Dum fråga angående testsladd på multimeter

eljonas

Re: Dum fråga angående testsladd på multimeter

Inlägg av eljonas »

Om det finns ett uttag så är det väl alla gånger bättre att prova med godtycklig elektrisk pryl (lampa?) med stickkontakt än en icke-märkes-multimeter.

Ska man tapetsera så ska man ha bytt all el inklusive centralen så man har jfb, annars har man prioriterat smink före säkerhet! :P
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En "fasen"-penna kan användas för att snabbt få en uppsfattning om var det verkar finns respektive saknas spänning (t.ex. snabbt leta vilken propp som är trasig eller *trumvirvel* leta trasiga lampor i julbelysningarna). Däremot är en sådan INTE pålitlig för att vara säker på att det är strömlöst.

P.S. om nån tänker tapetsera - lossa helst inte bara locken på strömbrytare och uttag utan lossa gärna hela uttaget/strömbrytaren. Det är väl förvisso inget större problem men det känns "fånigt" på något sätt att ha tapet/färgrester på delar av uttaget/brytaren, även om det är delar som varken påverkar funktionen eller syns...

P.S2. Bra poäng att säkerheten hos budgetmultimetrar ofta är dålig.

Men man kan ju också tänka till lite. Risken att multimetern exploderar vid mätning av 230V AC i 600V AC-läget är väl rätt låg. Faran är väl att man råkar beröra något strömförande. Jag brukar aldrig hålla i mätinstrumentet medan jag mäter, och om det inte ligger på någon ojordad ledande yta jag berör så är ju beröringsfaran ändå rätt låg.

Mätinstrument som är ihopbyggda med ena mätpinnen (som var poppis ett tag) måste man ju däremot hålla i när man mäter. Där bör man väl vara försiktigare.

Mina $0.02 är att man bör väl för övrigt gärna kosta på bra mätsladdar även på en billig mätare ifall man använder den ofta och/eller använder den till högre spänningar/strömmar. Både isolering och ledararea kan vara usel på billiga sladdar. Dessutom kan de tåla kyla och värme sämre och lättare bli glapp än dyrare kablar...
Nerre

Inlägg av Nerre »

NH90-fan skrev: De allra flesta (kanske alla) kinesiska tillverkare av multimetrar påstår kategori hit och kategori dit, men är sannolikt inte testade och godkända av något oberoende "testhus" typ TÛV, Semko, eller UL.
Jag tror att de började med det när de initialt började få anmärkningar på att de inte var märkta med CAT. Väldigt många Europeiska stora kedjor som köper in egna grejer från Kina brukar låta göra en grundläggande koll av grejerna innan de importerar dem (dock gör inte ALLA det). De skickar dem till nån konsultfirma eller nån testlabb som gör en snabbkoll. Det är av typen "lägg max 4 timmar och se om ni hittar allvarliga fel".

Det stämmer som MiaM säger att risken vid spänningsmätning är att det blir överslag från spänningsförande insida till berörbar utsida.

Vid strömmätning kan det bli roligare effekter, särskilt på de billiga där 10 A-området är en 2-3 mm tjock koppartråd direkt mellan 10 A-anslutningen och COM. Tänk nån som ska mäta spänningen på bilbatteriet, men råkar sätta sladden i fel uttag. Blir en direkt kortis genom strömshunten. (Oftast förångas den dock bara vid en sån grej, toppströmmen hamnar över 200 A. Det förutsätter dock att mätsladdarna håller, de brinner normalt av tidigare.)
eljonas

Inlägg av eljonas »

Radioamatörerna brukar säga att man ska ha en hand i fickan när man mäter.

Kombinerar man det med att strömmen går kortaste vägen så borde man klara sig bättre om man har vänster hand i fickan och står på höger ben när man gör dumheter. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, det brukade vi säga på jobbet också. Men då hade vi alltid fulltrafo före OCKSÅ.

Men det är inte alltid det hjälper mot alla dumheter. Just vid mätning så funkar det kanske, men jag har gjort misstaget att byta glasrörssäkring (med clips-hållare) med fingrarna en gång (blev fint brännmärke). Detta trots att vi hade fina plastpincetter som var till just för detta. Efter det blev jag ännu mer noggrann med att alltid bryta på två ställen innan jag gav mig in i en krets. OCH använda de där plastpincetterna vi hade.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

eljonas: Skönt att höra en vettig åsikt, koppla in något som drar ström och sluta tjafsa med multimetrar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

eljonas: Ja, om man inte har situs inversus :)

Allmänt vad gäller att strömmätningen bara består av en lagom grov tråd... hur ofta är det verkligen ett problem?

Utan att veta så tror jag att det är ett större problem för den som ganska ofta gör både strömmätningar och spänningsmätningar, och dessutom på ställen där en kortis verkligen ger en riktig smäll.

Exempelvis så löser ju säkringar/proppar i en elcentral ut rätt snabbt om man kortsluter 230/400V-elnätet, så det lär inte hända nåt spektakulärt med instrumentet om man matar på 230V direkt på 10A-området.

Däremot lär det bli bara skrot av instrumentet om man gör samma misstag fast mäter på 230/400V med klart större avsäkring...

Utan att veta så gissar jag att standardkablarna till en billig multimeter är såpass klena att om man kortsluter ett bilbatteri genom dem (och 10A-shunten) så lär det rätt snabbt börja ryka om kablarna och/eller så brinner de av, snarare än att det händer nåt fatalt med instrumentet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är ju t.ex. om instrumentet exploderar när man håller det i handen eller om det börjar brinna. Det är också "fel" (d.v.s. otillåtet) att instrumentets hölje går sönder vid sån felanvändning, blir shunten var på grund av överbelastning så kan ju t.ex. höljet smälta.

Det blir ju lite fånigt när 200 mA-området är avsäkrat men 10 A-området inte är det. En sån avsäkring är ju uppenbarligen bara till för att skydda instrumentet, inte användaren eller omgivningen. Med andra ord ett konstruktionsfel.

Ryker om kablarna gör det, det kan också säga "poff" och så liksom flyger kabeln ur proben (gäller billiga hårdplatsprober där kabeln inte har brytskydd).
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Kablarna brukar ryka om man skickar för stor ström genom dem, men det tar några sekunder innan de är så varma. Då är det försent.
Är det en Feltema multimeter brinner lödningarna av på shunten , den verkar klara sig...

Lyckligtvis räcker inte 12V för att tända en ljusbåge direkt, men det blir gnistbildning som heter duga.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Sv: Dum fråga angående testsladd på multimeter

Inlägg av mrfrenzy »

MiaM skrev: Exempelvis så löser ju säkringar/proppar i en elcentral ut rätt snabbt om man kortsluter 230/400V-elnätet, så det lär inte hända nåt spektakulärt med instrumentet om man matar på 230V direkt på 10A-området.
Att det står 10A på säkringen betyder inte att det är max ström. Innan den löst ut kan det gå hundratals ampere en kort stund.

Säg att det blivit strömavbrott på en av tre faser. För att få snabb hjälp av elbolaget brukar det hjälpa att skruva ur huvudsäkringarna och mäta om det saknas spänning i bottenplattan.
Om man råkar göra en kortslutning här kan stötströmmen i gynnsamma fall uppgå till 6000-10000A.

Det är av denna anledning alla klassade multimetrar är försedda med keramiska säkringar innanför grova väggar så att en exploderande säkring inte skadar användaren.

Lite läsning om säkringar och strömmar i elnätet Schneider tabellsamling

Jag skulle aldrig använda en kines eller biltema-multimeter på nätspänning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

rikkitikkitavi skrev:Är det en Feltema multimeter brinner lödningarna av på shunten , den verkar klara sig...
Vid långsam uppvärmning (typ 100-200% överström) så KAN lödningarna smälta och shunten trillar ur hålen (om det är en inbyggd säkerhetsfunktion vete f-n, det är väldigt svårt att veta exakt vid vilken ström den ryker ).

Vid 200 A så finns det knappt några rester kvar av shunten, den förångas i princip.

Jag hade bara 10 exemplar att testa på när jag höll på så jag kunde inte riktigt prova alla varianter.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Sv: Dum fråga angående testsladd på multimeter

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev:
MiaM skrev: Exempelvis så löser ju säkringar/proppar i en elcentral ut rätt snabbt om man kortsluter 230/400V-elnätet, så det lär inte hända nåt spektakulärt med instrumentet om man matar på 230V direkt på 10A-området.
Att det står 10A på säkringen betyder inte att det är max ström. Innan den löst ut kan det gå hundratals ampere en kort stund.

Säg att det blivit strömavbrott på en av tre faser. För att få snabb hjälp av elbolaget brukar det hjälpa att skruva ur huvudsäkringarna och mäta om det saknas spänning i bottenplattan.
Om man råkar göra en kortslutning här kan stötströmmen i gynnsamma fall uppgå till 6000-10000A.

Det är av denna anledning alla klassade multimetrar är försedda med keramiska säkringar innanför grova väggar så att en exploderande säkring inte skadar användaren.

Lite läsning om säkringar och strömmar i elnätet Schneider tabellsamling

Jag skulle aldrig använda en kines eller biltema-multimeter på nätspänning.
Visst blir det en hög spik, men den är rätt kort. Risken att skadas är väl rätt försumbar om man smäller en säkring även om det är en glasrörsäkring (utan keramik-smul) som sitter i samma utrymme som resten av multimeterns elektronik. Risken att säkringen smäller så hårt att glassplitter skjuter igenom plasthöljet (eller genom lcd-displayen (!)) torde väl vara rätt låg...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

"Risken att skadas är väl rätt försumbar" - vilken forskning baserar du detta på?

Varför spenderar tillverkarna pengar på dyra HRC-säkringar när det är helt onödigt?

Här kan du se en helt vanlig glasrörssäkring som matas med 240V
Skulle du vilja hålla den i handen?

Om man söker lite på youtube så finns mängder av filmer som visar vad som händer vid en hygglig kortslutning i en multimeter, en glasrörssäkring förslår ingenting överhuvudtaget. Här är ett par exempel:

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, där visar du en video på en 13A-säkring medan multimetrarna har 2A-säkringar, och dessutom en "lurendrejeri-säkring". Eftersom säkringen i sig är lurendrejeri, så är det väl för övrigt inte alls säkert att den i övrigt håller samma parametrar som en godkänd 13A-säkring skulle haft.

Det finns en anledning till att 20mm glasrörssäkringarna vad jag minns bara fanns i upp till 6,3A med S-märkning, de större värdena var inte S-märkta och alltså bara avsedda för lägre spänningar (eller egentligen inte lämpliga alls).

Jag har tydligen dåliga skillz på att söka på nätet, hittade bara en video där glasrörssäkringar ansluts direkt kortslutet till 120V, så det är ju inte riktigt jämförbart med våra 230V, men det ger ju ändå en viss hint:
https://www.youtube.com/watch?v=qgz1lskyYDU

Jag erkänner att jag delvis baserar mitt påstående på anekdotiska bevis, i form av att ha sett säkringar på 230V-matningen i hemelektronik som löst ut vid mer eller mindre total kortis. Jag har sett ett antal fall av detta, och aldrig sett något fall där säkringen smällt såpass att den skulle riskerat att paja kapslingen på en multimeter.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Lurendrejeriet med säkringen var bara att den inte var sandfylld. Hur många sandfyllda säkringar har du sett i en "kina-multimeter"? Det sitter normalt bara en T200mAL eller nåt sånt.

Problemet är att när en säkring bryter bildas en ljusbåge, huruvida den ljusbågen slockar eller inte beror på spänningen och toppströmmen. Och om säkringen är sandfylld eller inte.
Skriv svar