Styrkrets 12V membranpump, ---klick---klick---klick
Styrkrets 12V membranpump, ---klick---klick---klick
Hej,
Quick:
Konstruera en krets som slår på 12V spänning i ca 1/2-1sekund varannan sekund, och inställningsbart intervall.
--1sek--spänning 0,5sek--1sek--spänning 0,5sek-- osv...
Whole story:
Jag har en 70-80 tals bensinvärmare med en membranpump som har pajat.
Pumpen är en spole och en magnet som rör membranet och sen ska polvänding/urkoppling av spolen ske när den membranet bottnar. Den styr trycket själv då med hjälp av hur starka fjädrar som är monterade.
Detta är alltså en vanlig membranpump, till en eberspächer bensinvärmare. http://www.germansupply.com/home/custom ... 376&page=3
Hela stymekanismen är dock sönder så det jag har nu är en spole och en magnet som är kopplad till ett membran. NU behöver jag bara en styrkrets på enklaste vis.
SPEC:
12V
enklast/billigast möjligt
inställningsbar
FUNKTION:
Pumpen ska "klicka" (en dragning av spolen) ca varannan sekund.
Alltså en krets som skickar på spänning till min spole, ca varannan sekund (inställbart ex potentiometer) och tiden som spänningen är påkopplad måste vara ganska lång, så att membranet hinner till ändläge ca 1/2 - 1sek.
En fulversion har jag redan byggt som bygger på ett servo som snurrar 360grader och slår till ett metallbleck så att kontakt uppstår och pumpen gör ett drag. Då kunde jag ställa hur många ofta den pumpa med hur snabbt servot snurra.
Så här får ni klura på hur man enklast bygger detta med enkla billiga komponenter!
Quick:
Konstruera en krets som slår på 12V spänning i ca 1/2-1sekund varannan sekund, och inställningsbart intervall.
--1sek--spänning 0,5sek--1sek--spänning 0,5sek-- osv...
Whole story:
Jag har en 70-80 tals bensinvärmare med en membranpump som har pajat.
Pumpen är en spole och en magnet som rör membranet och sen ska polvänding/urkoppling av spolen ske när den membranet bottnar. Den styr trycket själv då med hjälp av hur starka fjädrar som är monterade.
Detta är alltså en vanlig membranpump, till en eberspächer bensinvärmare. http://www.germansupply.com/home/custom ... 376&page=3
Hela stymekanismen är dock sönder så det jag har nu är en spole och en magnet som är kopplad till ett membran. NU behöver jag bara en styrkrets på enklaste vis.
SPEC:
12V
enklast/billigast möjligt
inställningsbar
FUNKTION:
Pumpen ska "klicka" (en dragning av spolen) ca varannan sekund.
Alltså en krets som skickar på spänning till min spole, ca varannan sekund (inställbart ex potentiometer) och tiden som spänningen är påkopplad måste vara ganska lång, så att membranet hinner till ändläge ca 1/2 - 1sek.
En fulversion har jag redan byggt som bygger på ett servo som snurrar 360grader och slår till ett metallbleck så att kontakt uppstår och pumpen gör ett drag. Då kunde jag ställa hur många ofta den pumpa med hur snabbt servot snurra.
Så här får ni klura på hur man enklast bygger detta med enkla billiga komponenter!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Styrkrets 12V membranpump, ---klick---klick---klick
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... dul-p87314
http://www.velleman.eu/downloads/0/mini ... _mk188.pdf
Denna modul kan styra gångtid och pause.
http://www.velleman.eu/downloads/0/mini ... _mk188.pdf
Denna modul kan styra gångtid och pause.
Re: Styrkrets 12V membranpump, ---klick---klick---klick
Hade en Africatwin (MC) med sådan pump...haha den pajade för helvete en gång - brytarspetskonstruktionen.
Jag snodde ju lite kabel från oviktiga funktioner på mcen , kopplade om tuta knappen till dragmagneten i pumpen.
Haha fick sitta och dutta pumpen med tutaknappen - gick fint man lärde sig och dutta rätt vid den körstilen man hade så man
fick sin minisemester.
Jag snodde ju lite kabel från oviktiga funktioner på mcen , kopplade om tuta knappen till dragmagneten i pumpen.
Haha fick sitta och dutta pumpen med tutaknappen - gick fint man lärde sig och dutta rätt vid den körstilen man hade så man
fick sin minisemester.
Re: Styrkrets 12V membranpump, ---klick---klick---klick
Okej, 149kr... För dessa pengar kan man ju nästan köpa orginaldelar/pump.
Tänker mig något jag kan löda ihop på någon timme och köpa billiga komponenter från kina.
Typ nått i stil med en IC krets 555 och en mosfet?
Några ideér på en sådan lösning?
Tänker mig något jag kan löda ihop på någon timme och köpa billiga komponenter från kina.
Typ nått i stil med en IC krets 555 och en mosfet?
Några ideér på en sådan lösning?

- Volvo245GLT
- Inlägg: 413
- Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
- Ort: Gävleborg
- Kontakt:
Re: Styrkrets 12V membranpump, ---klick---klick---klick
Sök på Google efter "led flasher", "flip flop circuit" eller liknande för lämpliga byggen att utgå från.
Ett par transistorer eller en 555:a får jobbet gjort, och man behöver inte gräva särskilt djupt i lådan för elskrot innan man har delarna till ett sådant projekt på bänken.
Montera en potentiometer för justerbar "blinkfrekvens" och låt utgången driva en transistor, som i sin tur driver ett relä eller en transistor för högre effekt som kan manövrera pumpen direkt.
Ett ännu enklare alternativ kanske är en helt reläbaserad lösning, med kontakt som hålls kvar med hjälp av en kondensator för att ge en fördröjning?
Eller utgå från ett vanligt blinkrelä.
För övrigt så håller jag med om att det är en dålig konstruktion på de där pumparna. Har en liknande brännare (Volvo 300), och oftast krävs kräver pumpen några knack med spärrskaftet för att hoppa igång om den har stått till ett tag...
Ett par transistorer eller en 555:a får jobbet gjort, och man behöver inte gräva särskilt djupt i lådan för elskrot innan man har delarna till ett sådant projekt på bänken.

Montera en potentiometer för justerbar "blinkfrekvens" och låt utgången driva en transistor, som i sin tur driver ett relä eller en transistor för högre effekt som kan manövrera pumpen direkt.
Ett ännu enklare alternativ kanske är en helt reläbaserad lösning, med kontakt som hålls kvar med hjälp av en kondensator för att ge en fördröjning?
Eller utgå från ett vanligt blinkrelä.
För övrigt så håller jag med om att det är en dålig konstruktion på de där pumparna. Har en liknande brännare (Volvo 300), och oftast krävs kräver pumpen några knack med spärrskaftet för att hoppa igång om den har stått till ett tag...
-
- Inlägg: 295
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Styrkrets 12V membranpump, ---klick---klick---klick
Om jag inte är fel ute så skall du egentligen ha lite fler detaljer inblandade.
Startsekvensen skall väll vara följande.
Glödning
Start av bränslepump
Invänta flammvakten
Om flammvakten uteblir efter X antal sekunder så bryts pumpkrettsen.
om Flammvakten indikerar så avbryts glödningen efter X antal sekunder (Diesel) Bensin fortsätter hålla gnista
Du bör inte skita i flammvakten för det kan bli väldigt spännande.
Startsekvensen skall väll vara följande.
Glödning
Start av bränslepump
Invänta flammvakten
Om flammvakten uteblir efter X antal sekunder så bryts pumpkrettsen.
om Flammvakten indikerar så avbryts glödningen efter X antal sekunder (Diesel) Bensin fortsätter hålla gnista
Du bör inte skita i flammvakten för det kan bli väldigt spännande.
Re: Styrkrets 12V membranpump, ---klick---klick---klick
Man brukar använda hysteresrelä som kräver pulser från tändningen eller motorgivare med visst antal mellanrum.
När man kör startmotorn så får reläet pulser liksom när motorn går.
När man kör startmotorn så får reläet pulser liksom när motorn går.
- Volvo245GLT
- Inlägg: 413
- Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
- Ort: Gävleborg
- Kontakt:
Re: Styrkrets 12V membranpump, ---klick---klick---klick
På min värmare, och får jag anta även på trådstartarens, så är soppapumpens enda uppgift att att hålla matningen trycksatt. Själva bränslepåsläppet sker med hjälp av en magnetventil när styrdonet gjort bedömningen att flamvakt, termostater och fläktar är ok.
Doseringen sker med hjälp av en strypning efter ventilen.
Mer modernare brännare, t.ex. Volvo Flygmotor 091-B har endast en doserpump som styrdonet pulsar för att uppnå rätt mängd bränsle.
Försöka styra en sådan med någon hemmasnickrad pulsmackapär är mycket riktigt ingen god idé.
Slutar lätt med en hiskelig knall och enorm mynningsflamma ur avgasröret... Fråga mig inte hur jag vet det.
Doseringen sker med hjälp av en strypning efter ventilen.
Mer modernare brännare, t.ex. Volvo Flygmotor 091-B har endast en doserpump som styrdonet pulsar för att uppnå rätt mängd bränsle.
Försöka styra en sådan med någon hemmasnickrad pulsmackapär är mycket riktigt ingen god idé.
Slutar lätt med en hiskelig knall och enorm mynningsflamma ur avgasröret... Fråga mig inte hur jag vet det.
