Ja tanken är bara att det ska fixera ämnet sedan ska skruvarna hålla fast det.Nerre skrev:Jag undrar om det inte vore vettigare med enbart tre stödpunkter, kraft från ett håll (pilens riktning) och sen spänner man med skruvarna som finns? För skruvarna kommer väl ändå att hålla fast biten under bearbetningen? Så "kolvarna" är bara för att hålla läget innan man dragit åt skruvarna?
Expanderande Fixtur?
Re: Expanderande Fixtur?
Kolvarnas centrum ligger i hålens centrum, givetvis. Och 3 punkter räcker för att centrera ämnet.
-
Fast de riskerar väl att fastna i de tidigare nämnda spåren?
Om tre stödpunkter räcker bra så skulle jag sikta på att fräsa ner kolvarna till att bara stödja i tre punkter enligt min skiss.
Om tre stödpunkter räcker bra så skulle jag sikta på att fräsa ner kolvarna till att bara stödja i tre punkter enligt min skiss.
Angående hur en en invändig micrometer fungerar så hittade jag dessa patent ritningar
http://www.google.com/patents/US2566160
http://patentimages.storage.googleapis. ... 8744-1.png
Blir kanske lite väl avancerat men man kanske kan göra någon förenklad version.
Idén med kulorna tänker jag att det lätt blir märken i materialet av.
http://www.google.com/patents/US2566160
http://patentimages.storage.googleapis. ... 8744-1.png
Blir kanske lite väl avancerat men man kanske kan göra någon förenklad version.
Idén med kulorna tänker jag att det lätt blir märken i materialet av.
Har jag backarna enda ner i till planet som kolvarna börjar på så kan dom täcka spåret helt och därmed inte behöva fjädras tillbaka. Spåret ligger 2mm över planet.Nerre skrev:Fast de riskerar väl att fastna i de tidigare nämnda spåren?
Tittade du på min länk? ID Xpansion Clamps borde ju vara rätt perfekta för detta?
Då finns det denna variant: http://www.partille-tool.se/index.php/s ... -fras.html
Den dras nerifrån sidan i stället.
Fördelen med dessa lösningar är att man kan hoppa över alla andra skruvar och använda dom som enda fixering utan problem
Den dras nerifrån sidan i stället.
Fördelen med dessa lösningar är att man kan hoppa över alla andra skruvar och använda dom som enda fixering utan problem
Senast redigerad av Meduza 29 september 2014, 14:38:32, redigerad totalt 1 gång.
Kör med o-ringar.Thorped skrev:Fast man skulle kunna ha O-ringar i fixturen istället, det kan nog få den att fixeras hyfsat symmetriskt.
Det fungerar fint.
Det är smart, speciellt som fixturen för den andra halvan har en jäkla jobbig uppspänning, fast hur man skulle montera dom på rätt plats är ett mysterium? Har jag 0,1 i glapp nu så vill jag ju inte ha mer. Nerre's idé känns snarlik fast den kan jag göra direkt i fixturen utan större problems. O-ring är nog en enkel lösning, den kan sitta ovanför spåret utan att den ploppar ur när man drar ämnet över. Bara mer än hälften av O-ringen är innanför kolven.Meduza skrev:Fördelen med dessa lösningar är att man kan hoppa över alla andra skruvar och använda dom som enda fixering utan problem
såga ett jack mellan dom två cylindrarna och spänn ut dom lite när biten sitter på plats 

Thorped: Hur då montera på rätt plats, tänker du alltså på hur du ska få själva SideLock-spännaren att sitta på rätt ställe på fixturen?
-
En stilla undran bara, det är väl caliprar du pratar om isf är broms beläggen flytande och kolvarna har ett rätt stort spel elr, pratar du om motorsport så är det stora temp skillnader och toleranser ökar snabbt till racing glapp innan dem kasseras ? 
Skulle vara kul att hör mer om användning av dessa Beringer Aerotech 6kolvs caliprar

Skulle vara kul att hör mer om användning av dessa Beringer Aerotech 6kolvs caliprar

Jag menar bara att det ser ut som om de ska skruvas fast, det är inte så noggrant även om det givetvis går att styra in. Men risken är att dom flyttar på sig och jag måste ha nollan i ena hörnet på fixturen. Man skulle ju kunna pressa fast dom med H7-tolerans dock...Meduza skrev:Thorped: Hur då montera på rätt plats, tänker du alltså på hur du ska få själva SideLock-spännaren att sitta på rätt ställe på fixturen?
Kolvarna är 27,28-27,30 och kolvloppen 27,38 kalla, troligtvis är kolvloppen frästa till 27,40 och så tappar de 2 hundradelar vid anodiseringen.Vilhelmsson skrev:En stilla undran bara, det är väl caliprar du pratar om isf är broms beläggen flytande och kolvarna har ett rätt stort spel elr, pratar du om motorsport så är det stora temp skillnader och toleranser ökar snabbt till racing glapp innan dem kasseras ?
Just Aerotech 6kolvs axiell är väl framtagen för MX/Supermoto. Finns en radial variant som har lite lägre kolvar med större diameter, har givetvis ett sådant ok också, så det blir nästa projekt