Plockade nyss isär en chassifläkt med två kablar för att löda dit en tredje.
För att kunna ta bort kretskortet, måste man knacka ur glidlagret, för lagret spänner ut röret som kortet hålls fast i.
Mäta tacho-signalen ut från en CPU-fläkt
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Mäta tacho-signalen ut från en CPU-fläkt
@MiaM: Jag köpte denna på eBay och det står att den är till P4 eller Celeron-D men inget mer specat om den ska ha tacho-signal eller inte. Då säljaren varken skriver bu eller bä så får jag skylla mig själv lite att jag inte frågade först, även om jag tror att jag har rätt.
Jag ställde frågan till säljaren igår och svaret jag fick tillbaka löd något i stil med: -"Please pick something from my store." Så njae, jag bråkar inte mer utan får ta det som lite nätshoppingserfarenhet.
För övrigt när man googlar runt på moderkort med dessa processorer så ska det tydligen vara möjligt att plocka ut fläktvarvtalet om man använder en speciell mjukvara.
@NULL: Jo precis, när jag skulle knacka ut lagret så sprack själva statorn från fläkthuset. Lite klantigt men så gick det. Förresten, visste du att det gick att göra så här eller är det något du fått från den här tråden?
Jag ställde frågan till säljaren igår och svaret jag fick tillbaka löd något i stil med: -"Please pick something from my store." Så njae, jag bråkar inte mer utan får ta det som lite nätshoppingserfarenhet.
För övrigt när man googlar runt på moderkort med dessa processorer så ska det tydligen vara möjligt att plocka ut fläktvarvtalet om man använder en speciell mjukvara.
@NULL: Jo precis, när jag skulle knacka ut lagret så sprack själva statorn från fläkthuset. Lite klantigt men så gick det. Förresten, visste du att det gick att göra så här eller är det något du fått från den här tråden?
Re: Mäta tacho-signalen ut från en CPU-fläkt
Eftersom statorn inte lossnade när jag tog i utav #¤% räknade jag ut, att det måste vara den enda andra delen som sitter ihop med "röret" som statorn sitter på som pressar emot, så jag testade, och så var det...
Tyvärr ligger fläkten på jobbet, så just nu kan jag inte visa bilder på det.
Tyvärr ligger fläkten på jobbet, så just nu kan jag inte visa bilder på det.