Min första post här på forumet, men jag ska försöka bete mig ordentligt

Jag har funderingar på att bygga en (som titeln säger) stroboskopstämmare. För er som inte vet vad det är så kan ni kika på denna video
Jag har gjort en enkel principskiss för att visa hur jag har tänkt.

Tanken är att låta en ensam 1a shiftas runt runt i registret, och förse en LED åt gången med spänning på high-side (eller low-side kanske shift-registret klarar bättre). Denna shiftning skall vara otroligt exakt och styras av, lämpligtvis, en MCU.
På den andra sidan av dioderna sitter en överstyrd OP-stärkare (eventuellt med extra driv-transistor), dess uppgift är att göra inkommande ljudsignal till en fyrkantsvåg med samma frekvens som grundtonen i inkommande signal. Tänkte att det kan vara bra att lägga in en liten hysteres, som kanske ska vara sjusterbar för att anpassa till olika störda insignaler.
(Shit pommes, glömde märka ut - upptill på OPn och + nedtill, men det är väl petitesser just nu på konceptstadie..)
Förhoppningen är att detta skall ge effekten att endast en diod är tänd om infrekvens = klockfrekvens/8
I andra fall skall dioderna "rulla" eller bara flimmra, beroende på hur felstämmt det är.
Är det någon som tror på min idé?