Renovera el- moppe
-
Re: Renovera el- moppe
Balanseringen på de 2 hypotetiska 5serie-6paralell packarna skulle också kopplas paralellt under laddning.
Jag vet att tiden blir ungefär fördubblad om ladd effecten är oförändrad.
Vad jag undrade var om en "normal" 50W laddare byggd för 5cells laddning och balansering skulle
ta skada av att varje cell skulle i praktiken var på upp till 60Amp?
Riskerar balanseringen överbelastning i ett sådant fall?
Jag har en ny motor kontroller för 36Volt så det är ingen fara på den sidan.
Jag vet att tiden blir ungefär fördubblad om ladd effecten är oförändrad.
Vad jag undrade var om en "normal" 50W laddare byggd för 5cells laddning och balansering skulle
ta skada av att varje cell skulle i praktiken var på upp till 60Amp?
Riskerar balanseringen överbelastning i ett sådant fall?
Jag har en ny motor kontroller för 36Volt så det är ingen fara på den sidan.
Du ska ju inte koppla serieslingor. Visserligen bli det parallellkopplat om du kopplar ihop alla balanseringssladdar.
Cellerna är inte på 60Amp. De kommer att svälja mycket mer om de får. Det är en stor skillnad på 60Ampere och 60Amperetimmar. Det är samma skillnad som på "kilometer per timme" och "kilometer" Det är knappast samma sak.
Men för att svara på frågan du kan använde en pytteliten laddare avsedd för småbatterier, den kommer inte att ta stryk. Det är bara att laddningstiden blir väldigt lång.
Allt det här finns redan i andra svar i tråden.
Cellerna är inte på 60Amp. De kommer att svälja mycket mer om de får. Det är en stor skillnad på 60Ampere och 60Amperetimmar. Det är samma skillnad som på "kilometer per timme" och "kilometer" Det är knappast samma sak.
Men för att svara på frågan du kan använde en pytteliten laddare avsedd för småbatterier, den kommer inte att ta stryk. Det är bara att laddningstiden blir väldigt lång.
Allt det här finns redan i andra svar i tråden.
-
Packarnas kraft ut tag går genom 5 seriekopplade grupper med 6 parallela i varje grupp. 2 sådana packar behöver för enkelhetens skull paralell kopplas när de laddas även deras balanserings kontakter. Detta resulterar i en 18.5volt 60Ah pack. Det blir altså 5 seriekopplade grupper med 12 parallel koplade celler i varje. Varje parallel grupp om 12 celler skulle (enligt märkningen!) ha 4.0volt 60Ah vid full laddat (eligt plan). Om nu cellerna levererar max Ah utan att vara vid max volt.
Så det var därför jag undrade om en "normal" 50W laddare kunde hantera en sådan lösning.
Ps. Om jag skriver Amp och inte Ah så vet ni ändå vad jag menar, det behövs inte pekas ut av någon!
Så det var därför jag undrade om en "normal" 50W laddare kunde hantera en sådan lösning.
Ps. Om jag skriver Amp och inte Ah så vet ni ändå vad jag menar, det behövs inte pekas ut av någon!

-
Kan 2 eller flera laddare hjälpa varandra ladda en "stor" pack under förutsättning att man kopplar dom parallelt?
... och om du har flera laddare så kan du ansluta en laddare till varje "del-pack" och då behöver du inte någon serie/parallell-omkoppling för körning v.s. laddning...
-
Någon som vet hur man identifierar en el motor? Moppen heter "citybug" och på motorn står följande: DC 36V - 103184 0.9N.M 2450RPM.
Vad jag saknar är Watt angivelse, kan man räkna ut det med den infon som finns? Jag önskar beräkna räckvidden på mina batterier, jag vet att
det bara blir teoretiska siffror men det ger ett rikt värde att utgå från.
Jag tänkte använda en MOSFET N/60 V 55 A 95W TO-220(elfa) med en 33 eller 30volt zener som urladdnings skydd. Om jag fattar rätt kan
batteri spänningen gå genom en sådan med en zener och resistor som "volt sensor" monterat parallelt till styr kopplingen på switchen.
Vad jag saknar är Watt angivelse, kan man räkna ut det med den infon som finns? Jag önskar beräkna räckvidden på mina batterier, jag vet att
det bara blir teoretiska siffror men det ger ett rikt värde att utgå från.
Jag tänkte använda en MOSFET N/60 V 55 A 95W TO-220(elfa) med en 33 eller 30volt zener som urladdnings skydd. Om jag fattar rätt kan
batteri spänningen gå genom en sådan med en zener och resistor som "volt sensor" monterat parallelt till styr kopplingen på switchen.
Elförbrukningen för en motor är beroende på den mekaniska lasten. Siffrorna är bara vad den är tänkt för.
-
konig7070:
Tack för tippset, hur kom du fram till 230W? Finns det en formula man kan använda? Ja jag vet att det bara blir ett "bänk varde" men ändå.
Om jag behöver dreva om eller byta motor är det bra att ha något att gämföra med.
En andra orsak att undra är att den kontroller jag köpte är på Max 500W(36V) Borde kollat men glömde.
Tror ni Mosfetten kan klara jobbet som huvud brytare?
Tack för tippset, hur kom du fram till 230W? Finns det en formula man kan använda? Ja jag vet att det bara blir ett "bänk varde" men ändå.
Om jag behöver dreva om eller byta motor är det bra att ha något att gämföra med.
En andra orsak att undra är att den kontroller jag köpte är på Max 500W(36V) Borde kollat men glömde.
Tror ni Mosfetten kan klara jobbet som huvud brytare?
Vridmoment(i Nm) gånger varvtal(i rad/s) = Watt
Detta ger dock den mekaniska effekten(axeleffekt) och den elektriska effekten kommer att vara högre då motorn har en verkningsgrad lägre än 1.
Detta ger dock den mekaniska effekten(axeleffekt) och den elektriska effekten kommer att vara högre då motorn har en verkningsgrad lägre än 1.
-
Om jag läser rätt menar du:
0.9(nm)X 40.83[(r/s)=(2450/60)]=36.747
Hur får du det till 230W efter det?
0.9(nm)X 40.83[(r/s)=(2450/60)]=36.747
Hur får du det till 230W efter det?