Tattueringspenna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rofhök

Tattueringspenna

Inlägg av Rofhök »

Hej hej

Pang på rödbetan; jag är mycket intresserad av tattueringar och dyligt. Har gått i tankarna att bygga mig en egen tattueringsapparat. (namn?) De jag har blivit gaddade med har sett ganska primitiva ut. Väldigt basic design/konstruktion. Det man vill ha är ju i stort sett bara en nål som går upp/ner i en ryslig hastighet. Kan väl inte vara så svårt att få fram? De proffisonella prylarna består ju av två spolar? solenoider? som för nålen åt var sitt håll. (typ)

Ni kanske kan hjälpa mig här? Hur kan man bygga en? Säg nu inte att jag ska slakta en leksaksbil och fixera en nål där, för det blir absolut inte snyggt, hehe. Tro mig.

Mvh Micke
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Skulle man inte kunna bygga om en rakapparat?, dessa brukar ju vara byggda så att en liten pinne far fram & tilbaka som puttar knivarna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ww.jula.se
017-001

:twisted:

är nog svårt att bygga bättre än dom som finns att köpa
men spole och mekanism skulle nog passa från sådanna där billiga hårklippningsaggregat för mellan 50 > 100kr
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är väl lika bra att jag skriver det med en gång: Det stavas "tatuering". Ett "t" alltså. :)

Förutom nålsticken behöver du även något som pumpar(?) färgen till nålen i ganska exakt rätt mängd. Nålar behövs också förstås, kan du få tag i sådana?

Sedan, en liten obligatorisk pekpinne, så att alla vet det:
Vem som helst får inte tatuera. Dessutom är det enormt viktigt att nålarna och utrustningen hålls steril, plus övriga självklara saker som att det ska vara ordentligt rent där man håller till. Med det menar jag inte att det räcker att dammsuga, men det tror jag ni förstår... :)
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

Jimmy: Färgen pumpas inte, du doppar helt enkelt kanylen/nålen i färg och sen tatuerar du. Självklart vet jag om att man inte får tatuera hur som helst. Men den enda jag ska gadda är mig själv. Så vitt jag vet så är det fullt lagligt att sticka nålar i skinnet på sig själv.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha, trodde färgen pumpades. (Är inte tatuerad själv.) :oops:

Misstänkte att du visste att man inte får tatuera hur som helst. Men sig själv får man nog tatuera. Det är många som gör så för att lära sig. Nackdelen är väl möjligtvis att det inte går att ångra om det inte blev bra. :)

Kul och ovanligt projekt, åtminstone på detta forum.
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

Hehe det är sant, lite svårt att sudda bort. Ja visst är det, jag har funderat länge på att hitta på någon juste design. Har flera polare som har studios och licenser samt avtal. Vore kul att komma med någon ny maskin, det var därför jag frågar er extremt kunniga elektriker
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Det är samma prinsip som en ringklocka. Inte så svårt att bygga tycker jag. Du skulle kunna ha en fjäder som driver tillbaka nålen och sen en spole vars spänning går via en strömbrytare som slår till när nålen är ute.

Du skulle ju iof kunna bygga en som aktivt för nålen fram och tillbaka med spolar och koppla till en timerkrets som bestämmer hastigheten. Med en fin liten kontroller så du kan sätta den optimala hastigheten som nålen ska slå med.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tycker faktist inte att du ska bygga en sån maskin. Tatueringar är livslånga! Dessutom om du bygger en som är inexakt så tatuerar du olika långt in i skinnet vilket kan medföra att tatueringen inte åldras så vackert.

Så hemskt dyr är ju inte riktiga apparater heller, någon beg måste ju gå att få tag i tex hittade jag denna på en 10 sek sök.

Tänk på att en tatuering som kostar en 500ing att skaffa kan gå på det 100 dubbla att ta väck.

Men ska du ändå bygga finns ju tex en sån här och med en timerkrets för att reversera spänningen borde det kunna fungera tror jag-
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

2-3 mm så sitter det bra, som sagt den är bara tänkt till mig själv för tillfället. Har några platser kvar att fylla med bläck, så oroa dig inte. Jag vet vad jag pysslar med. Första gadden var som sagt med en leksaksbil inte snyggt, men det sitter kvar. Jag vill bara med denna idé kunna utveckla en billig prototyp för att kunna testköra på mig själv och eventuellt grisskinn. Kan jag sedan komma med en genomtänkt konstruktion/design så kan jag låna/hyra ut den till mina tatueringspolare, som har studios och dyligt
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

v - g, bra tips där, men har redan maskiner hemma. Det jag vill är att bygga en egen som kanske blir snäppet bättre/mer personifierade än de man köper. Hajjar du idén. Vanliga maskiner har jag gott om. Har några från wildcat som bra, men vill bygga mig en egen.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

En tatueringsmaskin funkar bäst med labagg (enligt en tatuerarbekant som jag hjälpt). Spänningen varierar nålsticksfrekvensen och strömmen kraften den driver nålen i huden (olika hårdhet på huden).
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

modifiera en du redan har, då har du ju bästa grunden till att lyckas
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag har hjälp en bekant som konstruerar och säljer tatueringsutrustning och enligt honom är branschen otroligt konservativ, mao det går inte att sälj annat än de med "ringklocke" principen. Tydligen ska det väsnas och gnistra.
Däremot finns det moderna nålar och nålhållare sk "tippar"
De seriösa tatuerarna ser sig som konstnärer
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har hört om en kompis kompis som ska ha byggt en. Jag kan forska lite och se om denna peron vill dela med sig av lite kunskap/bilder...
/d
Skriv svar