Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
mippen

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av mippen »

Har du någon trevlig app till luren som verkar filma ?
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Nah, inget fancy. Kör bara Lapse It och tar timelapse sekvenser. Hade varit nice att kunna koppla med skrivaren på något vis så att den tog en bild varje lager med extrudern på lämpligt ställe så att den inte täcker så mycket :)

Har kollat lite på att installera en app som gör att man kan använda telefonen som IP kamera typ. Blir nog framtida projekt!

Jag har en fråga, det är något som är lite konstigt med vår skrivare...
Vi kör med stegmotorer som har 200 steg per varv och gt2 hjul med 16 tänder och så vitt jag vet så borde det resultera i att man får 100 steg per mm? Men vår skrivare går för långt om vi kör på 100 steg per unit. Den är däremot väldigt exakt när vi kör 80 steg per mm....

Har svårt att komma på vad som skulle vara fel.... Skulle det vara för låg ström till motorerna skulle man väl märka det genom att det skulle bli mer slumpmässigt beroende på hur tungt motorerna jobbar? Men som det är nu är blir precisionen väldigt bra, fast det känns väldigt konstigt att antalet steg skulle skilja så från det analytiska värdet.

EDIT
Här har du exempel på vad jag fångar med mobilkameran:

Rätt kass kvalitet osv. men om man fixar lite bättre belysning skulle det nog kunna bli okej även med en gammal telefon som man ändå inte använder!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad jag kan få ihop så blir 16 tänder på en GT2-rem med 2mm tandavstånd ett totalt avstånd på 32mm per varv, 200 steg per varv genom 32 blir 6.25 helsteg per millimeter.

Om du sedan drar ner det här på mikrosteg så blir det:
1/4-steg: 25 steg per millimeter
1/8-steg: 50 steg per millimeter
1/16-steg: 100 steg per millimeter

Så so far så känns det som att ni har räknat helt rätt... Dum fråga kanske, men det är inte så att ni inte har GT2 utan T2.5-remmar, det skulle nämligen förklara det hela perfekt?

Om ni tappade steg så skulle det vara oregelbundet, garanterat.
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Dubbelkollade för säkerhets skull. Vi beställde GT2 bälten och pulleys och det har vi också fått.
Är iaf 2 mm mellan tänderna och de har en rund profil inte platt som T2.5

Har även provat att vrida upp strömmen på motorerna lite lite och det gav inga mätbara skillnader...

Vi får ju vettiga mått på det vi printar men det känns konstigt att det inte stämmer.

Det som också är lite suspekt är att om jag i repetier stegar 0.01 mm i z led så är det bara vart 7e eller 8e tryck som det faktiskt händer något.

Blir vart annan gång vid 0.07 och varannan vid 0.08 som det rör sig.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Räkna tänderna på pulley!
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Ah, där har vi det, jag har ju 20 tänder... Klantigt!

Köpte delarna i våras men blev först nu vi fick igång det så att vi kunder köra :)
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Sitter och kikar på att byta till flänskullager då vi har lite kast i våra idlers.

Men vad jag inte kan förstå är att folk verkar vara väldigt noga med att remmarna skall löpa parallellt. Hur stor effekt kan det ha på slut resultatet?

Jag tänker att slädarna är ju låsta till linjär rörelse och drar man en mm nån stans på bältet så borde det ju bi en mm rörelse på hela bältet om bältet är relativt stumt? Eller missar jag något, visst man vill undvika krafter i sidled på slädarna men det borde ju vara försumbart i sammanhanget?

Hittar iaf. dessa http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=2690 som borde matcha våra drivhjul...
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"att remmarna skall löpa parallellt" - Behövs inte alls.

Det viktiga är att den sida av rem-loopen som är infäst i vagnen går ganska rakt och // med rail / axel.

Idlers som skiljer sig från drivpully i diameter är alltså inget problem, men skall monteras enligt ovan.

"Hittar iaf. dessa"
Ja eller 10st billigare & fraktfritt från Kina om du kan vänta 2veckor på dem:
http://www.ebay.co.uk/itm/10-PCS-F685ZZ ... 5af013f554
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Tack Eli!

Är förvirrande när man följer andras diskussioner och dom pratar om allt möjligt hokus pokus som inte spelar någon roll :)
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Ingen som råkar ha en 'Kina' DUE liggands som jag antingen kan få köpa eller låna ett par tre veckor tills jag får hem mina som jag beställt
tydligen lyckats med konststycket att haverera USB porten :/

edit: löst sig, tackar ;)
Senast redigerad av diesel 4 oktober 2014, 18:02:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Vad har jag för nytt fenomen nu då? Börjar skriva ut. Värmer upp, kör kalibrering på byggytan, ställer sig på startpositionen, och sedan är allt den gör att veva tillbaka filament.
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Uppdaterat mjukvaran på host sidan ?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Njäe. Inte sedan det slutade funka. Fortfarande Cura 14.07.
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Skrivaren tickar på rätt fint! Minskade kastet rätt ordentligt med försänkt skruv. Blir nog att byta till lager nån gång i framtiden men just nu är det gött att den skriver ut saker :)

Ett problem som jag inte får ordning på är mina retraction inställningar. Jag har lyckas få till det så att det inte blir något kladd där skrivhuvudet lämnar en plats. Men när den sen passerar en yttervägg så har det oftast börjat läka lite som skrapas av mot kanten. Det byggs upp då det ofta blir samma ställe på biten som huvudet passerar vilket i värsta fall leder till att skrivhuvudet kraschar i kladdet och magnetlederna lossnar...

Några idér på vart man skall börja ratta för detta? Har hittills meckat med retraction length och speed samt skruvat upp movment speed.
Mina inställningar just nu kan ses här nedan:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

PaNiC skrev:Vad har jag för nytt fenomen nu då? Börjar skriva ut. Värmer upp, kör kalibrering på byggytan, ställer sig på startpositionen, och sedan är allt den gör att veva tillbaka filament.
Gäller det samma om du matar manuell med gkod och är det inverterat eller går allt baklänges?
Skriv svar