Elfråga
Elfråga
Har en undercentral i källaren som har 20amp huvudsäkringar.
Från den går via 16 amp säkringar kabel till garaget.
I garaget sitter 10 amp huvudsäkringar och även 10 ut till alla enheter.
Behöver ett uttag med 16 amp.
Kan jag byta huvudsäkringarna i garaget till 16 amp och lägga ett uttag direkt från dessa?
Från den går via 16 amp säkringar kabel till garaget.
I garaget sitter 10 amp huvudsäkringar och även 10 ut till alla enheter.
Behöver ett uttag med 16 amp.
Kan jag byta huvudsäkringarna i garaget till 16 amp och lägga ett uttag direkt från dessa?
Re: Elfråga
Det beror på vad det är för kabelarea till garaget.
Men sen eftersom det sitter 16 A säkring i huvudcentralen så kommer du ju inte kunna ta ut några 16 A från det där 16 A-uttaget om du samtidigt har andra grejer i garaget påslagna.
Men sen eftersom det sitter 16 A säkring i huvudcentralen så kommer du ju inte kunna ta ut några 16 A från det där 16 A-uttaget om du samtidigt har andra grejer i garaget påslagna.
Tack, kabelarean är dimensionerad för för 16 amp.
Förstår mycket väl att jag inte kan köra andra saker samtidigt på den fasen.
Förstår mycket väl att jag inte kan köra andra saker samtidigt på den fasen.
Varför skulle avståndet ha någon betydelse när kabeln är dimmentionerad för detta?
Långa kablar har högre motstånd. Alltså får du ett spänningsfall.
Men det fixar ju elektrikern med uträkning om det går för man får inte pilla i centralen själv.
Men det fixar ju elektrikern med uträkning om det går för man får inte pilla i centralen själv.
"Långa kablar högre motstånd"
Javisst men nu är kabeln dimensionerad för 16 A och det faktiska avståndet.
Javisst men nu är kabeln dimensionerad för 16 A och det faktiska avståndet.
Om du vet att kabeln är dimensionerad för 16 A så borde du väl också veta varför det sitter en 16 A säkring i ena änden av kabeln och en 10 A säkring i den andra.
Stod bara att kabeln var dimensionerad för 16A vilket bör innebära 2,5kvmm men skulle avståndet sedan vara 50m så är inte längre kabeln dimensionerad för 16A. Därför jag påpekade att avståndet spelar roll. Informationen var för dålig för att veta att det är en 2,5kvmm kabel som är 5m lång eller liknande. Om den nu skulle vara det kan man även ifrågasätta varför den är säkrad som den är.
Problemet löst.
Kabeln är alltså dimentionerad för 16 A (när den grävdes ner).
Så här skall/kan man göra enligt elektriker.
1. Undercentralen i källaren är avsäkrad med 20A
2. Man kopplar kabeln till garaget till dessa 20A säkringar.
3. Undercentalen i garaget behöver inga ingående säkringar däremot en brytare.
4. Sedan säkrar man av med det behov man har ex 16A/10A och har förstås dimensionerat kablaget för det (2,5/1,5 kvadrat)
Kabeln är alltså dimentionerad för 16 A (när den grävdes ner).
Så här skall/kan man göra enligt elektriker.
1. Undercentralen i källaren är avsäkrad med 20A
2. Man kopplar kabeln till garaget till dessa 20A säkringar.
3. Undercentalen i garaget behöver inga ingående säkringar däremot en brytare.
4. Sedan säkrar man av med det behov man har ex 16A/10A och har förstås dimensionerat kablaget för det (2,5/1,5 kvadrat)
Förutom att man inte säkrar upp till 20A då. Det gör man inte. I UC säkrar man av till 16A för det är det kabeln är dimensionerad för.
Om ledningen är dimensionerad för 16A så ska väl säkringen innan kabeln vara 16A?
Huvudsäkringarna sitter vid mätartavlan/mätarskåpet. Är det dom som är på 20A...?
I centraler sitter det gruppsäkringar och/eller stigarsäkringar.
I centraler sitter det gruppsäkringar och/eller stigarsäkringar.
Miramithe skrev:Långa kablar har högre motstånd. Alltså får du ett spänningsfall.

danei skrev:Om ledningen är dimensionerad för 16A så ska väl säkringen innan kabeln vara 16A?
Ja.