Jag skulle behöva en fixtur som kan spänna som en mikrometer för invändiga hål.
De två kolvarna har ett glapp på 0,1mm gentemot ämnet. Jag skulle behöva ha ner det glappet till närmare 0 och behöver alltså något som fixerar invändigt. Ämnet som ska sitta på fixturen har 6 gängade hål som det dras fast i, så det som fixerar ämnet behöver inte hålla fast det.
Känner mig inte riktigt i förklarar-mode men jag hoppas ni fattar, kolvarna behöver alltså expandera på något sätt, hur en hålmikrometer fungerar kan vara en bra början...
En tiondel är ju rätt stor rörelse, hur noga är det att expansionen är symmetrisk? Jag tror nämligen att det är den biten som blir svårast.
En relativt enkel grej är ju att börja med att borra ett hål i mitten och sen försänka det med en kona (45 grader). Sen fräser man två spår som ett kors som delar "kolven" i fyra delar. Genom att skruva ner en konisk skruv (den skallen får man nog svarva själv) i hålet så kommer "kolven" att expandera någorlunda symmetriskt.
Jag skulle sikta på ett M5 eller M6 hål och använda insexskruv som man fasar av undersidan av skallen på till 45 grader.
borra raktigenom i kors, brotcha och sätt i plungar med oringstätningar och rätt form på utsidan
ett hål till dom fyra som man kan trycksätta hydralistk eller med ex fettspruta och sedan har man fyra hårt tryckande hållare
Grejen är att det måste göras underifrån, ämnet som skall fräsas kommer täcka hela ovansidan.
Jag kan ju givetvis göra kolvarna tajtare men då är det näst in till omöjligt att få på ämnet. Kolvarna är 27,28 och cylindrarna i ämnet är 27,38. Måttet på kolvarna hade inte spelat någon större roll om man hade kunnat fixera med någorlunda symmetri.
grym skrev:borra raktigenom i kors, brotcha och sätt i plungar med oringstätningar och rätt form på utsidan
ett hål till dom fyra som man kan trycksätta hydralistk eller med ex fettspruta och sedan har man fyra hårt tryckande hållare
Kommer läcka genom ett hål i ämnet som löper till cylindrarna. Fast man skulle kunna ha O-ringar i fixturen istället, det kan nog få den att fixeras hyfsat symmetriskt.
Den lösningen jag beskrev går ju att göra underifrån också, svarva ner skallen på skruven först så den inte sticker upp, ha genomgående hål och dra med en mutter på undersidan.
Kladdade snabbt i paint.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Då förstår jag. Ett problem kan vara att backarna, om jag får kalla dom så, inte går tillbaka när man lossar på skruven. Det finns nämligen ett invändigt spår i kolvloppen där saker kan fastna.
Fjädrande kulor (två per pelare, 90 grader från varandra) som spänner arbetsstycket i en enhetlig riktning? Det borde ju funka om låsning skall ske på annat sätt?
Thorped skrev:Och hur får du i dessa fjädrande kulor?
Borra blindhål, stoppa i fjäder och kula, ett par körnslag.
alternativt
Borra genomgående hål, bara nästan igenom, så kulan sticker ut men inte kan komma ut. Gänga. Stoppa i kula och fjäder och stoppskruv.
Nerre: Med två per pelare 90 grader från varandra borde det väl centrera rätt? Eller ja, det gör det förstås inte utifrån fixturen om det är så du menar. Det är riktigt. Men det kanske räcker att det repeterar rätt?
Senast redigerad av jihe 29 september 2014, 12:17:25, redigerad totalt 1 gång.
Nej, 90 grader. Annars kommer ju arbetsstycket flyta på fjädrarna utan absolut positionering. Min tanke är att arbetsstycket vilar på två punkter (kulorna) och en linje (fixturens cylinder).
Men som sagt, det leder ju inte till centrering på fixturen. Bara repeterbarhet.
Men sen lider ju den lösningen (och faktiskt de flesta andra) av problemet: Hur blir det om hålavståndet i den monterade delen inte är exakt lika stort som avståndet mellan kolvarna?
MÅSTE kolvarna vara massiva, d.v.s. måste det stödjas på fyra punkter i varje hål?
Jag undrar om det inte vore vettigare med enbart tre stödpunkter, kraft från ett håll (pilens riktning) och sen spänner man med skruvarna som finns? För skruvarna kommer väl ändå att hålla fast biten under bearbetningen? Så "kolvarna" är bara för att hålla läget innan man dragit åt skruvarna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.