andjoh88 skrev:Sitter här med en skoluppgift och försöker förstå mig på vad en OP-spänningsföljare gör för nytta i min krets.
Kopplingen i OrCad består av två kretsar. Den första är två RC filter i serie, den andra kretsen är precis som den första men med en operationsförstärkare mellan ut-/ingången mellan de två filterna.
Min fundering är vad som händer med noden vid ut-/ingången mellan filtrerna. Vad är det som händer med spänningen när jag använder OP förstärkaren?

Du håller på med analog elektronikdesign, kul!
Två kaskad-kopplade RC filter utgör ett andra ordningens passivt LP filter. Du får en dämpning på ca 40dB/dekad.
Den med OP förstärkaren har fördelen att den har "oändlig" ingångsimpedans, dvs du belastar ej signalkällan (kan vara fördelaktigt/måste i vissa situationer. Detta utgör ett aktivt LP filter.
Genom att kombinera filter kan du få önskat frekvenssvar, och filtrera bort oönskade frekvenser som brus eller andra störkällor
EDIT:
Simuleringstekniskt bör det se likadant ut i frekvenssvaret, men man bör se hur signalkällan belastas olika för de olika typer av filter du designat.
//O