Vindkraft - hembygge

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor

Vindkraft - hembygge

Inlägg av G-man »

Facinationen av vindkraft verkar inte upphöra, och efter ihärdig läsande på www.otherpower.com så kommer vi till steget av ett eget bygge.

Nyttan av det hela kanske är begränsad, det ska inte vara till något viktigt utan tex trädgårdbelysning el liknande... en större ska byggas i sommar med en annan funktion, mer om den sen.

Jag vill först bygga ett lite mindre för att på så sätt få lite övning inför det större så att säga...

Propellerdiameter på runt 1,5-2m borde vara lagom för detta..

Några funderingar eller tips!

Laddning av Blyaccar med detta, spänningen ut kan förmodligen variera ganska duktigt! vad ska man använda?

Magneter... vad köper/får tag i kraftiga magneter till alternatorn? vad kan man förvänta sig att dragkraften bör vara på dem?

Lidningstråd till alternatorn... finns att köpa var? bör väl vara ganska kraftiga antar jag..

Formel för att räkna på antal varv varje spole ska vara på för att man ska uppnå önskad effekt?

Tacksam för tankar runt detta! :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tänk på säkerheten vad gäller bladen. Om ett blad släpper _KAN_ det åka genom fönster, tak och lemmar.

Annars kanske en bilgenerator kunde vara en väg att gå? Fast kilrep vet jag inte om det är så smidigt så en växellåda är nog att föredra.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag vill i möjligaste mån undervika generatorer med kol i eftersom det blir lite underhållsarbete på den då.. med en alternator så har man i princip inget slitage.. (dessutom så är bilgeneratorn upptagen till mitt hembyggda elverk ;) )

Jo jag ska hålla mig undan bladet ;) det kan nog slå hårt på fingrarna när det snurrar!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag funderar på varför man inte helt enkelt använder en vanlig asynkronmotor till såna här byggen? Man måste dock ha lite remanens i rotorn men jag har sett någonstans en koppling där man kör en liten dc-ström från ett 12V batteri och sedan kopplar om till att driva lasten.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ett sätt att ta vara på så mycket energi som möjligt från varierande vindstyrkor och den därav varierande spänningen kan vara uppvärmning av vatten. En välisolerad tank med värmepatroner och man fixar varm vattnet till duschen gratis. Man behöver inte reglera med någon avancerad teknik för detta ändamål, egentligen bara att vrida rotorn ur vind om det blåser för kraftigt.
99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

När vi läste om vindkraft på gymnasiet så fick vi reda på att hastigheten på en propeller alltid är konstant. För att kompensera för olika vindstyrkor ändras istället vinkeln på bladet. Om det blåser för mycket kopplas propellern av från generatorn och snurrar helt fritt.

Fast det kanske inte är så realistiskt att bygga detta själv i liten skala ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är snarare så att rotorn stoppas om det blåser för hårt. Att släppa den fri vore samma sak som att förstöra den. Ska man värma vatten så är det rätt korkar att gå via el. Använd elen till något nyttigare.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Edit: missat regel

Bromsningsbiten har vi löst, det kan som sagt gå åt h fort om man släpper den fri.. även en fällingsanordning är klar till stolpen om det skulle behövas..

Även om det första projektet inte är till för att värma vatten pga dess lite begränsade effekt så är det en av funderingarna till det andra lite större projektet, att låta den oanvända elpatronen i acctanken värma vattnet, speciellt då under sommartid då man inte vill elda så ofta bara för varmvatten, ett element är väl dessutom inte så känsligt för olika spänningar..

Asynkronmotorer kollade vi på först, det skulle funka till det mindre projektet men dels så är det mindre ett övningsprojekt till det större och sen kommer man till att effekten begränsas lite med en asynkronmotor... om man inte hittade en fantastiskt stor som antagligen skulle få stoplen att vika sig vid minst vind ;)

99nvbjed: Skulle ha varit kul :) men som sagt lite för avancerat, det är inte bara vindkraftverk som kör så, Saab 2000 planet tex har ett konstant varv på runt 2000v/min och vinklar bladen på deras propellrar
Senast redigerad av G-man 12 februari 2006, 13:10:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Citera inte föregående inlägg, ena av de få regler som finns.

Om det är på sommaren du vill värma vatten tror jag det är x antal gånger mer effektivt att bygga en enkel solfångare.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Magneter hittar du i gammla hårdiskar, kraftiga neodym,
akta fingrarna om dom smäller ihop, du kan klämma dig
rejält, (smäll inte ihop dem,de kan spricka itu och fragment
kan kastas i väg, de är super skarpa, skär med lätthet in i ett öga tex.)
Limma up en packe sådana på en plan-rund-skiva, linda sen en stor
eller många små flata circulära spolar limma dessa på en likadan skiva.

Nu kommer det knepiga, intrimmningen av luftgapet emellan
de roterande magneterna och spolen, för mycket och EMK
går dig emot, för lite och effekten blir dålig.

Lackad tråd hittar du hos motor lindnings verkstäder!

Liten prop diamater kräver högre vindstyrkor således
ganska dålig verkningsgrad vid svag vind, du kan ju
kompensera detta med flera breda och med kraftig
ving profil i bladen.

/funkis
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag tycker att tipset på att värma vatten var riktigt bra.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du räknat på det? Använd en broms om du bara vill värm vatten. Eller solfångare.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Clas i sjön har neodym-magneter till en mindre testmaskin iallafall, finns med 19, 23 och 29mm diameter.
Skriv svar