1802 skrev:Googlade på FCC numret (gv364240) på min trackball (Kensington turbo mouse ). Och hittade lite skoj. Den sänder på 26.995 eller 27.195Mhz. Borde bli Kanal 3A och 19A. Provade mot polis-skanner. Det funkade fint. Räckvidden med dragen squelch, är betydligt längre än mot datorn. Kanske läge för en sladd antenn till mottagaren mot datorn(USB). Polis-skannern har bara en teleskop inomhus. Så den borde inte vara så uträknad. Räck vidden är just nu usel. Vi pratar decimeter . 10 meter typ vore bättre.
Man kan vinna rätt mycket räckvidd på att bara flytta runt mottagaren.
Jag har läst om Logitech-grejer på samma frekvensområde som kan bli både klart bättre och klart sämre av att mottagaren tappas i golvet. Om jag inte minns fel så hade jag nån Logitech-mottagare som hade dålig räckvidd som blev lite bättre av att dängas i väggen...
Dagens mikroprojekt: Kapade bort en bit kabel och lödde om i luränden på mina AKG K140-hörlurar. Lite udda att själva metallbygeln över huvudet i sig utgör ledare till "andra sidan".
Jag har ju bara haft glapp i dem sen jag fyndade dem för ~15 år sen, så det blev dags nu
Borrat upp hål i hötalarna (B&O), köpta snorbilligt på St Ericssonhjälpen för en del år sedan. Fixat till det tidigare söndersågade delningsfiltret ( ), bytt alla kondingar (2 per kanal) mot plast.
Har knappt provat och det lät inte sämre.
Men urk! Byt spolarna så dom blir likadanna, de där 2 olika drivermej till vansinne då jag vet att de trots samma induktans har olika varv/varv kapacitans pga olika storlek = höger å vänster låter olika.
Nu är allt hopskruvat och högtalarna ska användas som reserv/dator/extra/slask-högtalare.
Det finns ingen i hela världen som hör någon skillnad.
På tal om miniprojekt; inser lite småirriterat att jag inte har några utgångstrafar på 2K5 Ra över. Däremot ett par på 3K5. De duger jättebra till en liten stärkare med 6S19P med 6E5P som drivrör. Alla andra komponenter finns upphittade.
Jag kan höra enorm skillnad om ajg vet att båda kanalerna inte är helt identiska vad gäller fysisk storlek på komponenterna i filtren, jag får tuppjuck om komponenterna i H och V kanal har olika fysisk storlek även fast samma värde räcker, det är något som triggar i min skalle så att H och V låter helt olika.
Iallafall, dagens kanske inte riktigt eg miniprojekt var att bårra några hål i en bit kopparlamionat och påppnita dit några noval och magnoval socklar till ett stereorörbygge.
Tekko skrev:Jag kan höra enorm skillnad om ajg vet att båda kanalerna inte är helt identiska vad gäller fysisk storlek på komponenterna i filtren, jag får tuppjuck om komponenterna i H och V kanal har olika fysisk storlek även fast samma värde räcker, det är något som triggar i min skalle så att H och V låter helt olika.
Jag kan iofs hålla med tekko, om jag VET att det är "fel", då stör det mej oavsett om jag hör skillnad eller inte.. därför skulle jag också ha bytt båda
Oväsen-maskin testad. Halvledarrelä, väggvårta, 6x9 bil högpratare och signalgenerator.
Nåt liknande har jag byggt. Blev inte helt som det var tänkt. Med modem väggvårta 12V växelström, så läcker det igenom 50Hz hmmm? Och får inte upp frekvensen. Sitter det konding i väggvårtan? Hur snabbt är halvledarrelät? Provade även en likströms väggvårta. Mysko resultat där med. Får jag rätsida på det, så blir det en audiosignal in. Jag är nyfiken på om man kan tyda tex tal och musik.