Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sirmiro

Re: Bygga/styra 220V dimmer med 0-3V

Inlägg av sirmiro »

Okej, då var det jag som missuppfattade det när det stod arduino i länkarna, sorry. =)

Alla de 200 enheterna ska styras individuellt och ska sannolikt ytterst sällan vara på samtidigt.

Det ska inte vara något större problem att dra 5V konstantström.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Nu ör jag ingen kung på analogteknik... men... (brainstorm)

Ifall man bygger vidare på det bygget som visas tidigare i tråden så har jag ett par gissningar...

dels så tror jag att du endast behöver 3st kort med en zero cross detector på, en till varje fas, dessa bör rent utav kunna sitta tillsammans med din DMX för vet man hur AC kurvan ser ut där så vet man väl hur AC kurvan ser ut vid lampan? eller tänker jag fel?

ifall jag tänker rätt så kan man direkt då banta ner både "arduino out" och +5V på alla kort... för 200 kort med signal till arduino kräver bara de 4st mega kort som bara jobbar med in signal! (sedan ytterligare 4st kort som styr dimmrarna...

dock så är en fördel med arduino (eller annan typ av µC) att du kan styra dessa med 0-3V från din DMX som sedan går ut som digital signal till dimmrarna... dock så är det arduino kort med flest analog in MEGA, och det har endast 16 st ingångar, vilket hade krävt 13 kort...

men jag gissar på att det finns bättre µC där ute med mycket fler analoga ingångar!
sirmiro

Inlägg av sirmiro »

Det är inget bekymmer att det blir 200 olika kort om de bara går att styra med 0-3V på ett enkelt sätt.

Helst ska då dimmer och On/Off gå på samma kanal med 0-3V, men det borde gå att lösa med ett litet relä som kopplar till så snart det har nån volt. =)

Ni får väldigt gärna rita på något sätt hur det ska kopplas så förstår jag bättre - jag har aldrig kopplat komponenter förr (men sysslat en hel del med el via krångliga vägar som massor av reläer för att göra det en komponent skulle ha löst).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sirmiro skrev:Jag har sökt även på det utan lycka. =/

Därav att jag nu undrar vilka komponenter som behövs för att bygga det. Kommer behöva 200st och de ska helst kunna placeras i ett VP-rör.
Googla på:
diy 0-10v dimmer

Placering i VP-rör blir svårigheten.

Du kan spara en hel del på ifall du kan slå ihop dem så att du har flera kanaler på samma kort.

För övrigt så är det inte antalet byggen i sig som påverkar hur mycket störningar det blir, utan det är i första hand effekten på det du dimmar som avgör hur stora störningar du får. Drossel (=spole) + konding är överlägset bästa avstörningen. I nödfall så är konding i serie med motstånd bättre än inget alls.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Hur man kopplar är ju inget problem, precis så som det står i schemat tidigare i tråden...

altså (för var lampa) 0-3V från DMX till arduino (eller liknande) sedan digitalt 2st ledare från arduino till varje kort (GND och DIM)

det ända som behövs sedan är lite kod till arduinot...
sirmiro

Inlägg av sirmiro »

Att ha flera på samma ställe ska inte vara något bekymmer, får bygga upp allt efter dessa enheter.

Fungerar inte VP så fungerar det inte, det är inte värre än så.

Är det enkelt att bygga störningsfilter och det inte stör något är det ju bara att nyttja.

Det är att förstå hur jag ska koppla som är problemet, speciellt då jag inte kan hur olika komponenter ska ha +, -, signal etc.
sirmiro

Inlägg av sirmiro »

När jag söker på 0-10V dimmer får jag tyvärr bara trådar om hur man gör denna sak, men utan svar.

Jag önskar det hade funnits.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Nu har inte jag lusläst hela tråden, så jag kanske sparkar på öppna dörrar osv... Men, är LED belysning ett alternativ?
Då hade jag övervägt en lösning baserad på WS28xx. Där har du en seriell lösning, dvs tre trådar (eller fyra beroende på variant), och det borde var tämligen enkelt att skala upp till lite högre strömmar för power-LED med få komponenter.
sirmiro

Inlägg av sirmiro »

Jag kommer ha en hel del LED-belysning i anslutning med det och har full styrning för alla de sakerna, men det jag inte lyckats lösa är att kunna styra 220V "uttag".
Det behövs tyvärr och visar sig lite småstruligt då jag inte vet vad varje komponent gör och hur den ska kopplas. =)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sirmiro skrev:När jag söker på 0-10V dimmer får jag tyvärr bara trådar om hur man gör denna sak, men utan svar.

Jag önskar det hade funnits.
Jag tänkte alltså en googlesökning och inte bara sökning här på forumet.
sirmiro

Inlägg av sirmiro »

Jag har hittat detta forum efter att ha googlat efter dessa dimrar under många timmar.

Resultaten jag får är från olika forum runt om i världen, där det är en liknande frågeställning som i denna tråd, det finns folk som säger att det går att köpa, folk som säger att det är möjligt - men hittills har jag inte hittat någon som säger att det fungerar om man kopplar på ett visst sätt. :(

Förutom de som ska styras via arduino då, men det känns som att gå över ån för att få vatten att ha en sån.

Det har länkats ett antal komponenter här, men jag vet inte hur jag ska koppla dem för att det ska fungera.
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

sirmiro, jag skulle föreslå att du läser lite mera om hur en TRIAC fungerar, det är nyckeln till att dimmra en AC signal. En googling på "TRIAC dimmer" är nog en bra början.

De länkarna jag gav (sida 1) visar några exempel på hur man göra, men du behöver anpassa dessa till just ditt ändamål, och då behöver du en i alla fall grundläggande förståelse för hur allt hänger ihop.

Nästa steg är hur du ska styra din TRIAC, här kan du använda en Arduino men som redan nämnts är det overkill. En enklare mikrokontroller räcker gott och väl.
sirmiro

Inlägg av sirmiro »

Jag försöker läsa på, och börjar nu förstå hur det hänger samman.

Triacen var väldigt enkel egentligen.
Som jag förstår det nu är det den enda komponenten som behöver hänga ihop med AC (vi frångår störningarna ett tag så jag kan förstå grunden först.)

Det som nu gör mig fundersam är hur jag med en microprocessor (som t.ex. attiny) får den att öppna 50 gånger per sekund.

Är det 5V in på VCC in och sedan variabel volt till analog in 1?
Gemensam jord? Eller kan man styra dem med variabel jord?
Från vad kommer Gate-signalen ut?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag inser att jag hade lite för stor övertro till nätet, sorry! :oops:

Efter lite sökande hittade jag dock den här sidan som verkar beskriva det hela rätt bra:
http://sound.westhost.com/project62c.htm

En triac "tänds" med ström in på gate, relativt ena anoden. Sedan fortsätter den leda till sinusvågen i elnätets ström passerar nollpunkten, då slutar den leda. För att dimma måste man alltså skicka en tändpuls in till triac'en varje gång sinusvågen passerar ett visst ställe. Exakt vilket ställe man väljer styr styrkan.

För att röra till det så är det bara på rent resistiva laster som spänning och ström följer varandra och där man därför kan styra triggpunkten genom att detektera inkommande spännings nollgenomgång (då sinusvågen passerar nollpunkten).

OBS att det att bygga delvis analigt eller helt digitalt och med eller utan mikroprocessor.
Den länkade beskrivningen är analog.

Digitalt utan mikroprocessor skulle i princip fungera på samma sätt men en kristallstyrd räknare istället för rampspänning, och digitala komparatorer (t.ex. 74xx688) istället för den analoga komparatorerna. För att få någon lönsamhet i en sån konstruktion så får man nog ha ett rätt stort bygge där man t.ex. från DMX skickar in data i ett stort ram och räknar igenom ram'ets adresser för varje steg som "upprampningsräknaren" gör o.s.v., antagligen krångligt. All uppräkning kan i princip skötas av en enda räknare, där de lägsta bitarna räknar utgångslatch och minnesposition (en position per utkanal) och de högre bitarna räknar ljusstyrkesteg.

Digitalt med mikroprocessor kan i princip göras med interrupter på 25,6kHz (256 interrupter per halvperiod, det är 100 halvperioder per sekund på 50Hz-elnät) där man vid varje interrupt avgör vilka utgångar som ska slås på. Strax före nollgenomgången så behöver man slå av alla utgångar. Detta kräver en hyggligt snabb mikroprocessor.

Med en långsammare mikroprocessor så kan man låta mikroprocessorn hantera "hälften" av "digitalt utan mikroprocessor"-kretsen, d.v.s. låta ren digital hårdvara styra utgångarna men mikroprocessorn sköta skrivningar till minnet. Här kan man t.ex. använda en processor där man vet att ena halvan av en klockcykel är "fri" för egen användning (t.ex. gamla 6502 var sån), någon slags mux till minnet, processor som man kan pausa eller dubbelportat minne.

För nybörjare måste nog den analoga lösningen vara absolut enklast att både förstå och bygga själv.
sirmiro

Inlägg av sirmiro »

Det som känns bäst med denna tråd är att jag inte känner mig riktigt lika korkad när jag inte kunde komma på hur jag skulle göra det så fort idén kom. :)

Jag inser att vissa av de tänkta sakerna verkar hopplösa, men frågan är då om det är möjligt att på liknande sätt (med nån attiny eller dylikt) kan läsa av DMX-kod och med den styra hur dimning av 220V delen ska vara?
Är det lättare eller svårare?

Jag måste samtidigt passa på att tacka för all hjälp jag får. Jag lär mig sakta men säkert. =)
Skriv svar