Testare för TTL och SRAM (och DRAM)?

MattisLind
Kontakt:

Testare för TTL och SRAM (och DRAM)?

Inlägg av MattisLind »

När man knåpar med gamla maskiner och byter ett chip är det väldigt tråkigt att lyckas montera i ett chip som är lika dåligt som föregående... (Hände mig för ett par dagar sedan, ett chip från RIFA (!) var ännu sämre än det som satt i trots att det var oanvänt)

Och när jag tänker chiptest så tänker jag väldigt grundläggande test att logik fungerar och att minnen behåller sitt innehåll. Inte att det uppfyller krav när det gäller drivförmåga och hastighet.

Vad finns det för möjligheter att testa chipen? Jag har sett att programmerare klarar detta. Men hur bra och vilka chip?

Jag har försökt kika på TOP 853, TL866 och G540. Men det är lite svårt att få grepp om vad de kan. Har ingen större lust att lägga fantastiska summor på detta. Finns det andra bra alternativ?

Är det någon som har sådana här billiga programmerare och kan kolla lite vad de kan när det gäller chip test?

Finns det något sätt att skapa egna testvektorer att testa med om chipet inte supportas out of the box?

En annan lösning är ju naturligtvis att bygga en själv vilket är ganska enkelt med någon mikrokontroller. Fast då har man ju egen programvara att underhålla också...
Nerre

Re: Testare för TTL och SRAM (och DRAM)?

Inlägg av Nerre »

Jag tror ju att A och O är att hitta en testare just där man kan skapa egna testvektorer. Sen tror jag att testvektorerna även bör vara analoga (d.v.s. inte 0 och 1 utan man ska kunna ange spänning) för att kunna testa om kretsen slår om vid rätt nivåer. Fast det kanske inte finns... För frågan är ju vilken efterfrågan det skulle finnas. Normal servicepersonal köper ju in nya kretsar och tar för givet att dessa funkar, tillverkarna testar ju i produktionen (med rätt stora testriggar).

Men sen är det ju tyvärr en enorm skillnad på testvektorer för olika kretsar. När jag pluggade läste vi just om att designa för testbarhet. Vanliga enklare logikkretsar är ju relativt enkelt, men är det räknare eller mer komplexa grejer så blir det ju mycket svårare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har en TOP, tror det är en TOP2004, och den kunde ju både identifiera och felkolla 74xx-iaf, det verkade fungera bra, tyvärr slutade mjukvaran att funka i nån windowsuppdatering, och sen dess har jag aldrig fått igång den.

Frågan är ju exakt VAD man vill testa också..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Handlar det om gamla kretsar så är det väl inte så kinkigt med att testa om den logiska funktionen är rätt. Det lär den ju ha varit när kretsen tillverkades. Det man vill testa efter är väl snarare såna fel som kan uppstå på grund av ålder eller dålig omgivning? (Fast jag vet inte vilka typer av fel det är som kan uppstå... lossnad bonding är ju enkelt, men inträngande fukt, skador på grund av överlast etc?)
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Nerre skrev:Handlar det om gamla kretsar så är det väl inte så kinkigt med att testa om den logiska funktionen är rätt. Det lär den ju ha varit när kretsen tillverkades. Det man vill testa efter är väl snarare såna fel som kan uppstå på grund av ålder eller dålig omgivning? (Fast jag vet inte vilka typer av fel det är som kan uppstå... lossnad bonding är ju enkelt, men inträngande fukt, skador på grund av överlast etc?)
Jag skulle säga att jag vill fånga fel där bondning pajar eller om kristallstrukturen ändrats så att funktionen förloras. Att nivåerna ändrats är inte något jag råkat ut för. Bara att den logiska funktionen / sekvensen fortfarande är där. Med sekvenslogik som räknare behöver man ju ett flertal testvektorer för att testa igenom chipet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, men problemet med räknare är ju att få in testvektorerna. I moderna kretsar så lägger man ju in ett skiftregister så att man kan klocka in och ut test-vektorer. Men sen vet jag inte om den funktionen går att återfå efter att kretsen fabrikstestats (de kanske bränner nån PROM-säkring typ).

Boundary scan heter det ju insåg jag efter lite googlande.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

I värsta fall får du kanske bygga något själv. Jag såg i din andra tråd "jämförarbygget".

En bra början är väl bara en i/o-grej för anslutning till modern dator, där man kan ställa portar som utport-1, utport-0 och tristate, och mäta på respektive pinne, och så något sätt att välja vilka ben som ska vara matningsspänning.

Om man börjar med något sådant så går det ju att i framtiden komplettera med t.ex. möjlighet att både ansluta en analog A/D muxat för att mäta på suspekta pinnar, och köra OP-koppling med fönsterkomparatorgrej (1/odefinerat/0) med (gemensamt för hela kretsen) valbara logiknivåstandarder. En op-lösning för detta är också en första tredjedel för att kunna testa kretsar med valfria spänningsnivåer.

Nu antar jag att du förvisso troligtvis mestadels mäter på 5V-logik, men ibland kanske man vill mäta på ECL-kretsar eller för den delen köra 4000-serien (och 74HC för de som micklar med modernare saker) på andra spänningar än 5V. Fast det är kanske extremt ovanligt att en 4000-krets funkar bra på 5V men strular på annan spänning?

Mjukvaran kan ju inte vara särskilt svår att få till.

(OBS, jag är alltid optimist om hur lätt det verkar att bygga saker, i praktiken tar det längre tid och uppstår drivor av oväntade problem när jag faktiskt bygger :wink: )
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

MiaM skrev:(OBS, jag är alltid optimist om hur lätt det verkar att bygga saker, i praktiken tar det längre tid och uppstår drivor av oväntade problem när jag faktiskt bygger )
Exakt. Jag är likadan själv. Det tar ingen tid alls. CADa lite. Skicka till Kina. (Kostar 300 pix minst). Beställa komponenter / gräva i stora lådan. Några hundra med frakt. Jag hejdade mig den här gången. Därav av den här tråden.

Till TL866 ska någon ha gjort en Linux port vilket öppnar upp för möjligheter att lägga på egna grejor om originalmjukvaran är skräp. Men hur bra är koden någon knackat ihop på GitHub? Jag vet inte än. Känns inte så jättedokumenterat.

Det är ju trevligt att den kan bränna chip också. Den mycket trevliga Data I/O som Säter lånat ut till mig är ju inget fel på men den stöder väl inget modernare än chip fram till 1990 kanske. (Fast å andra sidan vad av värde tillverkades efter 1990 :lol: ) Den klarar till exempel inte PALCE/GAL (egentligen ingen typ av logik om man inte klämmer i en modul) vilket kan vara bra att kunna programmera. Denna klarar i alla fall GAL.

Men som sagt det vore trevligt med mer kommentarer kring de här billighetsmojängerna om någon använder dem. Inte bara hur IC test aspekten, utan annat också.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag sitter på en TL866A och kan testa av lite TTL-kretsar om du vill. Nu har jag inte några mängder hemma men testar gärna de sorter som finns på lager.
Alternativt så får du gärna låna den och testa själv, det kanske är bättre?
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Vad bra! Det först jag skulle vilja veta är om den klarar vanlig 74xx och inte bara 74LSxx. Testa någon enkel grind bara.
Sedan kan det vara intressant om den klara lite mer avancerade saker som en räknare eller skiftregister 7490-7496, 74160-74164 eller 74190-74193, LS eller vanlig spelar ingen roll!

Om du har någon 74Sxx skulle det kunna vara ett bra test också.

Ett riktigt svårt test vore 74181 / 74LS181 om du råkar ha en sådan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

oj, 74181, den legendariska ALU'n :) ..jag har både med och utan LS, mend et hjälper ju inte då jag inte har en fungerande testare :)
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Mattis, jag kollar när jag kommer hem i morgon. Är borta på jobb till dess.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Lite googlande gav att någon glad hobbykodare reverse engineerat dels hårdvaran och dels hur den kan ladda firmware och publicerat allt på github.

Av schemat att döma ser det ganska enkelt ut. Han är dessutom gjort en enkel firmware som vad jag förstå kan bitmanipulera utgångarna och läsa tillbaka ingångar. Till slut finns det ett verktyg för att uppdatera mjukvaran med hjälp av den interna bootstrapen.

Denna lista ger vilka olika device som den klarar och vilken grundalgoritm den i så fall använder. Man ser tydligt vilka TTL den kommer att klara. Carpelux: Du behöver nog inte testa vad den klarar!

Så här beskrivs det för övrigt hur den fungerar:
well, the response is yes and no :) how the whole thing is working? simple, we have three major layers here:
1.PC software application
2.Device firmware
3.Hardware

The PC software application do not talk directly with the hardware but with the device firmware instead. The device firmware is implemented as a collection of programming
algorithms; for example the 24C (i2c) series have a dedicated algorithm in firmware, 25 spi series have another dedicated algorithm and so on. Currently the 3.2.62 firmware version have exactly 41 programming algorithms.
All of those >13000 supported chips belongs to one of the 41 programming algorithms, so if we want to add a new chip,
then that chip must have the programming algorithm implemented in firmware, if no we are out of luck :(

The PC software is nothing more than a chip database manager which sends simple programming primitives to the device firmware which in turn do all the dirty job!
So programming a chip is like this:
1.PC software sends a simple command to the firmware like "Select protocol nr. X", the device firmware will then switch to that programming algorithm
2.PC software sends/receive data blocks to/from firmware, the firmware will do the dirty job of manipulating pin drivers and talking with the chip

The problem is not the PC client software but the device firmware! Simple eh?
Kanske inte så sensationellt. Men man måste bygga om firmware för att kunna stödja andra device, det är helt klart.

Sedan finns det alltså någon som gjort en linux mjukvara för den.

En variant för att göra en IC testare som är lite mer generisk är kanske att göra egen hostmjukvara som använder den väldigt enkla firmware som finns och på så sätt bitbanga lite olika testvektorer mot chipet och läsa tillbaka vad man får tillbaka. Man är ju inte direkt i behov av så väldigt höga hastigheter om det på sin höjd rör sig om kanske 100 testvektorer.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

MattisLind skrev:
MiaM skrev:(OBS, jag är alltid optimist om hur lätt det verkar att bygga saker, i praktiken tar det längre tid och uppstår drivor av oväntade problem när jag faktiskt bygger )
Exakt. Jag är likadan själv. Det tar ingen tid alls. CADa lite. Skicka till Kina. (Kostar 300 pix minst). Beställa komponenter / gräva i stora lådan. Några hundra med frakt. Jag hejdade mig den här gången. Därav av den här tråden.
Fast hur bra är de färdigköpta alternativen?

Om man bara vill ha så bra som vissa epromprogrammerare klarar så räcker det ju med ett färdigt i/o-kort och switchar/bygeltrådar för att trycka in +5V och jord på rätt ben, sen är hårdvaran klar.

Tanken med det jag skrev ovan var ju alltså att ha möjlighet att, antingen direkt eller framöver, kunna utföra klart "hårdare" tester.

Jag utgår från att du har såpass god koll på de kretsar du tänker testa att du själv utan större svårighet kan ordna testalgoritmerna.

Jag skulle vara intresserad av någon form av samprojekt, och jag gissar att fler kan vara intresserade. För min del är inte testandet huvudintresset utan snarast att kunna programmera kretsar utan att ta till en retro-PC.

Långa värdelöst-vetande-infodumpen om mina epromprogrammerare:

Min nuvarande epromprogrammerare verkar förvisso fungera okej, köpte en All-03 på ETA-auktion (tror det var den senaste). Enda felet var att det ena av de två medföljande ISA-korten verkar trasigt, men det behövs ju bara ett kort om man inte ska flytta den mellan olika burkar. Men då är det ju ett ISA-kort. Med hack jag hittat på nätet går orginal-dos-mjukvaran att köra under XP trots att den går direkt på hårdvaran på special-ISA-kortet, så det går åtminstone att köra ett drägligt OS. Då uppstår behovet av en dator som är snabb nog att åtminstone över huvud taget nödtorftigt kunna köra ett acceptabelt OS men ändå ha ISA-buss.

Just nu har jag en speciell dator för detta, en trött Compaq Deskpro 2000, P166MMX, som faktiskt orkar köra XP. Tyvärr visade det sig att nätagget hade pajat, och det är "nästan-ATX", så nu ligger det ett ATX-agg i den som inte passar mekaniskt och baktill hänger det ut sladd som går till en "lampsladd-strömbrytare" eftersom on/off inte gick via ATX-kontakten på orginalagget. Eftersom standard-atx-agg inte passar mekaniskt i burken så tänkte jag ev. se om det går att laga orginalagget och därför vill jag inte ta det aggets kabel som passar på datorns egen strömbrytare, därav den externa strömbrytaren. Med denna härva så funkar det dessutom inte att ta in nätsladden via lådans baksida (utan att klippa upp den), så datorn måste dessutom ha locket avtaget.

Min förra epromprogrammerare var också ett ETA-köp, en Data-I/O Unisite. Ett "pin-driver"-kort var trasigt, men genom att ta ur det trasiga kortet och "vänsterjustera" återstående kort så gick det utmärkt att köra alla kretstyper jag är intresserad av. (Det var väl bara om man använde adapter till moderna kvadratiska socklar med många pinnar som det verkligen behövts fullt antal pin-driver-kort). Så långt allt väl, men efter att jag kört ett tag så rasade den gamla trötta hårddisken i den. (Ja, alltså den här programmeraren har en helt egen 68000-processor och kör sitt eget OS, den har inbyggda diskdrives för 3,5"-disketter, och det räcker med en dum terminal för att köra den). När jag mekade med hårddisken så lyckades jag paja moderkortet, antingen genom att missförstå huruvida en vanlig 2,5" PATA/IDE-hårddisk skulle funka som ersättare och/eller så råkade jag skada moderkortet på annat sätt. Nu säger det bara ett felmeddelande som tyder på att cpu'n lyckas köra rom-koden, lyckas prata med uart'en men kör fast rätt omedelbart. Jag tror den säger bus error, men kan minnas fel.

==================

Det vore förvisso bra om jag fick ordning på Data-IO-programmeraren (den kan köras från disketter så hårddisk är inte absolut nödvändigt, annars vore väl CF-kort istället för hårddisk det optimala), och det vore väl bra om tredjepartmjukvaran för tredjepart-USB-interfacet till All-03'an faktiskt utvecklades så att den blev användbar, men...

... det blir ju ändå ett beroende av att gammalt skrutt fungerar, och tillgången på reservdelar är inget vidare, och allt måste liksom köras mer eller mindre museimässigt.

Jag har i sig inget emot gamla prylar, mitt intresse för epromprogrammerare är att labba-dona med 80-talets 8-bitars mikroprocessorer/hemdatorer och liknande, men det vore skönt om man kan nyttja 2000-talets hårdvara och mjukvara för "kringarbetet".

Jag erkänner att jag inte undersökt marknaden, men antar att det som kan tänkas finnas nytt är väl som det var förr, antingen är det relativt enkla saker av tveksam kvalitet/funktion eller så är det skitdyrt.

Därav att det vore intressant att faktiskt bygga något själv.

Det känns också som ett rätt lämpligt projekt. Varken hårdvaran eller mjukvaran innehåller något som direkt kräver nån spjutspetskompetens och allt är dessutom uppdelade i tydliga byggblock som kan göras separerbara (genom kretskortsbanor som är lätta att skära av, och plats för stiftlister) så ifall något blir helt fel i konstruerandet så behöver man inte kasta ett helt kretskort. Likaså består allt till stor del av drivor av upprepade identiska delar. Med andra ord borde konstruktionsarbetet vara rätt litet i förhållande till antal komponenter jämfört med många andra typer av byggen.

Ursäkta att jag spammar din köptråd med "nej, bygg istället"-inlägg :oops: :wink:
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

MiaM skrev:Ursäkta att jag spammar din köptråd med "nej, bygg istället"-inlägg
Nej! Det är bara bra!
MiaM skrev:Om man bara vill ha så bra som vissa epromprogrammerare klarar så räcker det ju med ett färdigt i/o-kort och switchar/bygeltrådar för att trycka in +5V och jord på rätt ben, sen är hårdvaran klar.

Tanken med det jag skrev ovan var ju alltså att ha möjlighet att, antingen direkt eller framöver, kunna utföra klart "hårdare" tester.
Så är det naturligtvis. Riktigt hårda tester är nog inte mitt fokus. Då skulle man behöva mäta spänningsnivåer för varje pinne och se om de ligger in om felmarginalen samtidigt som man har en strömgenerator på utgångar för att skapa rätt lastförhållanden. Och dessutom samtidigt mäta fördröjning i kretsen. Nä, det blir för komplicerat.

Men min tanke just nu är att skaffa den här TL866 som det finns schema på och skriva en egen firmware. Det här ser ut att vara en god start.

Fördelar:
  • * Jag slipper bygga egen hårdvara som tar tid att få fungera (vis av erfarenhet så blir det fel när jag CAD:ar, kanske för att jag är extra korkad).
    * Jag slipper skaffa och löda en massa pilliga SMD komponenter (jag underskattade ur förbannat pilligt det är och att synen uppenbarligen försämrats sedan jag var 25 (konstigt)).
    * Jag kan fokusera på sådant som jag är hyffsat bra på, dvs att koda prylar.
Nackdelar:
Den blir inte riktigt så flexibel som man kan önska. Det vore bra om den kunde klara flera maningsspänningar. T ex 12V och -5 V till DUT:erna. Det riktiga skräcktestet är att klara av Intel 1103. Matas med 16 och 19 V. Har inga direkt TTL kompatibla ingångar... Det kommer inte att fungera.
MiaM skrev:Jag skulle vara intresserad av någon form av samprojekt, och jag gissar att fler kan vara intresserade. För min del är inte testandet huvudintresset utan snarast att kunna programmera kretsar utan att ta till en retro-PC.
Programmera chip är en annan del i det hela. Inte oväsentlig alls. Jag har fått långtidslåna en Data I/O 29B av Säter (tack igen!) och den är ganska praktiskt (även om det inte är ett under av användarvänlighet) . Har inga hårddiskar som kan gå sönder. Simpelt seriesnöre (kompatibelt med mig). Den klarar ganska många chip, dock inga moderna.

Att programmera ett EPROM är förhållandevis enkelt. De är alla relativt lika så som jag förstått, i alla fall om man inte ska använda specialalgoritmer för snabbare programmering. 12,5 eller 21 V (25V) för allt modernare än 2708. När det gäller de bipolära PROM:en så är det svårare. Man har över tid använt helt olika material för länkarna man bränner av. Väldigt olika spänningar och pulslängder. Dessutom är det svårt att hitta programmeringsalgoritmerna, de är sällan publicerade. Och man har bara en chans... och ett chip kostar runt 50 kr.

TL866 verkar klara 2764 och uppåt. Jag skulle tro att den bara kan generera 12,5V programmeringsspänning. För chip under det så blir det Data I/O.

Sedan kan man ju fundera på vad man kan göra med TL866 om man modiferar den lite grand. T ex lägger till fler spänningsomvandlare för 21 V och 25V. Kanske även -5V. Med lite egen firmware borde man kunna programmera ned till 2704. Och i alla fall testa minneschip som 4116 och 4096.
Skriv svar