Dålig digital TVbild men inte pixlig. Tips mottages. *FILM*
-
Dålig digital TVbild men inte pixlig. Tips mottages. *FILM*
Hej
Länge sedan sist.
Tänk att man kan bli glad när man stöter på ett problem som passar in på Elektronikforumet. =)
Jag har precis bytt från Telias TVtjänst via bredband till Boxer marksänd digitaltv.
Jag har monterat en antenn som och dragit Coaxialkabel till två tvapparater. Det går en kort kabel från antennen och sedan en T-koppling.
Nu till problemet.
De två mornar som jag hunnit ha TVn inkopplad har jag sett störningar på bilden på EN tv men inte på den andra. Störningarna är heller inte dom "klassiska" digitala pixlingarna som uppstår när man har dålig mottagning. Det är mer en blinkande skuggbild. Jag har spelat in en filmsnutt som ni hittar här.
---FILM---
Det konstiga är dock att igår eftermiddag och hela kvällen var bilden bra på bägge TVapparaterna. Sedan som sagt, imorse var störningarna tillbaka på den ena tvn.
Jag spelade in denna film innan familjen vaknat och de enda elprylarna jag kommer på som var i gång är någon enstaka lampa.
Såååå... Är det någon som har något förslag på vad det kan tänkas vara för problem jag har?
Jag gissar att det är svårt att svara på men jag tänkte att det var värt ett försök.
MVH Peter.
Länge sedan sist.
Tänk att man kan bli glad när man stöter på ett problem som passar in på Elektronikforumet. =)
Jag har precis bytt från Telias TVtjänst via bredband till Boxer marksänd digitaltv.
Jag har monterat en antenn som och dragit Coaxialkabel till två tvapparater. Det går en kort kabel från antennen och sedan en T-koppling.
Nu till problemet.
De två mornar som jag hunnit ha TVn inkopplad har jag sett störningar på bilden på EN tv men inte på den andra. Störningarna är heller inte dom "klassiska" digitala pixlingarna som uppstår när man har dålig mottagning. Det är mer en blinkande skuggbild. Jag har spelat in en filmsnutt som ni hittar här.
---FILM---
Det konstiga är dock att igår eftermiddag och hela kvällen var bilden bra på bägge TVapparaterna. Sedan som sagt, imorse var störningarna tillbaka på den ena tvn.
Jag spelade in denna film innan familjen vaknat och de enda elprylarna jag kommer på som var i gång är någon enstaka lampa.
Såååå... Är det någon som har något förslag på vad det kan tänkas vara för problem jag har?
Jag gissar att det är svårt att svara på men jag tänkte att det var värt ett försök.
MVH Peter.
Re: Dålig digital TVbild men inte pixlig. Tips mottages. *FI
Har TVn inbyggd mottagare eller använder du box?
Om du använder box så är jag 99% säker på att problemet ligger mellan TV och Box.
Använder du inte box är jag 99% säker på att problemet ligger i TVn.
Så som DVB är kodat och modulerat så ska inte signalfel på DVB-signalen kunna ge såna där fenomen.
Om du använder box så är jag 99% säker på att problemet ligger mellan TV och Box.
Använder du inte box är jag 99% säker på att problemet ligger i TVn.
Så som DVB är kodat och modulerat så ska inte signalfel på DVB-signalen kunna ge såna där fenomen.
ser ut som ett synkfel?
är det scart till tvn? kolla att den inte glappar...?
om inte, skifta tv apparaterna för att kolla om felet ligger i tvn,
är det scart till tvn? kolla att den inte glappar...?
om inte, skifta tv apparaterna för att kolla om felet ligger i tvn,
-
Jag har tänkt att använda CI Modul, alltså inte någon box. Denna film är dock inspelad utan CI modulen. Alltså bara antennkabel rakt in i TVn.
Tipset om att byta TV var ett bra förslag men F*N så jobbigt. Båda apparaterna är stora och väggfasta, på två olika våningar. =) Vi får se när/om jag får tid/ork att göra det.
Kan det vara så att det är antennkabeln som glappar eller borde TVn reagera på samma sätt som dålig signal då?
MVH Peter
Tipset om att byta TV var ett bra förslag men F*N så jobbigt. Båda apparaterna är stora och väggfasta, på två olika våningar. =) Vi får se när/om jag får tid/ork att göra det.
Kan det vara så att det är antennkabeln som glappar eller borde TVn reagera på samma sätt som dålig signal då?
MVH Peter
CI-modul eller inte, då är det inbyggd mottagare i TVn och då är det med största sannolikhet nåt fel på TVn.
Glapp i kabeln eller dålig signal ska inte ge den typen av störningar i bilden. Det är ju MPEG2 som skickas, blir det fel i dataströmmen ska det inte bli såna fel utan just såna "blockfel" som man brukar förknippa med digital-TV.
Vad är det för märke och modell?
Glapp i kabeln eller dålig signal ska inte ge den typen av störningar i bilden. Det är ju MPEG2 som skickas, blir det fel i dataströmmen ska det inte bli såna fel utan just såna "blockfel" som man brukar förknippa med digital-TV.
Vad är det för märke och modell?
OT.PopUnoNkoK skrev:Jag har precis bytt från Telias TVtjänst via bredband
Hur fungerar det med Telias TV-tjänst?
Jag har funderingar på att skaffa detta.
Vilka kanaler kan man se gratis?
Antingen är det något fel på själva skärmen eller den inbyggda boxen.
Om det fungerade bra med telia boxen så är det troligen dtv-mottagaren som är problemet.
Prova att koppla in en extern mottagare med hdmi.
Om det fungerade bra med telia boxen så är det troligen dtv-mottagaren som är problemet.
Prova att koppla in en extern mottagare med hdmi.
> Hur fungerar det med Telias TV-tjänst?
> Jag har funderingar på att skaffa detta.
> Vilka kanaler kan man se gratis?
Alltså det som kallas "IP-TV" eller "Bredbands-TV"?
Vi har det och det har fungerat bra nu i nästan ett år.
Jag tror inte att det finns några gratis kanaler alls:
http://www.telia.se/privat/tv/kanalpaket
Billigast verkar "Start" vara för 49:-/mån. (De där det
står 0:- är tilläggspaket som kräver annat paket.)
> Jag har funderingar på att skaffa detta.
> Vilka kanaler kan man se gratis?
Alltså det som kallas "IP-TV" eller "Bredbands-TV"?
Vi har det och det har fungerat bra nu i nästan ett år.
Jag tror inte att det finns några gratis kanaler alls:
http://www.telia.se/privat/tv/kanalpaket
Billigast verkar "Start" vara för 49:-/mån. (De där det
står 0:- är tilläggspaket som kräver annat paket.)
-
Jag är kvar i samma läge som innan. Ibland är det den dåliga bilden som syns i filmklippet och ibland är det bra bild. Har inte haft tid att testa med en extern box. Men jag får göra det.
Tack för svaren.
Säter: Jag håller med Sodjan, tycker att Telias tjänst funkat bra.
MVH Peter
Tack för svaren.
Säter: Jag håller med Sodjan, tycker att Telias tjänst funkat bra.
MVH Peter
- frownlayer
Jag tror du har gjort fel i din kabeldragning med. jag har för mig att t-kors inte ska användas. och sedan ska man ha motstånd i ändarna annars blir det massa konstiga fel med signalerna. testa att koppla bort hela t-korset och kör bara en tv. det kan fungera.
-
Hmmm....
Men det är juh inte så lockande att ha en antenn per TV...
Måste nog läsa på lite om det där.
Men det är juh inte så lockande att ha en antenn per TV...
Måste nog läsa på lite om det där.
- frownlayer
det finns splitters som dödar "rebounce" från den andra antennkabeln. men som sagt testa först att ta bort allt "skräp" så att du endast har en rak antennkabel till tv:n som du testar på.
annars så finns det många antennförstärkare som också brukar ha en in och två(eller fler) ut.
annars så finns det många antennförstärkare som också brukar ha en in och två(eller fler) ut.
Troligtvis stör tv apparaterna varandra, alltså lokaloscillatorerna interfererar med varandra.
En T-koppling dämpar bara några dB när det egentligen behövs någonstans runt 30-40 dB.
Väggmonterade uttag har den rätta dämpning ifrån början, typ anslutningsdämpning, genomgångsdämpning.
Du kan ju prova med några ordentligt långa skarvkablar ut från T-kopplingen för och öka dämpning
mellan apparaterna.
Kjelle
En T-koppling dämpar bara några dB när det egentligen behövs någonstans runt 30-40 dB.
Väggmonterade uttag har den rätta dämpning ifrån början, typ anslutningsdämpning, genomgångsdämpning.
Du kan ju prova med några ordentligt långa skarvkablar ut från T-kopplingen för och öka dämpning
mellan apparaterna.
Kjelle
Om lokaloscillatorerna stör varandra så bör felet bero på vilka kombinationer av mux'ar de båda tv-apparaterna tar emot.
Om nån av apparaterna har dubbla tuners (för hårddiskinspelning eller liknande) så blir det förstås krångligare att hålla koll på vad som verkligen händer.
Men en TV ska inte läcka ut tillbaka på antenningången. Att uttag för centralantenn har dämpning är för att skydda mot felaktiga tv-apparater och felaktiga kablar.
Uttag för "villa" har inte lika stor dämpning.
Mina $0.02 är att i egna antenninstallationer så är uttag oftast bara problem; de lägger till oönskad dämpning utan att ge nån större fördel.
Om man misstänker att en tv backstrålar så att den stör den andra tv'n så kan man prova att ansluta en gammal vhs-video från 1982 eller liknande i serie med antennsignalen till den TV'n. (I princip valfri hemelektronikburk med antenn in, antenn ut och en egen inbyggd tuner och/eller rf-modulator bör fungera, men om jag förstått rätt så kan modernare burkar ha sämre dämpning av "backsignaler" än äldre burkar). Ifall det funkar med en vhs-video så kan du riva ur rf-modulatorn ur vhs-videon och mata den från en lös väggvårta med rätt spänning. OBS att du i det läget antingen bör låta tunern också följa med, eller ansluta 75-ohm-slutmotstånd istället för tunern.
Det är en "man kan göra så, men det är inte rätt"-lösning, fast den fungerar ju...
Om nån av apparaterna har dubbla tuners (för hårddiskinspelning eller liknande) så blir det förstås krångligare att hålla koll på vad som verkligen händer.
Men en TV ska inte läcka ut tillbaka på antenningången. Att uttag för centralantenn har dämpning är för att skydda mot felaktiga tv-apparater och felaktiga kablar.
Uttag för "villa" har inte lika stor dämpning.
Mina $0.02 är att i egna antenninstallationer så är uttag oftast bara problem; de lägger till oönskad dämpning utan att ge nån större fördel.
Om man misstänker att en tv backstrålar så att den stör den andra tv'n så kan man prova att ansluta en gammal vhs-video från 1982 eller liknande i serie med antennsignalen till den TV'n. (I princip valfri hemelektronikburk med antenn in, antenn ut och en egen inbyggd tuner och/eller rf-modulator bör fungera, men om jag förstått rätt så kan modernare burkar ha sämre dämpning av "backsignaler" än äldre burkar). Ifall det funkar med en vhs-video så kan du riva ur rf-modulatorn ur vhs-videon och mata den från en lös väggvårta med rätt spänning. OBS att du i det läget antingen bör låta tunern också följa med, eller ansluta 75-ohm-slutmotstånd istället för tunern.
Det är en "man kan göra så, men det är inte rätt"-lösning, fast den fungerar ju...
Har ni inte snöat in på störningar av analog tvsignal nu?
Den film som ts visar kan knappast åstadkommas genom felaktig dvb-t signal. Rimligtvis är det något fel mellan utången från dvb-tunern och panelens ingång.
Den film som ts visar kan knappast åstadkommas genom felaktig dvb-t signal. Rimligtvis är det något fel mellan utången från dvb-tunern och panelens ingång.