Elstängselaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nibble

Elstängselaggregat

Inlägg av Nibble »

Eftersöker Scheman till Toro elstängselaggregat. Verkar inte finnas några på nätet ? .Grannen som är fårbonde hade ett trasigt som jag kollat upp ikväll. Hittade till slut felet som var ett motstånd på 22 Mohm med avbrott detta matade en Triac. Men som sagt tacksam om någon vet var man kan söka efter scheman, då jag har ett aggregat till som jag inte börjat felsöka på än.
Nerre

Re: Elstängselaggregat

Inlägg av Nerre »

Vad får dig att tro att såna skulle finnas offentligt publicerade?
svanted

Inlägg av svanted »

stängsel appararater brukar åskan ta....
tveksamt om motståndet har går bara så där, troligt är att det finns fler trasiga saker....
det brukar inte vara mer än typ 10 komponenter, byt allt så funkar det.
gör det inte är trafon trasig...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har kört reverse-engineering på ett stängselsaggregat och något 22M motstånd finns inte med i det. Skulle det vara med kan det vara ett bleeder-motstånd.

Om åskan har varit framme är det oftast transformatorn.

Efter det kan det vara kondensatorn, den ger en viss laddning till spolen och detta sker i pulser varför kondensatorn degraderas över tid, den "slits" helt enkelt.

Sedan kommer triac'en som felkälla och sist kan det vara UJT'n.

De är oftast byggt så att kondensatorn laddas via ett antal motstånd och lite likriktning. Samtidig finns det en serie motstånd + en kondensator för att ladda upp UJT'n och när spänningen på kondensatorn når ett visst nivå aktiveras UJT'n som då triggar triac'en vilket ger en puls då kondensatorn laddas ut via spole och triac.

Och sedan börjar det om.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, grundkonstruktionen är oftast rätt enkel. Kondingpaket som laddas upp och sen laddas ut via en trafo. På "primärsidan" av trafon ser det oftast inte krångligare ut än så, det kan vara lite extra komponenter runt kretsarna som sköter timingen eftersom pulsfrekvensen inte får bli för hög vid felfall. I övrigt är det kondingarnas och trafons storlek som styr storleken på pulserna.

På "sekundärsidan" (mot stängslet) kan det sitta nåt pulsformande nätverk (oftas mindre LC eller RC), men dessa bara finputsar pulsformen.

Och som sagt var, är de paj är det oftast trafon, och eftersom den tenderar att vara den dyraste komponenten så är det generellt billigare att byta hela aggregatet.
qx5

Inlägg av qx5 »

Vad menas med "UJT" i detta fall?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

UJT = Unijunction-transistor.
Skriv svar