Simpel Elektronisk Stroboskopstämmare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
JonatanGe

Simpel Elektronisk Stroboskopstämmare

Inlägg av JonatanGe »

Hejsan!
Min första post här på forumet, men jag ska försöka bete mig ordentligt :)

Jag har funderingar på att bygga en (som titeln säger) stroboskopstämmare. För er som inte vet vad det är så kan ni kika på denna video

Jag har gjort en enkel principskiss för att visa hur jag har tänkt.
Bild

Tanken är att låta en ensam 1a shiftas runt runt i registret, och förse en LED åt gången med spänning på high-side (eller low-side kanske shift-registret klarar bättre). Denna shiftning skall vara otroligt exakt och styras av, lämpligtvis, en MCU.
På den andra sidan av dioderna sitter en överstyrd OP-stärkare (eventuellt med extra driv-transistor), dess uppgift är att göra inkommande ljudsignal till en fyrkantsvåg med samma frekvens som grundtonen i inkommande signal. Tänkte att det kan vara bra att lägga in en liten hysteres, som kanske ska vara sjusterbar för att anpassa till olika störda insignaler.
(Shit pommes, glömde märka ut - upptill på OPn och + nedtill, men det är väl petitesser just nu på konceptstadie..)

Förhoppningen är att detta skall ge effekten att endast en diod är tänd om infrekvens = klockfrekvens/8
I andra fall skall dioderna "rulla" eller bara flimmra, beroende på hur felstämmt det är.

Är det någon som tror på min idé? :D
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Simpel Elektronisk Stroboskopstämmare

Inlägg av Icecap »

Som räknare kan en 1-av-10 vara bra, heter t.ex. 4017. Kopplar man utgång 8 till reset kommer den att göra detta jobb väldigt bra.

In-frekvensen blir inte mer exakt av att det är en µC som gör den, det kan även vara svårt att få exakt 440Hz med en µC.

Om sedan principen fungerar ska jag låta vara osagt, håller teorin i praktiken också kommer hälften av LED'na att lysa och felet avgör hur mycket och snabbt de rör sig. Tråkigt bara att det inte ger indikation av om input är över eller under "rätt punkt".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tar du istället en 4047 och använder den rätta phase-comparator kan du skapa ett instrument som kan visa "var" inkommande ton befinner sig, alltså om den är över eller under och hur mycket.
JonatanGe

Inlägg av JonatanGe »

Tack för sjukt snabb respons! :)

Ja just shit, nu har jag tänkt tokigt inser jag. Attans. Min önskan var att det bara skulle vara En diod tänd när det var rätt ton :?
Det är sant att hälften av dioderna kommer att lysa när man slår en sträng, men kommer inte detta "sjok" att flytta sig höger/vänster beroende på för hög/låg frekvens? Eller har jag tänkt fel nu igen..

4017-räknaren ser finfin ut! Den där andra, 4047, som phase-comparator skall jag med intresse läsa vidare om. Framför allt vad en "phase comparator" är för något :humm: Hittade en artikel på Wikipedia som jag ska läsa!

Anledningen att jag tänkte ha en MCU var för att det skulle vara enkelt att ändra denna "exakta" frekvens, men jag inser också begränsningen i de diskreta steg frekvensen kan ändras. Tanken var att ha såpass hög klockfrekvens på kontrollern att man får tillräckligt hög upplösning till räknaren.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Självklart kan du använda en µC till att generera frekvensen - men den är inte mer exakt än kristallen som driver den. Detta är dock ett mindre problem.

Självklart kommer "klumpen" att röra sig, problemet är bara att när den rörelse över stiger ett visst - relativt lågt - värde kan man inte se den rörelse med ögonen. Det blir helt enkelt bara en dimmig massa.

Men när tonen kommer "väldigt nära" är principen helt klar möjlig att använda. Kanske runt 12-15 Hz är det mesta man kan se - och då har man bra ögon. Så ska du mäta på det vis kan du bara se om den är inom den frekvens så håller vi oss till 440Hz kan du alltså - som bäst - se mellan 425Hz och 455Hz, detta gäller såklart även övertonerna.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Jag tror det kan fungera bättre än vad IceCap misstänker, I synnerhet om du gör stapeln längre än 8 och kör med flera 1or på olika ställen. Hjärnan är förunderlig.

Tänk också på att 440Hz är en gammal konvention. Dom flesta orkestrar kör idag med 442Hz, och professionella tuners brukar gå att ställa från typ 420 till 460.

(Ibland sägs det att varför köpa något färdigt när det går att bygga själv för dubbla kostnaden. Men i det här fallet blir det nog närmre 10-dubbla kostanden... http://www.thomann.de/se/thomann_ctg10.htm)
JonatanGe

Inlägg av JonatanGe »

Jag hittade en video på en mojäng med önskad funktion :)

Tanken är att den ska bli hyfsat billig (borträknat min frivilliga arbetstid såklart!), och att den trots det skall klara av ett brett spektrum. Jag önskar nämligen kunna ta in hela pianots spektrum. Diskussionen om hur man ska eller inte ska stämma ett piano tänkte jag hoppa över här :roll:
De stämapparater jag provat (gitarr-stämmare främst), har ett otroligt irriterande delay, och ibland visar dom olika resultat när jag slår samma sträng. De har en något lång "settle" tid så att säga. Förhoppningsvis kan jag göra något som är rappt, och exakt. Inte nödvändigtvis lättanvänt :)

Ja, jag har tänkt på detta medans jag duschade.. Jag har funderat på vilken funktion det egentligen är jag vill ha och hur jag skall uppnå den. Första idén var att sättet en gammaldags mekanisk strobe tuner fungerar på, borde vara lätt att apa efter med elektronik.
Fler dioder i all ära, jag insåg också att 8-dioder är lite väl fattigt när jag stod och tvålade in mig :D

Ett "problem" jag inte tänkte på med princip-skissen var att hälften av dioderna alltid kommer vara tända. Jag har kommit på två lösningar ifall jag inte vill ha det så:
1. Sätta en monostabil vippa efter OP-förstärkaren som ser till att exempelvis den positiva flanken triggar en kort puls, så att endast ett par dioder hinner tända.
2. Byta den överstyrda OP-lösningen mot en ställbar nivå-detektor, men det känns som att det kommer bli känsligare mot en "oren" signal

Jag har fortfarande inte hunnit kolla upp Icecaps förslag om en phase comparator, men jag fick för mig att det blir mer relevant om man vill presentera stämningen som en "vanlig" stämmare, typ som en visare. Eller missförstod jag detta?

I vilket fall är det busenkelt att helt enkelt bygga en prototyp att labba med, vilket också är tanken, men ville ta upp det här först innan det får migrera till ett "projekt". Har dessutom lite annat att avsluta innan jag börjar med detta. Men tack för engagemanget! :)

Edit: Nej för tusan, jag ångra mig, priset spelar ingen roll! Tanken var KISS, och att det är kul att grejja!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En tanke bara...
Om man ändå har med en processor i bilden, varför inte lösa
alltihopa med samma processor? Du får en med komparator
och annat lull-lull för ett par tior. Och att ändra funktionen
blir enbart ändringar i mjukvara.
JonatanGe

Inlägg av JonatanGe »

Nejmen sodjan, dig tror jag att jag köpt en hel del elektronik av på Tradera en gång i tiden! :D

Ja det har du helt rätt i, bra idé! Det är ju faktiskt ett ypperligt tillfälle att lära sig använda de periferikretsarna nu. Jag har aldrig tidigare använt mig av de "analoga" delarna på någon kontroller, utom en A/D för en pot, så det är hög tid.

Jag tackar för synpunkter och idéer, och känner att jag får återkomma med fler frågor när jag kommit så långt att jag gjort en simpel prototyp för att se vad det egentligen är jag vill och behöver hjälp med.

Vi hörs igen!
superx

Inlägg av superx »

Jag tycker appen från strobostämmarnas mästare Peterson är rätt bra:
http://www.petersontuners.com/index.cfm ... 50&sub=429

Test den om du inte redan gjort det.
Skriv svar