God dag. Jag ber om ursäkt i förväg om jag lyckas bryta någon regel med denna tråd, läste genom forumets policy så noggrant jag kunde för att undvika detta.
Jag är på jakt efter batterieliminatorer / nätadaptrar (vanliga väggvårtor) som ger 4-8V DC och kan leverera åtminstone 5A (helst upp till runt 12A). Givetvis hittade jag dussintals, hundratals tom, men priset var chockerande. Just nu är det billigare att köpa ett IMR batteri på runt 2000mah upp till 30A, en batterihållare, en boost-konvertor och en laddningskrets.
Vad är det jag missat? Är det så kostsamt med ac/dc konvertering? Eller är det helt enkelt ett problem pga extremt låg efterfrågan? Hur gör ni med era projekt?
Snälla, jag frågar för att jag är rätt rostig på starkström (senaste 15 åren har det mest varit några hundra ma här och där), inte för att jag försöker gnälla. Om det finns något solklart alternativ som ni antar att jag redan vet så snälla skriv det, förutsätt iskallt att jag är olyckligt ovetande.
Tack på förhand,
Anders
Alternativ till batterieliminatorer / nätadaptrar
Re: Alternativ till batterieliminatorer / nätadaptrar
Jag är en klant. Skrev från början ett längre inlägg (med priser inkluderade) men redigerade ned mig själv. Ett batteri + tillbehör ligger på runt 100kr. Så det måste ligga under det.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Vare sig du är en klant eller inte,
så är du v älkommen.
Men en väggvårta över 3A är nog svårt att finna.
Batteriladdare/eliminator for bärbara datorerer kan vara på mer, men har oftast 15,20 V

Men en väggvårta över 3A är nog svårt att finna.
Batteriladdare/eliminator for bärbara datorerer kan vara på mer, men har oftast 15,20 V
För att ge en bra rekommendation kan det vara bra att veta vad du ska driva.
Om storleken inte har någon betydelse så är nog billigaste lösningen vanligt atx-nätagg. Gratis på tippen eller några hundralappar för nytt.
Om storleken inte har någon betydelse så är nog billigaste lösningen vanligt atx-nätagg. Gratis på tippen eller några hundralappar för nytt.
Tusen tack båda två. Insåg att det antagligen var det som gällde när jag började undersöka men tänkte jag skulle chansa och se om någon kände till ett alternativ. Det jag driver är personliga vaporisatörer, eller ecigg som det kallas i folkmun. Började med att jag byggde ett par till mig själv för jag tröttnade på att behöva ladda mina batterier hela tiden. Några vänner uppmärksammade det och har börjat pressa mig att bygga åt dem också. Problemet är att jag har labbagg att driva mina, de behöver nätadaptrar.
Det enda relevanta är att de ej bör överskrida 8V (max 4-10V beroende på chipsettet) och kan hantera minst 5A (helst påtagligt mer så en behaglig marginal finns tillgodo). Draget är variabelt då det beror på hur användaren byggt sin resistansspole, men jag kan lägga in hårda övre gränser när jag bygger vaporisatorn så ingen gör något dumt. Inget illa menat om någon av dem skulle läsa den här posten, men jag ser hellre att de misshandlar en nätadapter än att de ventilerar ett batteri ett par centimeter från sitt ansikte.
Det enda relevanta är att de ej bör överskrida 8V (max 4-10V beroende på chipsettet) och kan hantera minst 5A (helst påtagligt mer så en behaglig marginal finns tillgodo). Draget är variabelt då det beror på hur användaren byggt sin resistansspole, men jag kan lägga in hårda övre gränser när jag bygger vaporisatorn så ingen gör något dumt. Inget illa menat om någon av dem skulle läsa den här posten, men jag ser hellre att de misshandlar en nätadapter än att de ventilerar ett batteri ett par centimeter från sitt ansikte.