Snabb växlande relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Re: Snabb växlande relä

Inlägg av sodjan »

> Har sagt att jag inte vet frekvensområdet.

Nej, du har uppgett några alternativa områden.
Självklart tror vi då att det är det som gäller.

> Ni som kan detta kan väl ge förslag.

Men hur fasen ska någon annan än du som sitter på
alla hemligheter veta ett smack om vad som behövs?
Finns ju ingen annan än du just nu som har en susning
om vad hela detta ska användas till!
"Som kan detta"? Som kan vadå?

Om det hela är väldigt hemligt så får du gärna säga det (det
kan ju så klart finnas anledningar till det), och istället efterlysa
någon som hjälper till mot NDA. Att något är hemligt betyder
nästan alltid att det finns ekonomiska intressen, så du får då
räkna med att betala för hjälpen.

*Eller*, om det är OK, så talar du om vad det hela handlar om.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Lite självplågeri att göra egna små H-bryggor tycker jag när det finns färdiga med allehanda skydd och finesser, t ex SN754410 http://www.farnell.com/datasheets/120417.pdf
Den och en NE555 så är du hemma, var nu hemma är då kraven är så otydliga.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

*poppar popcorn och väntar på nästa intetsägande inlägg* :vissla:
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Här har vi chansen att ge en nytillkommen medlem ett varmt mottagande, men som vanligt kryper den vanliga gruppen fram underifrån sin sten för att på någon annans bekostnad känna sig viktig.
Det är väl ganska tydligt att han vill polväxla 12V/1A uppemot 100 Hz. Otydligheterna i specifikationen kan man hantera betydligt mer civiliserat än vad som har skett här.
Vill vi inte ha fler medlemmar på forumet?
Sedan är det fortfarande så att om man inte gillar sättet en fråga ställs, inte tycker att nödvändig information givits, inte tänker bidra med något konstruktivt eller vad det nu må vara, så behöver man inte göra något inlägg i tråden. Enkelt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

TS har ju fått flera förslag på lösning, men det verkar ju som om det som efterfrågas är en helt färdig krets med schema, kortlayout och inköpslista...
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag håller med RRacer. Visst är kanske informationen lite knapphändig, men avstå hellre från att kommentera om det inte tillför något.

Med det sagt är ju frågan om det jag har att säga tillför något...

Faktiskt svar till TS:

Det låter onekligen som du är ute efter en H-brygga alldeles oavsett frekvenskrav o.s.v. Det låter också som du ska satsa
på en färdig H-brygga i form av en krets eller kretskort. Se till att läsa igenom prototypens svar, för det är viktigt i den mening att du måste lusläsa databladet på den H-brygga du väljer och se hur du styr den. (Styr du varsin halva separat själv, får du se till att det inte kan bli kortslutning med en liten fördröjning) Bättre är då att försöka hitta en H-brygga som har en logik-signal för att byta håll och som är så konstruerad att den inte har en chans att kortsluta, vilket den förhoppningsvis är om den har en logiksignal för riktning.

Nästa steg är att bygga en liten oscillator baserad på en 555:a t.ex. som styrs av en vrid-potentiometer för att generera styrsignalen, det hittar du enkelt på Internet.

That should be it!

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Om man bortser från mitt och andras bemötande och ton, så borde det fortfarande anses vara en framgångsfaktor att beskriva mål/syfte för att erhålla så relevanta svar som möjligt. Om så hade varit fallet kanske det hade räckt med ett eller två inlägg för att komma till en lösning som passar frågeställaren.

Sedan borde jag ha lärt mig att ironi sällans gör sig rättvisa i skrift på ett forum, så jag skall försöka avstå från liknande inlägg i framtiden.
Jag är ju själv en novis jämfört med många andra här på forumet, och har således haft stor nytta av den samlade kompetensen och expertisen. Men jag kan ha viss förståelse för att vissa till slut ledsnar på alla "hur fort går en bil?" frågor, som är helt omöjliga att svara på mer än väldigt generellt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl inte så mycket "hur fort går en bil?" utan oftare "kan nån göra jobbet gratis åt mig?".

Kanske beror det på okunskap, att den som ställer frågan tror att "det där kan proffsen i huvudet" när det i själva verket krävs ett par timmars jobb för att få till det.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

"kan nån göra jobbet gratis åt mig?".
Kan man men vill inte så är det ingen som tvingar någon.....
Det står alla helt fritt att svara. Är infon för dålig så gå vidare - läs någon annan tråd istället

Swech
Nerre

Inlägg av Nerre »

Har ni som klagar på hur tråden utvecklat sig lagt ett par minuter på att läsa igenom den igen?

Jag har nyss gjort det och vad jag kan se så innehåller alla kommentarer på första sidan i tråden konkreta tips, med en del följdfrågor.

Det är inte förrän vid repliken
Har sagt att jag inte vet frekvensområdet.
Ni som kan detta kan väl ge förslag.
som sodjan blir lite grinig. Om inte TS vet frekvensbehovet så hur i hela fridens namn ska vi andra veta? Särskilt när TS inte har svarat på frågan om vad det är som ska drivas. Det kan ju vara allt från en solenoid som ska dras fram och tillbaka till nån piezo-grej som ska användas som fläkt. OCH när TS angett både 100 Hz och 100 KHz som övre frekvens. Hur ska vi veta vilket av dem som var skrivfel?
Senast redigerad av Nerre 8 oktober 2014, 12:52:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tummen upp, var finns den? Om man inte ids eller kan svara, varför bry sig!

Bet jag mig själv i tummen nu! ;-)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det är väl ganska tydligt att han vill polväxla 12V/1A uppemot 100 Hz.

"1 Hz-100 KHz" är ju det senaste beskedet.
Exakt *vad* är det som är tydligt?
wiklundo

Inlägg av wiklundo »

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hur många av inläggen i tråden har du läst? Det är minst två inlägg som just tipsar om en timer baserad på 555:an, men ditt schema som du ritat kommer inte att fungera eftersom precis vid omslaget så kommer både NC och NO vara öppna och då blir det kortslutning (som ingen diod i världen kan hindra). Du behöver i såna fall (vilket redan skrivits i tråden flera gånger) en H-brygga som bara har EN styrsignal.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Jag nämnde SN754410 tidigare, men blir lite enklare med en NJM3717 (RIFAs gamla PBL3717) eller liknande (finns ju många alternativ) http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... M3717.html
Det är ju en stegmotordrivare men funkar bra som allmän H-brygga också.
Då kan utgången från 555:an styra kretsen direkt på Phase-ingången, det blir en styrsignal som adent och Nerre föreslog.
Skriv svar