Nybörjar Oscilloscope

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Nybörjar Oscilloscope

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Men visst är det svårt!
Att välja

Men detta med så stor rabatt och ändå så stor peng!
http://www.nortelcoelectronics.se/se/Et ... erbjudande
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Melkutt skrev:Annars så finns den på instrumentcenter för 2688:- ink moms
http://www.instrumentcenter.se/sv/40-15 ... skaerm.php
Frakten tillkommer, men jag tycker det är värt den den extra hundringen vid ev garantier.
Då inte priset skiljer mer så håller jag med dig och bra att gynna svenska företag. När jag beställde mitt så fanns det inte i lager på instrumentcenter och därför hade de 3-4 veckors leveranstid medan Batronix skickade direkt så jag fick det efter 2 dagar. Tror inte det kostar mycket mera att skicka det till Tyskland vid ev. garantiärende. 3 års garanti oavsett var man köper det. Men det kan det vara värt att kunna kommunicera på svenska med instrumentcenter. Hur som helst är jag nöjd med köpet på Batronix, de verkar vara helt OK att handla från.
Användarvisningsbild
bytestorm

Inlägg av bytestorm »

Hur gick det? Köpte du något tillslut? Kan annars tipsa om en fin test/recension av Rigol-DS1052E som finns på EEVBLOG!
Verkar vara ett kanonskope för pengarna.

Är själv i köpsvängen oxå, och kollade på detta länge. Dock inte köpt något ännu.. vet inte om ja skall ha ett gammalt hederligt analogt istället :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Autema har fått in ett, enligt firman, prisvärt Hantek 100MHz

http://www.autemashop.com/category_inst_Scope.htm
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Själv så funderar jag på att eventuellt byta upp mig från mitt DS1052e snart, frågan är dock om det är värt att sälja det gamla? Lär väl knappast få mycket mer än en tusenlapp för det.. :humm:

Ett begagnat DS1052e, där kan man nog snacka mycket scope för pengarna.. :P
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Lånar den här tråden lite. För frågan om enklare oscilloskop känns som om den återkommer med regelbundna mellanrum. Hur som helst. Hittade det här:
Titanium DS203 DSO203 ARM Cortex Quad 4 Channels 72MHz för 139 dollar. Och förutom att det är litet, har minnesfunktioner, så kan man ansluta det till dator med. Sedan känns just 72Mhz inte så dumt.
Några kommentarer på just denna? Vekar vara en uppdaterad variant av DSO Nano -pocketvarianten.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man inte behöver minnesfunktion så är väl ett gammalt CRT-oscilloskop fortfarande en vettig och prisvärd investering för hobbypysslaren?

Fast från Magnus_K's tråd om sitt Philipsoscilloskop så kan man väl dra slutsatsen att det är nog egentligen bättre att köpa ett lite äldre med linjärreglerad nätdel än ett något modernare med switchad nätdel, om det i övrigt inte diffar mycket i pris på begagnatmarknaden.
H.O

Inlägg av H.O »

Den där Titanium DS203 har ju en samplingsfrekvens på max 72MHz alternativt 144MHz på en kanal med nån form av överklockning eller interleaving - har inte kollat exakt. Bandbredden uppges till 30MHz. Hur praktisk den är att faktiskt använda regelbundet vet jag inte men jag kan tänka mig att det är fruktansvärt frustrerande.

Sen verkar det vara två analoga och två digitala kanaler - inte fyra analoga - vilket kan vara bra eller dåligt, beror på vad man ska ha det till.

Personligen, nej tack. Om det är ett modernt oscilloskop man är ute efter så är nog Rigols nya DS1054Z svårslaget, finns på Batronix för €299 + moms (19%).
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Jag tror man ska se Titanium DS203 som en ersättare till DSO nano, inte jämföra med ett fullstort riktigt oscilloskop. 30Mhz i fickversion är inte så dumt, speciellt inte till det priset heller. Gillar att det går att koppla till dator med för att få upp grafer.
Och javisst, bättre begagnad Tektronix är ju så mycket bättre rent prestandamässigt, men små är de inte.
Skriv svar