LiPo drift

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
niik

LiPo drift

Inlägg av niik »

Snälla peka mig rätt om jag missat någon tråd...

3.7v LiPo batterier hade varit en självklar drivkälla till mina projekt om styrningen hade varit billigare och mindre komplex än t.ex. denna https://www.sparkfun.com/products/11231.
Den finns gott om separata laddare och converters, men alla vill väl ladda och använda batteriet samtidigt, precis som telefonen? I en telefon sitter pmic's som gör jobbet, men det är ju lite overkill om man bara behöver 3.3v och kanske 50 mA.

Någon som hittat en billigare och enklare lösning än Sparkfun's?
Nerre

Re: LiPo drift

Inlägg av Nerre »

Formellt sett kan du väl inte ladda och använda batteriet samtidigt (en cell har ju bara två anslutningar), funkar inte mobiler och sånt så att när du ansluter laddaren så drivs telefonen från laddaren och samtidigt laddas batteriet? Och inte förrän du kopplar bort laddaren återgår den till att ta ström från batteriet?

Annars måste ju laddregulatorn mäta både strömmen in OCH strömmen som dras av lasten för att kunna mäta vilken ström som går in till cellen.
niik

Inlägg av niik »

Visst, jag uttryckte mig kanske lite klumpigt.. Jag vill ladda batteriet och använda kretsen samtidigt. Hade du något förslag på lösning?
--N
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Enklast är att ha en shunt som mäter strömmen till/från ackumulatorn. Då kan man enkelt mäta/reglera strömmen till den och har man shunten på high-side kan man enkelt mäta spänningen över ackumulatorn också.

Ett alternativ är att ha en diod (t.ex. shottky) från ackumulatorn till regulatorn samt en från laddningsingången till regulatorn. På detta vis kommer regulatorn att drivas av den högsta spänning vilket ju borde vara laddningaströmmen varför man kan se ackumulatorn som "frikopplat" då och bara ladda den korrekt.

Diodvalet beror dock på om regulatorn klarar sig med den lägre spänning som en diodsträcka ger upphov till.
niik

Inlägg av niik »

Vad jag letar efter är egentligen en krets som gör samma sak som Sparkfun's laddare/regulator. LiPo ställer lite speciella krav på laddning om man skall uppnå lång livslängd och rimliga laddtider. I värsta fall kan de ta eld. Samma sak gäller urladdning som inte bör understiga ca 3V.

Det finns en rad chip för laddning. Bl.a Microchip MCP73831. Det finns och många effektiva regulatorer som kan lämna 3,3V ut med den aktuella inspänningen 4,2-3,0V, precis som Sparkfun's design. Men med tanke på hur vanligt det är med LiPo-drivna "gadgets" idag, gissar jag att det borde finnas något med färre komponenter. Gärna en färdig design till rimlig peng (Sparkfun's ca 200:- är i detta fall mer än alla andra komponenter tillsammans)
Nerre

Inlägg av Nerre »

SparkFun har ju både schema och kortlayout på sidan, det är väl bara att bygga en egen om det går att göra billigare?
niik

Inlägg av niik »

Kopiera Sparkfun designen var den ursprungliga tanken. Komponterna + pcb + nerlagd tid blir fortfarande en del pengar. Exempelvis ett Bluetooth headset har någon krets som löser detta med några enstaka komponenter. Jag letar efter någon referensdesign för liknande applikationer, eller ännu hellre en färdig modul i prisläget 50:-
zealotry

Inlägg av zealotry »

Har inte kollat sparkfuns design men här är en fin liten guide iaf, inte så mkt extra prylar för att få det o fungera.
https://www.riecktron.co.za/en/information/54
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det där schemat saknar ju switchregulatorn efteråt som ska ge stabil utspänning. Hänger man på en sån blir kretsen mer komplex än den från Sparkfun. Men jag tror den fungerar bättre, eftersom Sparkfuns krets saknar den där load sharing-delen såvitt jag kan se på schemat.
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Jag kör den där kretsen på ett kort jag gjort. Med load sharing. Jag använde utan load sharing i första prototyperna men det fungerade dåligt att köra utan batteri, med load sharing går det bättre. SEdan har jag en MIC5205 (om jag mins rätt) som tar ner spänningen till 3,3V. Fungerar finfit.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Vad har du tänkt för LiPo?
T ex finns ju så kallade skyddade 18650, med skyddskrets...
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

Enklast vore nog att med en FET eller ett mindre relä helt enkelt switcha din last från att vara anslutet antingen till batteriet när du inte har nätström, eller direkt till nätströmmen när den är ansluten. Sen kan du använda vilken laddkrets du vill till batteriet.
niik

Inlägg av niik »

Googlat runt lite till...
Den här killen är inne på samma spår:
http://www.alexanderhiam.com/blog/power ... batteries/
... men han har inte hittat någon enchipslösning.

Kan denna fungera, kanske?
http://www.ti.com/product/tps65721/description
Skriv svar