Dum fråga angående testsladd på multimeter
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Nog beror det också på säkringens fysiska storlek (eller snarast säkringstrådens längd) och trådens grovlek (= säkringens data)?
Både 2A och 200mA brukar förekomma i multimetrar, btw
Både 2A och 200mA brukar förekomma i multimetrar, btw
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Nej, inte så mycket. Ljusbågen uppstår ju så fort avbrottet sker, avbrottet är normalt lika stort oavsett hur lång tråden är.
Brytkapacitet för vanliga glasrörssäkringar (enligt IEC 60127) kan vara:
Low - bryter 35 A (eller 10 gånger märkströmmen, men för små säkringar är 35 A högre)
Enhanced - bryter 150 A
High - bryter 1500 A
Porslinssäkringar (enligt IEC 60269) har däremot brytkapacitet i storleksordningen flera kA.
Det innebär att om du kortsluter ett vanligt 10 A vägguttag med en T2AL-säkring så kommer ljusbågen i den 2 A-säkringen troligen inte att slocka förrän diazeden bryter (men det beror lite på förimpedans och ledningslängd).
Brytkapacitet för vanliga glasrörssäkringar (enligt IEC 60127) kan vara:
Low - bryter 35 A (eller 10 gånger märkströmmen, men för små säkringar är 35 A högre)
Enhanced - bryter 150 A
High - bryter 1500 A
Porslinssäkringar (enligt IEC 60269) har däremot brytkapacitet i storleksordningen flera kA.
Det innebär att om du kortsluter ett vanligt 10 A vägguttag med en T2AL-säkring så kommer ljusbågen i den 2 A-säkringen troligen inte att slocka förrän diazeden bryter (men det beror lite på förimpedans och ledningslängd).
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Men ändå slocknade ljusbågen på nolltid vid 120V AC i den videon jag länkade till, och ändå så förekom S-märke på 20x5mm-säkringar på upp till 6,3A, och ändå verkar farligt exploderande säkringar vara ett okänt problem inom hemelektronikbranschen...
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Det finns dussintals olika varianter av säkring, som har olika användningsområden. Att en säkring är S-märkt betyder inte att den får användas var som helst. I vissa lägen krävs en säkring med hög brytkapacitet. Det finns 5x20 mm sandfyllda säkringar med hög brytkapacitet.
Öppna en Fluke-multimeter och titta på säkringarna som sitter där, jämför sen med säkringarna i en "kina-multimeter"...
Fluken har troligen säkringar som är sandfyllda och i storleksordning 8x40 mm (de kör oftast med UL-säkringar och jag är inte så insatt i vilka varianter de har), märkspänning 600 V eller 1 kV. I "kina-multimetern" hittar du 5x20 mm glasrörssäkring, inte sandfylld, och en märkspänning på bara 250 V.
Tror du Fluke kör med de stora dyra säkringarna bara för att de tycker det är bra att multimetern blir dyrare?
Här kan du läsa lite om hur man väljer säkring. Märkströmmen är bara EN av säkringens egenskaper.
http://www.littelfuse.com/~/media/elect ... de.pdf.pdf
http://www.schurter.ch/content/download ... ection.pdf
Öppna en Fluke-multimeter och titta på säkringarna som sitter där, jämför sen med säkringarna i en "kina-multimeter"...
Fluken har troligen säkringar som är sandfyllda och i storleksordning 8x40 mm (de kör oftast med UL-säkringar och jag är inte så insatt i vilka varianter de har), märkspänning 600 V eller 1 kV. I "kina-multimetern" hittar du 5x20 mm glasrörssäkring, inte sandfylld, och en märkspänning på bara 250 V.
Tror du Fluke kör med de stora dyra säkringarna bara för att de tycker det är bra att multimetern blir dyrare?
Här kan du läsa lite om hur man väljer säkring. Märkströmmen är bara EN av säkringens egenskaper.
http://www.littelfuse.com/~/media/elect ... de.pdf.pdf
http://www.schurter.ch/content/download ... ection.pdf
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Nej, jag tror inte Fluke kör med en "onödigt" dyr lösning. Jag tror snarast att Fluke dimensionerat sina mätare för att de ska klara felanvändning i t.ex. ett saftigare ställverk.
Om man i värsta fall kortsluter ett 230V-vägguttag i ett vanligt hem så går det klart lägre strömmar än om man kortsluter i ett stort ställverk.
Med t.ex. 0,5 ohms förimpedans så blir det "bara" knappt 500A kortslutningsström före någon säkring löser ut. Bor man på landet så är 1 ohm förimpedans inte ovanligt, då blir det givetvis bara ca 230A kortslutningsström fas-nolla (och ca 400A fas-fas).
Visst förekommer säkert lägre än 0,5 ohm, men så värst mycket lägre torde vara klart ovanligt.
På detta tillkommer den impedans/resistans man har i sin egen elinstallation, så det kan bli ännu lägre kortslutningsström vid ett uttag. Förimpedansen anges normalt vid överlämningspunkten mellan inkommande elnät och fastighetens installation, vid mätartavlan.
P.S. sidospår: det är rätt enkelt att mäta förimpedansen själv. Det enda man behöver är en känd last och en acceptabel AC-voltmeter. Mät spänning nolla-fas vid mätartavlan med och utan lasten inkopplad. Lasten kan kopplas in var som helst i anläggningen. Det räcker ju i princip med 10% exakthet på mätningarna så man kan väl i princip lita på märkningen på hur mycket ström t.ex. ett element, en vattenkokare eller liknande ska dra utan att behöva mäta upp den. (Vill man så kan man ohm-mäta den, så slipper man rigga koppling för strömmätning)
Om man i värsta fall kortsluter ett 230V-vägguttag i ett vanligt hem så går det klart lägre strömmar än om man kortsluter i ett stort ställverk.
Med t.ex. 0,5 ohms förimpedans så blir det "bara" knappt 500A kortslutningsström före någon säkring löser ut. Bor man på landet så är 1 ohm förimpedans inte ovanligt, då blir det givetvis bara ca 230A kortslutningsström fas-nolla (och ca 400A fas-fas).
Visst förekommer säkert lägre än 0,5 ohm, men så värst mycket lägre torde vara klart ovanligt.
På detta tillkommer den impedans/resistans man har i sin egen elinstallation, så det kan bli ännu lägre kortslutningsström vid ett uttag. Förimpedansen anges normalt vid överlämningspunkten mellan inkommande elnät och fastighetens installation, vid mätartavlan.
P.S. sidospår: det är rätt enkelt att mäta förimpedansen själv. Det enda man behöver är en känd last och en acceptabel AC-voltmeter. Mät spänning nolla-fas vid mätartavlan med och utan lasten inkopplad. Lasten kan kopplas in var som helst i anläggningen. Det räcker ju i princip med 10% exakthet på mätningarna så man kan väl i princip lita på märkningen på hur mycket ström t.ex. ett element, en vattenkokare eller liknande ska dra utan att behöva mäta upp den. (Vill man så kan man ohm-mäta den, så slipper man rigga koppling för strömmätning)
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8415
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Ett vanligt vägguttag levererar ju ut växelspänning. Det betyder ju att ljusbågen slocknar i första nollgenomgången. Ingen ström ingen ljusbåge.Nerre skrev: Det innebär att om du kortsluter ett vanligt 10 A vägguttag med en T2AL-säkring så kommer ljusbågen i den 2 A-säkringen troligen inte att slocka förrän diazeden bryter (men det beror lite på förimpedans och ledningslängd).
-
- Inlägg: 15891
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Och så tänder den igen när spänningen växlat polaritet och fått lite högre amplitud, givet inte gaskanalen med plasma har spritts ut för mycket.
Alla som arbetar med starkström är medvetna om ljusbågsriskerna i ställverk etc.
Det går ju att svetsa med AC.
Ibland blåser den ut sig själv dock.
Alla som arbetar med starkström är medvetna om ljusbågsriskerna i ställverk etc.
Det går ju att svetsa med AC.
Ibland blåser den ut sig själv dock.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8415
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Har du någon gång varit med om att en T2AL-säkring har bildat ljusbåge som överlevt vid 220V AC så länge så att proppen gått i proppskåpet. Möjligen kan det löpa några perioder innan tråden brunnit av så att tillräckligt isolationsavstånd uppstår.
Jag vet inte hur många säkringar jag har knäck genom livet och aldrig sett det hända med 2 Amp. Att blanda in AC-svetsning i sammanhanget är ju inte adekvat eftersom du har helt andra parametrar vid den kortslutning du får vid tändning.
Till att börja med talar vi om ett mycket kort avstånd mellan elektrod och materialet som skall svetsas. Alla som svetsat med växelström känner väl till hur svårt det kan vara att få till en båge om man inte håller elektroden mycket nära materialet och är säker på handen när man fått det att tända. Även beläggningen på tråden hjälper till att upprätthålla en kanal för plastman när man till sist lyckas tända.
Slutligen så pratade vi ju inte om ställverk och höga energinivåer utan om en 2 Amp säkring och 220V.
Inom parentes så kan jag ju berätta att jag faktiskt lyckade tända en ganska rejäl ljusbåge i ett greppsäkringsskåp. Kortslöt med en bautaskruvmejsel för att dubbelkolla att spänningen var bruten, det var den inte.
Jag lyckades att släcka ner ett helt industriområde. Elverket talade om att kortslutningsströmmen uppgått till ca. sextontusen amp. Proppskåpet smallt jag flög 5 meter innan jag landade på arslet, det brann i blåkläderna och jag varken hörde eller såg på en bra stund. Svetsblänk och brännskadade armar fick jag dras med en tid. Skruvmejseln hittade jag aldrig 
Jag vet inte hur många säkringar jag har knäck genom livet och aldrig sett det hända med 2 Amp. Att blanda in AC-svetsning i sammanhanget är ju inte adekvat eftersom du har helt andra parametrar vid den kortslutning du får vid tändning.
Till att börja med talar vi om ett mycket kort avstånd mellan elektrod och materialet som skall svetsas. Alla som svetsat med växelström känner väl till hur svårt det kan vara att få till en båge om man inte håller elektroden mycket nära materialet och är säker på handen när man fått det att tända. Även beläggningen på tråden hjälper till att upprätthålla en kanal för plastman när man till sist lyckas tända.
Slutligen så pratade vi ju inte om ställverk och höga energinivåer utan om en 2 Amp säkring och 220V.



-
- Inlägg: 15891
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Nej, klart det inte går med 2 A och en säkring som kan bryta korstslutningsströmmen.
Ville bara förtydliga det så att ingen får för sig att det INTE är omöjligt att få en ljusbåge på AC, eftersom du srkiver att det är nollgenomgången som bryter.
Det är den begränsade strömmen som gör att då får en "klen ljusbåge" och en säkring som är byggd för att bryta som gör att du inte får en ljusbåge, eller hur?
220V räcker gott, bara du har låg impedans nog.
Ville bara förtydliga det så att ingen får för sig att det INTE är omöjligt att få en ljusbåge på AC, eftersom du srkiver att det är nollgenomgången som bryter.
Det är den begränsade strömmen som gör att då får en "klen ljusbåge" och en säkring som är byggd för att bryta som gör att du inte får en ljusbåge, eller hur?
220V räcker gott, bara du har låg impedans nog.
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Varför tror du att det finns sandfyllda T2AH-säkringar?SeniorLemuren skrev:Har du någon gång varit med om att en T2AL-säkring har bildat ljusbåge som överlevt vid 220V AC så länge så att proppen gått i proppskåpet. Möjligen kan det löpa några perioder innan tråden brunnit av så att tillräckligt isolationsavstånd uppstår.
Har du nån gång varit med om att en glasrörssäkring blivit alldeles svart invändigt när den har löst ut? Det betyder att det uppstod en ljusbåge som skapade sot inuti glasröret, det sotet kan i värsta fall fortsätta leda ström. Det är det man undviker med en sandfylld H-säkring.
I många lägen är det inte godkänt med en L-säkring som nätsäkring, det måste vara H för att bli godkänt.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8415
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Ja det är klart att det blir svart, tråden brinner ju av och en kort ljusbåge bildas självklart. Att det kan uppstå en kontinuerlig ljusbåge i en 2 A glassäkring vid 230V AC som får 10A säkringen i proppskåpet att gå finns bara i din fantasi. Om säkringen är godkänd eller inte hörde väl inte till saken i det exemplet du tog upp.
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Jag har lyckats mäta på 230V med mätsladdarna istoppade på 10A-området på en av mina Flukar, inga problem, mer än att säkringen sköt.Nerre skrev: Tror du Fluke kör med de stora dyra säkringarna bara för att de tycker det är bra att multimetern blir dyrare?
Dock är det väl inget man kan rekommendera andra att testa.
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Det får inte blir svart på insidan av glaset. Då har man fel typ av säkring.SeniorLemuren skrev:Ja det är klart att det blir svart, tråden brinner ju av och en kort ljusbåge bildas självklart.
Läs PDF:erna jag länkade till.
-
- Inlägg: 15891
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Det är därför en Fluke kostar mer än en Feltema multimeter. Skall man mäta på högre spänningar eller energi måste man ha bra grejor.TomasL skrev:Jag har lyckats mäta på 230V med mätsladdarna istoppade på 10A-området på en av mina Flukar, inga problem, mer än att säkringen sköt.Nerre skrev: Tror du Fluke kör med de stora dyra säkringarna bara för att de tycker det är bra att multimetern blir dyrare?
Dock är det väl inget man kan rekommendera andra att testa.
Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter
Har varit med om ett nödbelysningsaggregat där det var satt en T4AL istället för H...SeniorLemuren skrev:Har du någon gång varit med om att en T2AL-säkring har bildat ljusbåge som överlevt vid 220V AC så länge så att proppen gått i proppskåpet.
Vatten i en armatur = fin kortslutning.
Säkringen valde då att explodera istället för att bara bryta, och dvärgbrytaren(C16) i den matande centralen fick rädda situationen.
Blev ett byte av säkringshållare och armatur
