Diy Grasmaster.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
helmut

Diy Grasmaster.

Inlägg av helmut »

Jag håller på med modelljärnvägar och har testat gräs som skall limmas fast med statiskt elektricitet. En Noch Grasmaster kostar över 1000:- Vill man komma billigare undan kan man använda sig av en flugsmällare.
Testade med en flugsmällare från Kjell & Co men tycker inte att den fungerade så bra.
Mätte på transformatorn som fanns i flugsmällaren och kom fram till att den via en transformator som har ingångsresistansen 2,5 ohm och utgångsresistansen 30 ohm via två dioder laddar upp en kondensator. Det blir ingen längre gnista på utgången och lägger jag ett fingret på utgången blir det bara en mindre brännskada.
Funderar på att bygga en egen Grasmaster men hur mycket drag kan jag ha i min diy grasmaster? Peter jag på kabeln till ett tändstift verkar det som om tändspolen i en bil har mer drag utan att den tar livet av mig. Har tänkt mig att jag skulle ha en transformator som lämnar 9 volt och transformera upp spänningen till ca 20 000 Volt. Vilket värde bör jag ha på motståndet för att strömstyrkan inte skall bli för hög. Hur skall jag konstruera transformatorn. Kan jag linda upp tråden på en bit silverstål. Tänkte mig 30 varv på ingången och 300 varv på utgången. Eller skall jag använda mig av dioder och kondensatorer för att få upp spänningen?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Re: Diy Grasmaster.

Inlägg av baron3d »

Detta är inte riktigt svar på din fråga men har du läst:
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=1552
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Diy Grasmaster.

Inlägg av JohnGalt »

Det finns en tråd om moddning av insektsdödare här, kanske kan vara av intresse: http://elektronikforumet.com/forum/view ... %C3%B6dare
(sök på "insektsdödare" om länken inte funkar)
Skriv svar