Funderar på att bygga en audiomixer med, låt oss säga, 4 kanaler in och 1 ut.
Förutsättningar:
Ska gå att koppla in elektriska instrument (typ gitarr, bas eller något annat) och andra ljudkällor (typ olika Apple, Android, Mac eller PC)
Kvalitén på utsignalen bör vara god, men inte nödvändigt med så kallat audiofil kvalité
Har kollat lite med hjälp av min gode vän google men jag är inte människa att avgöra vad kan vara bra konstruktioner. Det jag kommit fram till är i alla fall att det bör vara en en aktiv historia. Jag skulle behöva lite tips på konstruktioner.
Det är en bra idé att använda sig av en summeringskrets för att bygga en mixer.
En sak som man dock bör tänka på med elgitarr och elbas är att de inte har en rak frekvenskarakteristik, ungefär på samma sätt som en vinylspelare. Man behöver alltså lägga ett frekvensfilter i serie för att det ska låta "normalt".
Sen så är det ju olika nivå på signaler från exempelvis telefoner och sånt (linjenivå) till mikrofoner och gitarrer så det får du väl ha någon slags switch för också.
1. Ingångssteg (sköter nivåanpassning och eventuell frekvensjustering) för varje kanal
2. Regel för varje kanal
3. Summeringsförstärkare
4. Utgångsförstärkare (behövs bara om man vill ha flera olika utgångar)
Det är ganska grundläggande kopplingar som går lätt att göra med OP-stärkare. Dock verkar de där ingångsstegen på sidan du länkar till vara DC-kopplade, jag skulle sätta konding åtminstone på ingången för att filtrera bort eventuell DC-komponent).
Med line-nivåer så KAN man köra signalen rakt in till regeln, då räcker det med ingångssteg för mikrofon och andra källor med lägre signalnivå), men det är nästan alltid bättre att buffra med ett ingångssteg.
Beroende på vad man har för krav så finns det en massa detaljer när det gäller komponenter och sånt, men jag har ingen superkoll på det. Det handlar mycket om brusbidrag och sånt. Finns vissa OP som är lämpligare än andra t.ex., vissa typer av kondingar som är lämpligare.
Stora mixers brukar ha ingångssteg där man kan ställa gain, ingångsimpedans och sen är det ett par tre "tonkontroller", på lyxiga prylar är brytfrekvensen för tonkontrollerna ställbar (brukar vara koaxiala rattar).
Edit: Parametrisk equializer kallas det väl kom jag precis på! :) (Det är ju över 20 år sen jag pysslade aktivt med ljudprylar.)
Ja, det är väl som redan nämnts två separata frågor egentligen, dels hur man bäst bygger själva mixerfunktionen och dels hur man bäst tar emot olika signalkällor.
Jag säger pass på instrumenten som signalkälla sådär i största allmänhet.
Mixersidan du länkat till verkar vettig efter att jag bara kastat ett ögonblick på bilderna...
Det nämns säkert redan där, men bra att veta är att prestandan för en mixer degraderas allt eftersom fler ingångar ansluts.
En mobiltelefon kan vilja ha en viss last som går ända ner till DC för att "förstå" att något är anslutet, d.v.s. det behövs motstånd mellan insignal och signaljord.
Vad gäller instrument så kommer också frågan om balanserade signaler. Gitarrer o.s.v. har väl sällan/aldrig balanserad utgång, men om du vill få med nån mikrofon så kan det vara aktuellt.
Schemorna i bloggen bellasoda länkat till visar ju tydligt att de vill lastas med "rörmässiga" högohmiga laster. Där blir det med andra ord i stort settett måste att ha någon OP-koppling om det ska bli rimligt lättbyggt.
Tänk på att impedanserna runt en OP påverkar hur mycket den brusar. Läs på kring de OP du kan tänkas bygga med, och räkna på ifall du får lägst brus av endast en OP som förstärker signalen tillräckligt eller om du får lägre brus med en buffert-op och en som förstärker signalen, eller annan kombination.
Många mixers har en "gain"-kontroll på ingångarna, som är till för att du ska få ungefär lika starkt ljud på alla ingångar när du ställer ingångarnas stora ingångsreglar på samma nivå. En sådan gain-kontroll sitter oftast en bra bit tidigare i kretslösningen. Den behöver ju inte heller kunna gå ända till helt tyst, så därför kan den sättas på "ovanligare" ställen i op-kopplingar.
Ja, sen får du väl fundera på vad du eventuellt vill ha för övriga funktioner. Vill du kunna panorera instrumentkanalerna? Kunna köra dem genom effektburkar? Vill du ha separata monitorutgångar så att de som spelar olika instrument kan få lite olika ljudbild i sin monitor / sina hörlurar så att det passar just deras spelande? (Utan att veta så gissar jag att de som spelar instrument kanske vill höra sig själva och trummisen starkare jämfört med det ljud som spelas in / går ut till publik eller motsvarande).
Jag tror att viktigaste rådet är nog att bygga expanderbart och att ta till en nätdel som räcker ifall du vill låta mixern växa. Fast det här gäller förstås bara ifall du inte är helt tvärsäker på exakt hur du kommer använda mixern i framtiden.
Om du har tid att läsa har jag för mig att boken Small Signal Audio Design av Douglas Self ger en bra introduktion kring mixerbord. Dock har boken många personliga åsikter, men vad jag minns är det mesta förnuftigt i alla fall. Sedan om du inte kan sova på nätter finns det en gedigen litteraturförteckning över ännu mer läsvärt