Prisvärt lödtenn med vilket flussmedel?
- bjornhallberg
Prisvärt lödtenn med vilket flussmedel?
Får be om ursäkt för en riktig nybörjarfråga, men jag har sökt och inte riktigt hittat någon riktig lösning. Alla sorters billigt tenn (ex det jag använder nu) saknar specifikation på vilken typ av flussmedel det innehåller. Skulle vilja ha en prisvärd sort (100:-/100g kanske) med flussmedel som inte behöver rengöras efter. Räcker ju med 40-50g också för den delen, ingen idé att köpa storpack för min del.
Verkar som om det är vanligare med blyfritt lödtenn i kombination med icke-korrosivt flussmedel dessutom? Provbeställde några meter CYNEL 60/40 på Ebay men nu i efterhand så undrar man ju om det verkligen är SW32 som det stod och inte SW26. Det är ju inte precis som att jag kan bevisa det i efterhand.
Finns det nån nackdel med mindre korrosiva flussmedel? Är de mer svårlödda?
Verkar som om det är vanligare med blyfritt lödtenn i kombination med icke-korrosivt flussmedel dessutom? Provbeställde några meter CYNEL 60/40 på Ebay men nu i efterhand så undrar man ju om det verkligen är SW32 som det stod och inte SW26. Det är ju inte precis som att jag kan bevisa det i efterhand.
Finns det nån nackdel med mindre korrosiva flussmedel? Är de mer svårlödda?
Re: Prisvärt lödtenn med vilket flussmedel?
Har du korrosivt problem? Hur yttrar det sig?
Personligen löder jag ganska ofta DPDT / SPDT strömbrytare och speciellt dom är känsliga för höga temperaturer. Plasten "mjuknar" extremt lätt och fjädern som är under tryck slutar att vara under tryck. Man ser det inte på dom men funktionen att vara strömbrytare upphör.
För att slippa det problemet så använder jag ett lödtenn med bly och en liten bit silver i. Går bra att löda med vid 210-220grader. Men visst, det kostar kanske 50kr extra, tycker dock att det är det bästa tennet jag någonsin använt.
Personligen löder jag ganska ofta DPDT / SPDT strömbrytare och speciellt dom är känsliga för höga temperaturer. Plasten "mjuknar" extremt lätt och fjädern som är under tryck slutar att vara under tryck. Man ser det inte på dom men funktionen att vara strömbrytare upphör.
För att slippa det problemet så använder jag ett lödtenn med bly och en liten bit silver i. Går bra att löda med vid 210-220grader. Men visst, det kostar kanske 50kr extra, tycker dock att det är det bästa tennet jag någonsin använt.
- SeniorLemuren
Så varför inte tala om vart du köper detta tenn och vad det heter? Kan ju vara intressant.
- bjornhallberg
Jag tänkte mest gardera mig. Eller är det en myt att flussmedlet i modernt lödtenn behöver tvättas bort?netrunner skrev:Har du korrosivt problem? Hur yttrar det sig?
Om det är ett aktivt flussmedel ska det tvättas bort snarast möjligt. Men är det ett vanligt flussmedel är det ingen panik med detta om inte det finns specifika krav på produkten.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Inget lödtenn jag någonsin köpt har haft korrosivt flussmedel i sig. Och jag har inte kollat nåt speciellt på innehållet. "60/40"... perfekt den tar vi! 

"Aktiva" flussmedeln används (nästan) uteslutande vid maskinlödning, handlödtenn ska nog specialbeställas för att få aktiv fluss.
Och med "aktiv fluss" menas ett flussmedel som är aktivt (fräter lite) utan att vara värmd upp. Normal fluss är inaktivt fram till det värms upp.
Men fluss i gemen kan fungera som klister och samla damm, smuts och annan som man inte vill ha på ett kretskort med elektronik, alltså kan det vara en bra idé att tvätta bort innan man lackerar eller gjuter in det hela.
Och med "aktiv fluss" menas ett flussmedel som är aktivt (fräter lite) utan att vara värmd upp. Normal fluss är inaktivt fram till det värms upp.
Men fluss i gemen kan fungera som klister och samla damm, smuts och annan som man inte vill ha på ett kretskort med elektronik, alltså kan det vara en bra idé att tvätta bort innan man lackerar eller gjuter in det hela.
- prototypen
netrunner skrev: För att slippa det problemet så använder jag ett lödtenn med bly och en liten bit silver i. Går bra att löda med vid 210-220grader. Men visst, det kostar kanske 50kr extra, tycker dock att det är det bästa tennet jag någonsin använt.
Det är tvärt om, med så låg temperatur så tar det längre tid att löda och värmen hinner sprida sig mer.
Protte
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Word! 
Hög (nåja, jämfört med 220° iaf) temperatur och kort lödtid och benen är inte mer än ljumna en bit upp.

Hög (nåja, jämfört med 220° iaf) temperatur och kort lödtid och benen är inte mer än ljumna en bit upp.

- bjornhallberg
Tack för alla svar! Det låter som bra tips det där. Och kanske ingen anledning då att gräva ned sig i teknikaliteter för flussmedel.
Jag tycker visserligen att 63/37 ofta är trevligare än 60/40, men det kan lika gärna bara varit att jag fått bättre kvalitet på den 63/37 jag har använt, 62/36/2 med silver har också varit rätt trevliga att använda