Har en krets jag vill testa men som endast finns i BGA-kapsel. Har aldrig hållt på med några BGA-kretsar så jag tänkte fråga hur ni andra gör och om man kan få lite tips.
Min tanke är att göra små vior och löda denna IC underifrån. Alternativt göra pads ut från långsidorna och endast vior på de "pinnar" som är innanför de yttre.
Bifogar en bild av kretsen och dess dimensioner.
Löda BGA, tips?
Re: Löda BGA, tips?
Jag har inte lött någon BGA innan, dock en krets i ungefär samma storlek med paddar under kretsen i ytterkant.
Jag hade ett kretskort med paddar som jag förtennade och såg till att det var ganska precis lika mycket tenn på alla paddar m.h.a.
lödfläta och flussmedel. Sedan la jag på flussmedel och kretsen ovanpå och la lite aluminiumfolie på spisplattan och lade kretskort med komponent ovanpå på plattan. Egentligen ska man väl bara förvärma med plattan och sen blåsa på uppifrån med varmluft, men innan jag hade min varmluftslödstation så körde
jag enbart på spisplattan. Det var nog inte alls rätt, men det funkade.
MVH: Mikael
Jag hade ett kretskort med paddar som jag förtennade och såg till att det var ganska precis lika mycket tenn på alla paddar m.h.a.
lödfläta och flussmedel. Sedan la jag på flussmedel och kretsen ovanpå och la lite aluminiumfolie på spisplattan och lade kretskort med komponent ovanpå på plattan. Egentligen ska man väl bara förvärma med plattan och sen blåsa på uppifrån med varmluft, men innan jag hade min varmluftslödstation så körde
jag enbart på spisplattan. Det var nog inte alls rätt, men det funkade.
MVH: Mikael
Är det för test på en krets går ju alltid att lägga den på rygg och löda in kablar på bollarna. Annars varmluft.
Test är det ju i början men jag vill ju inte testa något som jag inte sen kan använda på ett smidigt sätt. Får prova mig fram helt enkelt.
Lödugn är metoden jag skulle välja. Med en "foot-print" med släta paddar på kretskortet, kapillärkraften i vior gör att den lätt kollapsar. Gör gärna en ruta runt den på kretskortet eller siktmärken, så att den blir lätt att placera. Placera lödpasta med stencil eller förtenn paddarna och använd ett trögflytande fluss. Är man stabil på handen så kan man löda den med varmluft men då underlättar det om man har en kamera så att man kan övervaka smältningen av bollarna, då det är lätt att värma för lite/mycket.
/// Marcus
/// Marcus
Ja då får jag nog skriva upp en reflow-ugn på inköpslistan. Tack för tipsen Lond!