Labbaggregat 0-32V
Labbaggregat 0-32V
Hej
Jag har nyligen köpt detta labbaggregat från Kjell & Co: http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 32v-p48263
Vilket funkar bra och jag har seriekopplat det till 64V, nu undrar jag om det är någon härinne som har erfarenhet av dessa labbaggregat och om någon vet om det är möjligt att seriekoppla två stycken sådana och då få ut 120V? Jag håller på med titananodisering och skulle behöva få ut upp till 120V för att få hela färgspektrat på titanet. Jag ville höra mig för om någon vet innan jag köper ett till, det känns lite onödigt att lägga 1300:- på ett aggregat utan att veta om det går att seriekoppla eller ej. Kan tillägga att personalen på Kjell & Co inte vet och tillverkarens hemsida/manual säger ingenting.
/MVH Markus
Jag har nyligen köpt detta labbaggregat från Kjell & Co: http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 32v-p48263
Vilket funkar bra och jag har seriekopplat det till 64V, nu undrar jag om det är någon härinne som har erfarenhet av dessa labbaggregat och om någon vet om det är möjligt att seriekoppla två stycken sådana och då få ut 120V? Jag håller på med titananodisering och skulle behöva få ut upp till 120V för att få hela färgspektrat på titanet. Jag ville höra mig för om någon vet innan jag köper ett till, det känns lite onödigt att lägga 1300:- på ett aggregat utan att veta om det går att seriekoppla eller ej. Kan tillägga att personalen på Kjell & Co inte vet och tillverkarens hemsida/manual säger ingenting.
/MVH Markus
-
Re: Labbaggregat 0-32V
Jag kan inte komma på någon som helst anledning till att det inte skulle fungera.
Det enda som man MÅSTE tänka på är att strömbegränsningen kan få aggregaten att packa ihop om dom ställs väldigt olika på kanalerna. Men det gäller på i stort sett alla labbaggregat.
Jag har seriekopplat mig upp till några hundra volt (många aggregat var det...
Det enda som man MÅSTE tänka på är att strömbegränsningen kan få aggregaten att packa ihop om dom ställs väldigt olika på kanalerna. Men det gäller på i stort sett alla labbaggregat.
Jag har seriekopplat mig upp till några hundra volt (många aggregat var det...
Ja det fungerar bra. Se bara till att eventuellt koppling mellan skyddsjord och jord på labbagget inte är ansluten, brukar kunna vara ett metallbleck eller dylikt vid anslutningspolerna på labbaggets utgångar.
Tack för de svaren!
Jag skall gå och köpa ett aggregat till ikväll efter jobbet, blecket finns där och det är det blecket som seriekopplar utgångarna, sen finns det en tryckbrytare för att aktivera/avaktivera denna funktion. Jag kanske skall ta bort detta bleck och seriekoppla med kablar istället?
/Markus
Jag skall gå och köpa ett aggregat till ikväll efter jobbet, blecket finns där och det är det blecket som seriekopplar utgångarna, sen finns det en tryckbrytare för att aktivera/avaktivera denna funktion. Jag kanske skall ta bort detta bleck och seriekoppla med kablar istället?
/Markus
Blecket som seriekopplar utgångarna får gärna vara kvar, det som inte får finnas är koppling till jord. Mät med multimetern från positiva och negativa utgången DC mot jord, det ska vara flytande.
- Klas-Kenny
mrfrenzy: Blecket som sitter på dessa agg kopplar ihop med jorden när man använder det för seriekoppling, där av kan det inte användas.
markusp: Har ett sådant, och har i alla fall seriekopplat med ett annat enkanaligt agg för att få upp till 90V och det var då inga problem i varje fall. Tror heller inte att det skulle vara några problem med båda kanaler i ett till likadant agg.
markusp: Har ett sådant, och har i alla fall seriekopplat med ett annat enkanaligt agg för att få upp till 90V och det var då inga problem i varje fall. Tror heller inte att det skulle vara några problem med båda kanaler i ett till likadant agg.

Har varit och köpt ett likadant labbaggregat nu, ska provköras imorgon efter jobbet.
Uppdaterar när jag provat!
Uppdaterar när jag provat!
Har nu testat att seriekoppla två labbaggregat och fick upp dessa i 128V utan några problem! Dock fick jag inte fram den färg jag var ute efter på titanet jag anodiserade, tror att det delvis kan bero på anodiseringsvätskan (järnhaltigt kranvatten och borax) inte är den bästa. Jag ska prova med batterivatten och svavelsyra imorgon istället, borde funka bättre! Men labbaggregaten fungerade till 100% iallafall. 

För framtiden..
Följande aggregat kan seriekopplas mellan flera externa aggregat..
KjellCo: UTP3702 ; Art nr: 48263 ; 1300 kr
Följande aggregat kan seriekopplas mellan flera externa aggregat..
KjellCo: UTP3702 ; Art nr: 48263 ; 1300 kr