EEVblog-Dave som hade en serie med ett aggbygge. Första filmen tyckte jag var intressant så ca 7 timmar senare (eller hur lång tid nu alla 13 avsnitt tog) så insåg jag att han gjorde precis det jag önskat, men bättre. Inte bara förklarat hur kretsen fungerat utan byggt upp den från grunden och förklarat varför vissa delar inte blev bra och ersattes och förfinat andra.
Nu är det en del av kresten jag känner att jag inte behöver och vissa delar jag vill lägga till men det kan nog sluta med en kombo av analogt/digitalt bygge. Med tanke på hur bra han förklarade hur allt låg till så känner jag rätt stort mod att även modifiera Dave:s krets en aning.
Vi får se vart det slutar men så går tankarna nu. Ska dock gå igenom alla förslag en gång till innan beslut.
Har du länk till EEVblog-Dave serien om labbaggbygge?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jodå. Första delen är här -> Lab power supply design P1.

Efter det så är det bara att gå in på http://www.eevblog.com/episodes/ och fortsätta kolla på delarna.
Den första jag länkade till är avsnitt 221, nästa är 222, 224 osv.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Tack för länken Magnus_K. Jag har kollat alla 17 avsnitten nu och det var mycket lärorikt och jag tror jag förstått det mesta.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den här tråden hade jag missat.

När det gäller analoga byggen, både i allmänhet och specifikt ljudbyggen, så finns det väl två "varianter". Den ena är att bygga med diskreta transistorer, och den andra med IC-kretsar som mer eller mindre är färdiga byggblock.

Man lär sig nog en hel del även av att bygga en förförstärkare med OP-förstärkare (och resultatet blir nog bättre än många enklare byggen med diskreta transistorer, tror jag). Jag gissar att om man bygger ett slutsteg baserat på en färdig "bygga slutsteg"-IC så lär man sig kanske inte så mycket om hur ett slutsteg konstrueras, men man lär sig åtminstone hur man mekaniskt bör bygga ett slutsteg och hur man bör ordna ledningsdragningen. Det är inte helt självklart och vilket skatbo som helst är inte säkert att det funkar, även om det rent "krettsmässigt" har förbindelser mellan rätt punkter.

För färdigbyggda förstärkare så brukar förförstärkare och slutsteg vara ihopbyggda, antagligen för att man sparar såpass mycket på att bara lägga på ett par fler uttag med lägre spänning på den trafo man ändå behöver, och bara behöver en nätsladd, en strömbrytare och ofta slipper kontakter för försteg ut - slutsteg in. Om man däremot bygger själv så blir det ju ofta ingen större vinst på att bygga ihop försteg och slutsteg i samma låda. Visst, om man lindar nättrafo själv så kan man slänga på extra uttag på sekundärlindningen som ger spänning lämplig för försteget o.s.v., men vinsten jämfört med en liten separat trafo är väl rätt låg o.s.v.

Utan att faktiskt veta så skulle jag gissa att även en nybörjare kan få till en riktigt bra förförstärkare inte bara genom att bygga efter en färdig ritning utan även genom att konstruera själv. Däremot krävs det nog en hel del mer kunskaper för att faktiskt konstruera ett slutsteg själv, åtminstone om det byggs med diskreta transistorer och inte "bara" är typ applikationsexemplet för en "bygga slutsteg"-IC.

Värt att komma ihåg är att varken byggsatser eller bygg-själv-ritningar är perfekta, givetvis. Man kunde önska att de vore perfekta, men jag har minnen av att de ELV-byggen som publicerades i Allt om Elektronik (svenska Elektor) då och då innehöll brister som visserligen inte gjorde att bygget fungerade direkt fel, men som ändå borde påverka prestanda på ett negativt sätt, till exempel felaktigt terminerade videosignaler eller liknande.

Jag håller med tidigare inlägg om att FM-radio är nog krångligt att bygga. I princip skulle man kunna köpa en färdig tunermodul som man antingen skickar in en analog styrspänning eller med mikrokontroller skickar in något digitalt för att välja frekvens, och ut får en "basband"-signal (monoljud + stereo-underbärvåg + stereo-pilotton + RDS-signaler), och bygga dels det som krävs för att välja frekvens och dels bygga stereodekoder och eventuell RDS-mottagare/dekoder själv. Fast då känns det kanske inte riktigt som om man byggt något själv?

En lite farlig grej med att bygga ljudgrejer, speciellt slutsteg, är risken att köra sönder högtalare. I princip finns väl tre risker. En är likspänning som bränner baselement, under provkörning kan man ha kondensator i serie. En annan är högfrekvent självsvängning, bränner diskanter. Vid provkörning kan man köra med endast baselement/bredbandselement. Ja, sen finns ju risken att det blir nåt generalknas så att det allmänt brölar på tokhögt ljud som pajar högtalare som helt enkelt inte (halv)kontinuerligt tål förstärkarens högsta uteffekt (mätt vid full klippning, d.v.s. mer effekt än vid 'ren' sinusvåg ut). Vid provkörning kan man skydda sig en hel del genom att ha ett effektmotstånd som konstlast (tål mycket mer effekt om den sänks ner i vatten), och med bas/bredbandselement som tål rejäl effekt men kanske inte låter så superbra så kan man provköra en del.

Om man däremot bygger typ t.ex. "lilla bärbara högtalaren till mobilen/mp3-spelaren" så slipper man rätt mycket av dessa problem. Med säg t.ex. 12V batterispänning och ett vanlig klass AB-slutsteg som inte är bryggkopplat så får man bara 3-5W uteffekt, och om man bygger något så enkelt att man kör bredbandselement så är väl risken nära noll att man kör sönder högtalarna.

Sorry om jag avskräcker dig från ljudgrejerna. Det kan egentligen vara rätt kul att bygga ljudgrejer. Jag måste dock erkänna att jag har mest bara gett mig på att bygga aktiva delningsfilter. Det är en grej som åtminstone förr kostade riktigt mycket att köpa färdigt (både nytt och begagnat) och som alltså rent ekonomiskt var direkt lönsamt att bygga själv. Fast då ska man ju givetvis ha någon högtalaranläggning som skulle må bra av aktiva delningsfilter. I mitt fall var det PA/disco-ljud och det första aktiva delningsfiltret byggdes för att det helt enkelt blev billigare (!) att bygga något med en TL084 (ja, det var vad som fanns i bra-att-ha-lådan, TL074 hade varit bättre) och låna in en till stackars hemmastereoförstärkare jämfört med att köpa de stora tunga spolarna som behövs för ett passivt delningsfilter som skär vid 100-150Hz och som tål en del effekt. :) I övrigt har jag mest moddat befintliga grejer för att få nån smärre ändring av ett eller annat slag. Ja, sen har jag reparerat en del ljudgrejer, men då behöver man ju inte dimensionera något själv.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Då var det klart. Det blir inte något förstärkarbygge i alla fall!
Nej då, skämt åsido. Mest troligt så hittar jag något litet bygge i "Elektronik för alla" -böckerna som jag gladeligen blev ägare till nyligen.
Om inte annat så har jag börjat inspireras mer och mer av Jim Williams vilket förhoppningsvis leder in mig djupt i den analoga världen. Det ska AndersG här på forumet ha ett stort tack för.

För tillfället är jag nöjd genom labbandet med en signalgenerator som diskuteras i denna tråd.
mts

Inlägg av mts »

Jag hoppas det blir en ny tråd när du hittar något. :tumupp:
Skriv svar